Nu är det min tur att inse hur lite jag kan *ridbilder*

Ankan

Trådstartare
Är första gången jag rider hästen och det är kanske 5:e gången hon rids sen föl så va lite snälla :p

051120uppvarm.jpg

Skrittar igång

051120rida.jpg

051120rid2.jpg

051120framiran.jpg

051120dyk.jpg

051120sot.jpg

Klara

Har tagit både sämre och bättre bilder för att försöka ge en rättvis bild av passet (så gott det gick med dom korten jag hade). Kommenterar inte själv vad jag tycker utan vill höra era kommentarer :D

Sv: Nu är det min tur att inse hur lite jag kan *ridbilder*

Vilken söt häst!! :love: Ni ser ut att ha det trevligt tillsammans! Tänkte framförallt på att du verkar ha händer lite längt från varandra och lite för långt ner. Brukar själv har riktmärket precis ovanför manken. På näst sista bilden tycker jag hästen sträcker sig lite för mycket framåt-nedåt. Lycka till!:)

MM vilka mysisar!!
Ser väldigt lungt och fint ut, resten kommer när du väl börjat rida henne och lär känna henne:)

Austarla: Händerna är jag "bra på" att lägga ner pås idorna på halsen och att tippa omkull ala cykelsyre :crazy:

Hrannar: Jo lungt va det :p

Jag tycker att ni är jättefina. Hästen ser avslappnad och nöjd ut, och du ser också nöjd ut.

Det finns alltid ditten och datten att anmärka på, men det är ju sådant vi alla ständigt jobbar med. Och foton är alltid ögonblicksbilder. Men i det stora hela tycker jag att du ska vara lika nöjd som du ser ut.

Hästar som förstår vad man vill får ett alldeles speciellt uttryck i ögonen. Det tycker jag att din pålle har. Så där mild.

OA

Tack, kul att höra. Kommentera gärna det du ser som behöver "fixas" (kanske ser du något jag inte är medveten om).

Jag upplevde hästen som väldigt uppmärksam på vad jag ville (även om hon även provade om hon kunde slippa :p ) och som att hon försökte göra det jag bad om (när smitförsöken var klara)

åh vad gullig hon är

och duktig!

är det verkligen endast 5:e gången hon rids sedan hon var föl!

det syns inte på henne, tvärtom! Nu blev jag avundsjuk, min kask saknar sin knopp efter jag var ute på en 4-åring (sto) som var riden betydligt! fler gånger än 5. Hon blev yster och skickade av mig så huvudet slog i ett träd så kaskknoppen åkte av :-) Det är bra om de har mycket nerver, men ibland blir det lite för mycket (nu var hon bara 4 dock och väldigt party sugen fortfarande, pust). Ungdom är ett fel som går över med tiden - som talesättet säger :-)

Nä du, du har en riktigt duktig tös där, hon jobbar ju stenhårt med instruktionerna, speciellt på bild 2 och 3 i ordningen.
Vad hon gör med nosen i marken på bild 5, det vet ju bara hon själv :-) Men jag tycker det är helt okey, strunta i det så länge, för hon gör så bra jobb på bild 2 och 3, att övrigt kommer falla på plats för henne.

Lycka till, hon är jättegullig, och fin, åh vilka gulliga öron hon har :D

detta behöver inte stämma, men jag tittade på bild 5, bild 4 har en början till det också

så där kan det se ut när de blir trötta och börjar jobba mot bettet, hänger sig mot det, istället för jobba med bettet , framkroppen sänks "ned"-"inåt under sig" (det ser man på bogarna) så de börjar försöka komma bort från bettet, och det kan de göra om man inte håller dem uppe/kvar i kroppen med omslutet (pondusen mellan benen) (man kan bli trött själv också ibland). Man ser också att på bild 5, utöver sänkt fram, så trampar hon inte heller ner bakhaserna, hon *flyttar* inte bakbenen längre. Och det ser ut som om du försöker hitta ett bettsvar hos henne, genom att söka dig ut så med tyglarna utåt, fast det "brukar" de inte bry sig om när de går och hänger så i bettet, man får *väcka dem* med andra knep

från bild 1 och bild 3 då, så har ni iallafall hittat rätt rytm, lös och ledig på bild 1 och bild 3 i *nästan* insamlat och bra jobb, och fortfarande på lösa tyglar, det är jättefint

bild 1 och 3 är så fina att det andra är övergående tills hon klarar mer skarpt omslut osv så hon lyfter upp sig (samlar in sig) och uppför sig ordentligt :-) Hon har "huvud" för det så det kommer

får se om de andra här ser samma saker som jag gör på bilderna :o :-)

Tack snälla för dina kommentarer :bow: . Vill inte kommentera allt det riktigt ännu, hoppas på mer bra svar :)

Ankan skrev:
Tack, kul att höra. Kommentera gärna det du ser som behöver "fixas" (kanske ser du något jag inte är medveten om).

)

Det som jag kanske tänker på,bara lite, är att benen är lite spända och att du välter händerna. Anledningen till att jag ser det är att jag helt enkelt känner igen mig:D. Det är sådana där grejer som man gör med automatik och de kräver superkoncentration för att bli av med. Jag klarar det om jag tänker och tänker, men så snart jag funderar över något annat är jag tillbaka. Men jag hoppas att man ska vänja sig vid det bättre alternativet vartefter man tränar.

OA

släpp ner bettet hästen går ju och "ler".
sen vad e det för ras? ser ut som en blandning mellan nordis/isläning och shettis:D

OlleAtlas skrev:
Det som jag kanske tänker på,bara lite, är att benen är lite spända och att du välter händerna. Anledningen till att jag ser det är att jag helt enkelt känner igen mig:D. Det är sådana där grejer som man gör med automatik och de kräver superkoncentration för att bli av med. Jag klarar det om jag tänker och tänker, men så snart jag funderar över något annat är jag tillbaka. Men jag hoppas att man ska vänja sig vid det bättre alternativet vartefter man tränar.

OA

Ja jo dom grejorna vet man ju om, men som du säger inte helt lätt att göra något åt :crazy:

pallas_athena Vi satte bettet ett hack längre ner först men hon blev bara irriterad av det så vi fick ha det så för då var hästen mest nöjd.

Hon är ett islandsto (med fölmage och isbjörnspäls :p ) är hon inte söt :love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka