Jag sa aldrig att man inte intresserar sig för annat än symtombehandling, jag säger att det är något som är snett i grunden, eller kanske snarare saknas. Jag gissar inte, jag läser väldigt många vetenskapliga artiklar om bland annat neurovetenskap, psykologi och filosofi, jag tycker det är kul. Jag har även läst en del tvärvetenskapliga högskolekurser som tagit upp problemen med levande organismer och medvetande, och att dom inte riktigt går att passa in i nuvarande paradigmer inom såväl fysik som psykologi.
Spektrumet är för övrigt inte en rak linje där man kan befinna sig här eller där (enligt neurodiversitets-förespråkare och autist-communities) utan representeras bäst av ett "stråldiagram". Och huruvida en styrka är en styrka eller en svaghet kan variera från kultur till kultur och situation till situation.
Känslig hörsel är tillexempel en bra egenskap i vissa situationer (framförallt ute i naturen), men kan vara extremt negativt i dagens samhälle.
Det finns bättre stråldiagram än det här (det här fokuserar på västvärldens "negativa egenskaper"), men bara för att visa vilket sorts diagram jag menar:
Visa bifogad fil 166294