Noskvalster

HeddaVovven

Trådstartare
Kelpien har spårat sämre än vanligt den sista tiden så idag får båda hundarna behandling mot noskvalster (stronghold). Hon tappar lätt bort sig i spåret (till och med på raksträckor) och det är inte likt henne. Hon har också haft de klassiska inåtvända nysningarna vid något enstaka tillfälle.

Min äldre hund visar inga symptom men ska man behandla en så är det väl lika bra att ta båda två...

Hur lång tid tar det innan jag bör märka att spårförmågan förbättrats, någon som vet? (Om det nu är noskvalster som är problemet)

Sv: Noskvalster

Våra hundar sprutades första gången i onsdags, och senast igår hörde jag någon av dom fnysa. Så det kan säkert dröja till andra behandlingen (Det gör man väl på stronghold med?) innan det ger med sig.

Ja man behandlar tre gånger med två veckors mellanrum. Jag tänkte att jag låter spåret vara i 1-2 veckor innan jag gör ett nytt försök. Har du märkt att spårförmågan försämrats på dina?

Återupplivar denna tråden!

Hur lång tid tog det innan hon spårade bra igen?

Mina fick sista behandlingen för 1½ vecka sedan, och idag provade vi att spåra igen. Resultat: Katastrofdåligt för båda. Undrar om det har med noskvalsterna att göra eller om det var något annat som påverkade...

Efter behandlingen märkte jag ingen omedelbar förbättring utan det tog ett tag. Det kom lite snö också så det blev ett naturligt uppehåll med spårandet någon månad eller så. Nu spårar hon bra igen! Vet egentligen inte om det var noskvalsterna eller om hon bara var inne i en "dålig fas".

Okej!

Jag får väl ge det någon vecka till innan jag provar igen.. Känns lite långsökt att båda skulle ha en dålig dag samtidigt, men man vet ju aldrig :)

Någon annan som har erfarenheter?

Vår hane började spåra bättre direkt när han fick medel (inte stronghold utan det andra), men han hade däremot aldrig direkt visat under spår att han hade noskvalster utan han började bara jaga hare igen. Vi fick en kur på 4 veckor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 710
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 877
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en av de där som funnits med i kulisserna under några år, läst mycket men inte skrivit så mycket själv.. Nåväl, nu står jag...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: solan64
·
F
Hundhälsa Vi har starka misstankar om att det finns noskvalster i flocken. Lasse har sen några dagar tillbaka fått "anfall" av långa...
Svar
13
· Visningar
17 100
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka