Nu är jag snurrig i bollen!!

B

**BORTTAGEN**

Vad ska man dra ner på när en häst börjar bli rund om magen???

Höet/ensilaget eller själva kraftfodret??
Jag har fått för mig att det är kraftfodret men har säkert fel.
 
En bukig häst får oftast för mycket energi i förhållande till protein, så du ska du alltså minska på energirikt foder. Alltså kraftfodret, i de flesta fall. Man utgår alltid ifrån höet när man fodrar, kraftfodret är ju bara ett komplement när höet har för låga värden för hästens behov. Vilket tyvärr många har missat... :smirk:

Men har du ett proteinfattigt hö kan du även behöva lägga till något proteinrikt, t.ex. lucern. Har du analys på höet utgår du ju från den, då ser du ju direkt hur kvoten mellan protein och energi ser ut. Har du ingen analys får du prova dig fram, och ta hjälp av någon kunnig om du känner att du är osäker. :)
Det är väldigt svårt att se vad som fattas, och när bristerna väl börjar synas, då har det ofta gått väldigt långt.
 
Hur ser nuvarande foderstat ut, i kg?

Vad väger din häst?

mvh Jessica
 
i skolan fick jag lära mig att man inte kunnde/skulle banta bort en hö buk genom att ta bort hö.. man får helt änkelt träna hårdare el ta bort kraftfoder..
 
Hur kan mindre kraftfoder ta bort en stor buk????

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom. En stor buk beror ofta på för lite protein i foderstaten, vilket oftast indikerar låg Smrp/MJ-kvot i grovfodret. Kraftfoder har, med få undantag, kvot på över 6, och borttag av kraftfodret leder till ännu lägre kvot i foderstaten.

Ett bättre sätt att bli av med en stor buk är att byta nuvarande kraftfoder mot ett med högre smrp/MJ-kvot.

mvh Jessica
 
Först o främst är det fråga om hästen är fet eller bukig (eller kanske dräktig). Vad man skall göra beror i första hand på det o hur foderstaten ser ut o vilka värden höet har. Annars är det bara spekulationer.
PL
 
Näe det e så att det är några i stallet som tycker att deras hästar är lite bukiga och då drar dom ner på höet men inte kraften.
Och jag vill inte säga nåt för man vill ju inte lägga sig i.
Men jag ville bara veta att det inte är jag som är helt snurrig i bollen.
 
Jag förutsätter att hästen inte är dräktig när man ställer en sådan fråga. :angel:

Och hästar får inte svullen buk när de är i överhull, det är snarare hela hästen som "svullnar" upp.

Hästar är inte som karlar som samlar all sin fetma i en stor kula på magen. ;)

mvh Jessica
 
Anledningen till mitt inlägg är att man kan tolka "rund om magen "på olika sätt o nog vet jag fall där man försökt få bort den stora magen på djur som senare visat sig vara dräktiga.
PL
 
Anledningen till mitt inlägg är att man kan tolka "rund om magen "på olika sätt o nog vet jag fall där man försökt få bort den stora magen på djur som senare visat sig vara dräktiga.
PL

Det har du rätt i att man tolkar "rund om magen" olika. :smirk:

Att försöka banta bort ett föl kan ju aldrig vara nyttigt!!! :angel:

mvh Jessica
 
Näe han är inte dräktig.*S*
Men han är ju lite småfet överallt tycker ägaren och då väljer hon att ta bort hö några kilo och han får fortfarande en massa kraftfoder.
 
Om det är rätt eller fel att ta bort strå före kraftfoder beror lite på vilka värden grovfodret har, men generellt sätt tycker jag att man drar ned på kraftfodret först och då i synnerhet på betforn om hästen får mycket sådan.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
894
Senast: Ray
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp