Noskvalster?

Daff

Trådstartare
I förrgår började min hund helt plötsligt att nysa och det har hon fortsatt med sedan dess. Det verkar precis som att det är nåt som kittlar i näsan och hon stannar upp och nyser upprepade gånger tills det har släppt.

I onsdags var vi på kurs med en hund som hade inåtgående nysningar som fick mig att tänka på noskvalster men ägaren trodde inte att det var det. Min hund hälsade aldrig på den hunden men vi var i samma lokal och tränade så dom luktade säkert på samma ställen.

Om det är noskvalster min hund har så tänker jag att vi måste undvika att träffa andra hundar och besöka en veterinär. Men är det troligt att hon har noskvalster? Jag har läst att det är otroligt vanligt med noskvalster och tänker att då borde hon väl vara smittad sen tidigare men hon har aldrig nyst så här förut.

Vad har ni för upplevelse av noskvalster? Behandlar ni om ni misstänker att hunden är smittad?

Vi fick in noskvalster förra året här och på ena tiken var det segt att bli av med. Krävdes tre behandlingar. De andra två var symtomfria men fick behandlas ändå. Källan var vår fjärde hund som varit utlånad på prov för tjänst. Även hon fick behandlas vid första vändan men hann sedan flytta.
Hos oss var det mycket inåtandningar på de två tikarna som drabbats. Enstaka nysningar.
Eftersom det är smittsamt, vi har uppfödning, vi tränar på klubb och våra hundar används till spår så var det självklart att få bukt med det snabbt. Fick endoseringar med Spot on utskrivet av veterinär.

Jag tycker också att det låter mer som att något sitter och irriterar i nosen/svalget.
I så fall är det bäst att få bort det (vilket kanske säger sig självt), förutom att det givetvis är irriterande för hunden så kan det orsaka infektioner och sekundära skador.
Kompisens hund fick ett 19(!) cm långt grässtrå i snoken, veterinären såg en knapp mm av det där näshålan mynnar i svalget. Nog för att belgare har lång näsa men...
Våra hundar har inte haft symtom av noskvalster på många år, om de hade det så skulle vi sannolikt behandla med tanke på att vi tränar med många andra retrievermänniskor och hundarna använder samma dummysar.
Jag tycker mig se ett samband mellan att vi började använda Scalibor men jag har inga som helst belägg för det - och om det beror på halsbanden borde de väl kunna bli smittade vintertid...?
Annars har de mest haft symtom (inverterade nysningar) om de samtidigt haft en halsinfektion.

Noskvalster är väl lite en "sverige grej" och något som alla hundar verkar ha så fort de nyser eller "snorkar".
Vi behandlade våra jakthundar för 2 år sen. veterinären gav dem ivomec, 1 spruta var 7e dag i 3 veckor. Märktes på ena hunden som inte kunde följa spår som vanligt.

I år fick vi av flera höra att den tiken säkert har noskvalster igen, men för henne var det tandsten som ställde till det!
Har oxå en gråhund som har haft ingåendenysningar hela livet, det är pga luftrören "viker ihop sig" han gör så.

En bekants lilla papillonkorsning började nysa och efter några dagar uppsökte dom veterinär, då dom trodde något satt fast. Vetten hittade inget och dom fick vänta. En månad senare kom sista rejäla nysningen tillsammans med blod och ut kom ett decimeterlångt grässtrå.

Om hunden tidigare inte nyst och börjat göra det nu upprepade gånger, så tror ju jag mer på att något sitter och retar i snoken/svaljet upp mot snoken.

Min hade upprepade "nysattacker" men inga inåtnysningar, veterinären trodde ändå det kunde vara noskvalster och han sattes på behandling. Tog bara några dagar innan nysningarna avtog.

Min hund fick avmaskningsmedel utskriven på direkten när jag var hos vet med honom på undersökning. Nämnde nysningar och i och med att det är svårt att fastställa just noskvalster tyckte hon att vi helt enkelt skulle testa behandla mot det.

Min tik tappar luktsinnet helt när hon får noskvalster, medan de andra två är oberörda förutom nysandet. Vi brukar behandla dem i september/oktober, och sedan har de mer eller mindre förbud mot att träffa andra hundar fram till januari när jaktsäsongen är slut. I regel har de ofta nysningar när säsongen startar, och ibland får vi behandla även under säsongen, det är ju svårt att hålla dem ifrån andra hundar helt på jakter så det har hänt att de blivit smittade då också..
När det inte är säsong brukar vi inte behandla, eftersom de oftast träffar så många hundar känns det onödigt så länge de är hyfsat besvärsfria. Brukar alltid nämna att de kan ha noskvalster när vi träffar nya hundar då, så klart.

Läste någonstans att man forskar på om Bravecto kan ta även noskvalster, och om det är så tror jag att vi får en kraftig minskning av noskvalster framöver.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag är hundvakt åt en hund i ca fem veckor, när ägaren till hunden kommer hit med sin hund så informerar hon om att hennes hund är på...
2
Svar
24
· Visningar
3 951
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar