Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. Men jag blir alldeles förvirrad av alla nya modeller på träns och framförallt nosgrimmor som kommit de senaste åren. Jag har i princip inte köpt några nya träns på närmare 15 år (halv lögn, eftersom welshponnyn fick ett nytt träns i somras , ett engelskt, med engelsk nosgrimma, som jag fick leta länge för att hitta - på ebay) och då var det fortfarande huvudsakligen remontgrimmor, engelska nosgrimmor, aachengrimmor och pullargrimmor som fanns att välja mellan.
Så nu har jag följande två frågor:
1. Finns det någonstans där man kan läsa om alla dessa nosgrimmemodeller och dess funktioner? Eller någon som vill berätta här?
2. Jag föredrar numera engelsk nosgrimma eller liknande. Vilka nosgrimmor, utöver den vanliga engelska, har liknande funktion?
Så nu har jag följande två frågor:
1. Finns det någonstans där man kan läsa om alla dessa nosgrimmemodeller och dess funktioner? Eller någon som vill berätta här?
2. Jag föredrar numera engelsk nosgrimma eller liknande. Vilka nosgrimmor, utöver den vanliga engelska, har liknande funktion?