Nu är det nära!! vaxproppar i morse!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misan1984
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 835
Status
Stängd för vidare inlägg.

misan1984

Trådstartare
kom ut i stallet i morse, fodrade och skulle släppa ut hästarna när jag upptäckte vaxpropparna på den dräktiga hästen. Hon är beräknad till den 23 mars så det är ju lite tidigt... HJÄLP MIG NU!! jag är JÄTTE nervös!! Ringde och avbokade natt jobben mån, tis och ons... så nu blir det till att vaka!!!:banana: :bump:

Sv: Nu är det nära!! vaxproppar i morse!!

Spännnande! Jag har ca tre veckor kvar tills vaknätterna börjar och har lyckligtvis fått ett nytt schema-utan nätter.

Är det första fölet för dig?

ja det är det... förra året fick hon ett stoföl med samma hingst hos förra ägaren och de fick hjälpa till att "dra" lite.. för att fölet va så stort...

men är det inte stor risk att fölet dör om det är så tidigt??

Nä, det är väl två-tre veckor tidigt bara?

Vår lilla Ella var två veckor tidig och hon lever än. Mammahästen föddes tre veckor för tidigt. Så vi räknar med ca två veckor tidigare nedkomster när vi börjar vaka.

Hoppas att det går bra och att du får en frisk liten fölunge att pussa på.

Tackar!! jo men jag har hört att när det är tre veckor för tidigt så är det inte säkert att fölisen klarar sig..:crazy:

kom nu lilla bäse!!!...:love:

När mitt sto fölade 7 veckor för tidigt berättade veterinären att ca 3-4 veckor innan beräknad fölning är inga problem, däremot tidigare än så så är inte allt riktigt färdig utvecklat.

Min 7v-för tidiga bebis hade dött i magen och därför satte fölningen igång men hans hovar var inte färdig utvecklade - det är bland det sista som "görs" innan fölning.

så du behöver nog inte oroa dig! Hoppas allt går bra och att du inte behöver vaka så länge!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: Edla
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 245
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 321
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 089
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur