Nosgrimmor

Z

Zora

Denna eviga debatt om man ska ha dem eller inte ha dem o om man ska ha dem vilken form ska man ha. Det sista jag hörde var att ska man ha så ska man ha en remontgrimma för den trycker inte mot kindtänderna som den engelska gör. Har också hört att man ska variera, vilket låter logiskt.
Satt nu och läste "tandvård och bettutprovning" på remont.se och där är remontgrimman förskräcklig och den engelska rekomenderas. Den engelska rekommenderas att spännas med sedvanliga två fingrar på nosryggen. Det jag tidigare hört påpekas om denna är att även den löst spända engelska nosgrimman trycker på kindtänderna.

Puh, tur att man rider utan, känner jag just nu. :)

"Puh, tur att man rider utan, känner jag just nu."

Vad var då meningen med den här tråden?? När det som du också nämner redan har varit många diskussioner.

Jag tror att nosgrimmor är som med bett, kolla till individen på hästen.
Vissa trivs på remont, andra på engelsk.

Min häst behöver inte heller nosgrimma men jag har det för att det är snyggt!
Och jag kan inte se att en löst spänd engelsk nosgrimma trycker någonstans sålänge hästen inte gapar? (vilket inte min gör)

Och går hästen och gapar så ska man ta reda på varför. Det kan vara en ren olat, men ta iafl reda på så att hästen inte har ont...

Nu har jag svarat på den här onödiga tråden ändå :crazy:

Anledningen till att jag skrev om det är att det är hästtandläkare som har olika åsikter om det. Att ryttare har det är ingen nyhet, när hästtandläkare har olika åsikter i frågan så blir det hela lite mer intressant.

Onödiga trådar finns det gott om på hela buke. Ledsen att du var tvungen att både behöva läsa och skriva i denna. Ett tips är att bara klicka på de rubriker som du tycker verkar intressanta. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 825
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! (japp nu ska jag tjata om träns igen... men det är ju så kul! :D ) Nu är det så att för några månader sen så köpte jag aurora...
Svar
3
· Visningar
1 138
Dressyr I går så var min medryttare med på en programridning på min pålla. Hästen har en tendens att gapa och vi har tolkat det hela att det har...
2
Svar
31
· Visningar
3 788
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka