Noskvalster...igen

Ciindy

Trådstartare
Nu är spindeläcklena här igen! Och jag börjar bli hyffsat less på dem. Som det är nu är det minst 1 kur per år och det känns inte hållbart någonstans.

Mina hundar träffar inte onödigt mycket hundar, vi tränar ute på brukshundsklubben ungefär 2 ggr i veckan men har sällan direktkontakt med någon då. Enda gången är väl om man har någon rymling. Sen tävlar vi ju en del så det är också en möjlig smittkälla.

Eftersom jag har jakthundar och även är intresserad av spårning är det viktigt att näsan funkar som den ska. Hur gör ni för att hålla noskvalstren borta?

Sv: Noskvalster...igen

Svårt att undvika att få hunden smittad då noskvalster smittar både direkt och indirekt. Så även om din hund inte träffar många hundar så kan den bli smittad på promenaden, om en noskvalsterhund gått där innan.
Dom är ganska livegna di där små odjuren, och klarar sig rätt bra utan ett värddjur tills ett nytt dyker upp.

Eeek!

Nu kommer jag inte att våga gå i skogen med hundarna på hela sommaren! *skratt* Jag är absolut Livrädd för att de ska få noskvalster.
Får rysningar så fort någon av dem nyser, men jag trodde i min enfald att det räckte med avstånd från andra hundar och vilt (typ räv.).

har inte behandlat mina egna förrän nu i veckan, eftersom svärmor behandlar sin nu och det ju som är meningslöst om inte mina behandlas också.
men: två uppfödar-kollegor kör interceptor på sina en gång om året, som en klocka (kommer inte ihåg vilken tid på året de ger, den ena har jakthundar, den andra sällskapshundar)

Det känns så typiskt att behöva behandla, städa vartenda litet skrymsle och vrå hela hela tiden! Speciellt eftersom det verkas finnas hur många som helst som klarar sig utan det under en hel hunds livstid. Eller så visar det bara inte symptom.

Lilla valpis springer med näsan tryckt mot golvet hela tiden och får inåtvända nysningar så han knappt kan stå. Den äldre verkar ha det lättare förutom att han sitter och gnuggar nosen fram och tillbaka på sina framben hela tiden.

Men på onsdag ska jag göra den första saneringen av huset. Hundarna har en soffa i tyg där den äldre hunden tillbringar alla nätter, hur ska man lyckas göra den kvalster fri?

Jag har fått reda på att stronghold ska kunna hålla dom fulingarna på stången, fast det inte är godkänt för det. Kanske du kan strongholda dom efter interceptorbehandlingen i 3-6 månader, så slipper du vara orolig för soffan och annan inredning. Om det fungerar eller inte vet jag inte och det verkar finnas hur många resultat på stronghold som hundar.
Pratar man med tillverkaren kan(med betoning på kan) stronghold fungera fast det är inte testat, då pratar vi behandling istället för interceptor och då ska dosen vara 1 pipett i veckan enligt en veterinär som jag inte kommer ihåg vilken.

för klargörande, jag menar behandla med stronghold 1 pipett i månaden efter interceptorbehandling

Senast ändrad:

Stronghold fungerar inte när hunden väl fått noskvalster. Däremot hindrar det de smittsamma larverna att nå näshålan.
PL

Så man kan ge stronghold i förebyggande syfte? Var lite dum period att få noskvalster eftersom att jakten börjar först om ett halvår. Med min tur har vi väl dragit på oss det igen tills dess.

Eftersom det var strul med interceptor tabletterna på apoteket fick jag spot on preparatet advocate istället. Hoppas att det funkar lika bra som inteceptor:) Var iallafall betydligt krångligare att få på genom en spets vinterpäls och framförallt på en 3 månaders valp som är mer i taket än på golvet. :p

Så Stronghold fungerar mot noskvalster?
Min vet skrev nämligen ut det till min hund då jag misstänkte att hon drabbats av noskvalster.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 062
Senast: Lazio
·
G
Övr. Hund Hej alla djurvänner! Är ny här på forumet och har tidigare varit hästägare, nu papegojägare och förhoppningsvis snart även hundägare...
2
Svar
20
· Visningar
22 793
Senast: Gojan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka