Nos kvalster

Sv: Nos kvalster

Det låter konstigt när de andas..
Gå till veterinären så får du några tabletter hunden ska ha.

Ja min har haft det två gånger. Fick det i skogen båda gångerna. Det låter som de nyser i början. Inåt nysningar ( vet inte hur jag ska beskriva det). Låter som de ´är lite förkylda och snyser. det behandlas med en tablett i veckan i tre veckor.

Min hund har haft det. Men det var när min mamma tog hand om honom. Har för mig at hon sa att det var kvalster som kröp upp i nosen och sedan levde där. Det gör att gör ett konstigt läte med nosen. Hmm svårt att förklara. Du behöver iallafall kontakta veterinär.

Tänk på att det är väldigt smittosamt och det rekomenderas att hunden inte träffar andra hundar från de är 2 veckor symtomfria.

Snörvlade och nös. Vi fick tabletter. Enl. dåvarande hunddagis kunde man lysa in i hundens nos när den sov eller var avslappnad och då se att det rörde sig där inne. Vet inte om det stämmer???

Som jappisen skriver är det mycket smittsamt!!!

Japp, det stämmer. Man kan se små vita djur titta ut ur näsborrarna när hunden ligger o sover ;)

Min mammas hund har precis haft det! Det lät som att han gick omkring o "smorklade" med sin nos hela tiden, ungefär som att han ville fnysa ut nåt från sin nos. Så han fick medicin hos veterinären o det gick över efter ett tag.

Hon ligger på operations bordet nu.
De skall ta bort en knöl i örat.
Så vet skulle kolla om det fanns djur i näsan. Han sa att det kryper ut vid sövning.
Det var vet som hörde henne harkla när vi va på besök o kollade knölen.
Det står i böcker att det bara smittar vid när kontakt nos mot nos.
Men hon har inte träffat någon hund.
Men vi åker bort på lördag. Då skall hon va passad av min mamma. Dom har en schäfer.
Hon skall vara hos dom i
3 veckor

de brukar klia näsan och snörvla..
Tvätta hennes fällar och sånt om hon ska ha med dessa då de fulingarna sitter i allt din hund lekt med...typ... ;)

Hon va väldigt röd i halsen. Hals infektion.
Men hon får ändå en behandling för nos kvalster.
Hon skall till baka om tio dagar o kolla halsen och ta stygnen . Hon tog bort en tumörliknande knöl i örat i dag.

Av nyfikenhet - hur upptäckte du knölen i örat? Hur satt den?

Har en rottistik som ofta verkar besvärad av sina öron men veterinären hittar inget vid vanlig öronkontroll:(

Av nyfikenhet - hur upptäckte du knölen i örat? Hur satt den?

Har en rottistik som ofta verkar besvärad av sina öron men veterinären hittar inget vid vanlig öronkontroll:(

Det började som en liten finne typ. I ytter örat på
de små hårdare delarna.
Finnen blev större. Blev rödaktig.
Nu när vi gick med den till vet. Så var den som toppen på ett lillfinger. Så man såg den tydligt.
Hon skakade på huvudet.

Din hund kanske har öron inflamma tion. Det hade min en gång. Då skakade hon på huvudet o va almänpåverkad.

Veterinären hittar inget fel på öronen och sätter därför inte in ngn behandling. Det är ett problem eftersom jag ser symptomen ganska ofta, inte hela tiden men någon gång varje dag skakar hon väldigt på öronen och verkar mkt besvärad:(

Fortsätter det så åker vi in med henne till djursjukhuset - de har väl förmodligen bättre resurser att göra fortsatta undersökningar. Fast en öroninflammation borde hemmaveterinären också kunna se tycker jag. Hon är inte allmänpåverkad utan det är just de här intensiva huvudskakningarna som kommer då och då - jag var säker på att veterinären skulle hitta ngn form av inflammation eller kanske en svampinfektion men icke.

Flå't TS ska inte kapa tråden mer!:o

Veterinären hittar inget fel på öronen och sätter därför inte in ngn behandling. Det är ett problem eftersom jag ser symptomen ganska ofta, inte hela tiden men någon gång varje dag skakar hon väldigt på öronen och verkar mkt besvärad:(

Fortsätter det så åker vi in med henne till djursjukhuset - de har väl förmodligen bättre resurser att göra fortsatta undersökningar. Fast en öroninflammation borde hemmaveterinären också kunna se tycker jag. Hon är inte allmänpåverkad utan det är just de här intensiva huvudskakningarna som kommer då och då - jag var säker på att veterinären skulle hitta ngn form av inflammation eller kanske en svampinfektion men icke.

Flå't TS ska inte kapa tråden mer!:o
Ingen fara att du hoppar in här alls
Be vet kolla halsen ordentligt också
Riktigt långt ner i halsen. Så inte det kommer besvär där i från.
Det verkar som det är något som stör.
De kan få blodöra om de skakar ofta o mycket. Min förra tik fick det. Jobbigt kommer bara åter efter tömmning
lycka till. Hör av dig om dom hittar något. Kul att höra

Blodöra är jag livrädd att hon ska få, det är inte kul att få på sin hund:(

Hör av mig om vi får diagnos ( o behandling förhoppningsvis )!

Det blir djursjukhuset i M-ö, de har alltid varit duktiga på att ställa diagnos på mina andra vovvar när hemmavetten har misslyckats.

Min hund har noskvalster nu som ja fick hä,mta ut recept på apoteket men de skulle ja tydligen ha i nacken!? Hjälper de mot Noskvalster?

Min hund fick också droppar att säta på huden i nacken. vänta tre veckor ny dos. vänta tre veckor ny dos. ger henne i morgon

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur