Norsk Skogskatt - Spyr

L

LillJay

Hej!

Har en Skogis hona, vet inte hur gammal då det är sambons, och hon spyr ganska mycket. Spyr upp maten. Svärmor har haft samma problem med sin skogis innan. Veterinären hittar inget heller..

Är det känslig mage eller är skogis som är såna?

Foder: Frieskies
Enda som funkar utan att hon spyr varje dag, numera 2-4 ggr / månaden..Ibland längre emellan
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Vilka andra märken har du prövat utom Friskies? Det är ett av de värsta skräpfodrena som finns på marknaden med stora delar spannmål och låg kötthalt - katter är rena carnivorer så det är absolut ingen bra matchning.
Det finns veterinärfoder speciellt för känsliga magar att köpa, har du prövat Hills sensitive stomach t.ex?
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Eller testa Orijens kattmat, innehåller 75% køtt. Byt inte tvært, utan blanda i lite i taget. Jag tror det ær naturligt och bra før katter att få lite rått køtt ibland också. Utekatter fixar det ju i allmænhet sjælva...
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Royal Canin har ett foder till Maine Coon-katter, som är lite större kulor, så de måste tugga fodret och därför inte spyr upp det. Min kompis Maine Coon spydde nästan varje dag när han gick på kattungefoder, men slutade nästan helt när han fick dessa större kulor. Är ganska troligt att det är samma problem med Norsk Skogskatt, så det kan vara värt att prova. Hade själv en skogisblandning som ofta spydde upp maten, men då visste jag inte om detta. Han spydde dock mindre på mjukfoder än på torrfoder. Men det ska tydligen vara för att de äter för snabbt. Spyr han ganska snart efter att han har ätit?
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Orijens mat innehåller inte 75% kött och har dessutom visat sig vara levertoxiskt, så det skulle jag akta mig för. Massa örter och krimskrams som man inte vet vad det är bra/dåligt för. Mjau's burkmat innehåller nästan 100% kött och det kan man ju ge ifall man inte gillar att ge katten spannmål.
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Vad har du provat för foder? Jag skulle bytt till någon av de oral sensitive som finns på marknaden för det är en enorm skillnad för de flesta katter som har problem med kräkningar.
Friskies är ett dåligt foder som mest innehåller sådant som katten inte kan tillgodogöra sig så byt till ett foder som innehåller mer kött och gärna då ett oral sensitive foder eftersom de är speciellt framtagna till dessa katter.
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Jag hade samma problem med min förra katt.
Men förutom att han spydde ofta så va han också lös i magen nu och då.

Det visade sig genom uteslutningsmetoden att han var allergisk mot allt spanmål, speciellt vete, fick han nåt med vete i så spydde han nästan inälvorna ur sig.

De enda foder han tålde var Royal Canin sensible (33) , hair and skin och hairball.

När han blev äldre bytte jag till Royal Canin digestive för jag tänkte de skulle va bra då han ofta åt för fort.
Men det visade sig vara ödesdigert för det hela slutade med att han gick ner i vikt från 8kg till 4,2kg på 6 månader samt att pälsen tovade och han slutligen hann få kronisk tarminflammation innan veterinären kom ram till nån lösning.
Vid biopsi man gjorde kunde man se att tarmen var ordentligt irriterad samt att man också såg att han var extremt känslig.
Min teori är att det var fisken i det foder som han inte tålde och att det var de som i långa loppet tog död på honom, för vi fick avliva honom till sist och han va då 10 år gammal.

Så mitt råd är att testa ge royal canins sensible till att börja med, de flesta jag varit i kontakt med som har känsliga katter (har jobbat på djurbutik) så har klarat detta foder bra.

Mina katter var de första 4 åren uppvuxna på frisies och whiskas, men jag har sett otroliga förädndringar i deras hälsa sen jag gick över till royal canin, även på den andra katten som inte har så stora problem har jag sett förädnring.
Hon hade bara svaga symptom och kunde spy i bland typ varannan vecka osv.

För långhåriga katter kan orsaken va den långa pälsen som de får i sig då de tvättar sig.

Royal canin vet jag har sånt antihairbal system i de flesta av sina foder så katten får inte lika mycket problem.

KOm ihåg då du byter foder att låta det ske gradvis.

Kan tillägga att mina katter är blandning mellan ragdoll och perser.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Har du provat servera på en större tallrik, så katten inte kan få i sig så mycket på en gång, utan mer en kula i taget?
Och är tänderna kollade, kanske finns en anledning där till att katten hetsäter.
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Jag skulle rekommendera en hälsokontroll. Kräkningar beror ofta på andra sjukdomstillstånd än magproblem. Har katten några andra symptom? Hur är avföringen? Törst? Allmäntillstånd?

Kan annat uteslutas så är förstås foderallergi/intolerans eller kanske hårboll bra gissningar. Ska du byta foder så gör det till ett dietfoder under en period. Skulle personligen testa Royals Sensitivity Control (finns hos vet), men först utesluta annan sjukdom.
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Hon är vääldigt pigg för sin ålder, tycker jag, 6år.
Hon är precis som vanligt, bara att hon spyr upp maten ibland.
Veterinären hittar inga fel, och andra i min sambos närhet har haft samma problem med sina skogisar.

Tänkte om det har med rasen att göra?

Vad som sagts är att han provat olika foder, från känslig mage-foder till Frieskis och det verkar vara det enda som hon inte spyr lika mycket utav :/
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Friskies har väl ganska stora bitar? Kan det bero på att hon äter väldigt fort och tvingas tugga mer med det fodret? Isf skulle ett foder av bättre kvalité med större kulor kunna vara värt att testa.
Har hon fri tillgång? Ser du om hon tuggar maten ordentligt?
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Jag antar att både hetsätning och hårbollar är uteslutna som orsaker till kräkningarna?

Vore jag du skulle jag sätta katten på skonkost under en period om ca 2 veckor. Hos mig är det lammfärs. Sedan är det såklart lämpligt att komplettera med ett mineral- och vitamintillskott som tex. Multicat (finns hos Apoteket). Om katten fortfarande kräks skulle jag gå vidare med en djupare utredning hos veterinären. Det kan ju handla om tex. IBD och då kan det behövas kortison och permanent byte till något skonsamt foder. Jag är varm förespråkare av BARF för katter med mag-/tarmproblem, men det kräver ju sitt av ägaren och det bör ske i samförstånd med veterinären.
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Har kikat igenom när hon tuggar, och om hon tuggar tillräckligt är svårt att säga. För hon äter inte mycket åt gången. Men ett par - 4 tugg kanske.

Det är inte som hundspya, kladdigt och så. Mer fast och som avföring ungefär. Dock ser man maten. Tror iofs att det kan vara att hon kanske inte tuggar det till mindre bitar än hon borde. =/

Har provat med en dl mjölk nu, varannan dag tänkte jag prova. För innan när jag gav henne lite mjölk hade hon inte spytt på 3-4 veckor. Det går lite i omgångar verkar det som. =/

Jag vet ju heller inte hur Skogisarna ska vara för individer helelr. Katt som katt, har jag tänkt. Men ju mer jag tittar och studerar henne ju mer ovanlig blir hon. (hur ska jag förklara det?! :/) Hon sover fruktansvärt mycket (alltid gjort tydligen) och ibland får hon sina ryck sen är det bra. =/
Har hört lite att skogisarna kan vara såna, för dem katter jag träffat innan har varit lite mer katt. Om man säger så. Hon har en riktigt stor (och underbar) perosnlighet.

Dock bara känt henne i 6 månader :/ :P
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Konstigt att mjölken hjälper, de flesta katter är laktosintoleranta och blir dåliga av mjölk.
Du kanske bör göra en utredning hos veterinären för att se vad det kan bero på.
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

KL
Min mamma har en Skogis hittekatt som spyr ofta i perioder.
Vi har spårat beteendet till perioder då han nästan enbart äter torrfoder.
Nu är det två gamlingar hon har (Skogisen är 16 år och gammelkatten bondkatt är 22 år) så de äter Hills j/d och whiskas burkmat.
Båda katterna går på regelbundna hälsokoller hos vet eftersom de kommit upp i en aktningsvärd ålder ;) och Skogisens kräkningar verkar bara bero på att han inte smälter torrfodret ordentligt när det händer.
Möjligen dricker han dåligt i samband med detta.
Bondkatten spyr av vaniljsås och glass...:crazy: men mjölk och grädde går bra, för att inte tala om räkost och vanlig hushållsost! :d
:D
och inga pekpinnar om vad katter borde och inte borde äta tack ;), har man blivit 22 år och fortfarande jagar fåglar och är blank och fin i pälsen så äter man nästan vad man vill :D
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Hur kan man "hjälpa" katten med matsmältningen? (finns säkert nån som redan skrivit det :P)
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Jag har faktiskt ingen aning, för skogisens del så verkar det som om han inte tuggar, han har en tandsjukdom så jag misstänker att han tuggar dåligt tidvis pga den, och att det blir för torrt...
Om han bara äter något mål burkmat mellan varven så går det jättebra! :)
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Jag har faktiskt ingen aning, för skogisens del så verkar det som om han inte tuggar, han har en tandsjukdom så jag misstänker att han tuggar dåligt tidvis pga den, och att det blir för torrt...
Om han bara äter något mål burkmat mellan varven så går det jättebra! :)

Ska nog köpa lite burkmat imorrn och se om det kanske kan hjälpa.
Bara hon inte spyr för det !

För övrigt..

Sitter katt vakt åt sambons systers katt (hittekatt från början) och våran Tussan tycker absolut inte om honom. Han som är helgo! Förutom att han redan förstört 2 tallrikar och en liten prydnadsgrej jag köpte till karln i julklapp -.-

Och han äter ju vad som helst och hur snabbt som helst, men han verkar hinna tugga sönder ordentligt. =/ Vet inte hur gammal han är eller vad det är för raser i honom. Så Tussans mat var för dyr när vi var och handlade igår, så vi köpte KitKat (eller hur det stavas.) och det var inte bra. Hon spydde efter bara några timmar..
Men imorrn blir det burkmat och Frieskis :)

Synd att man inte kan ge katter i omgångar, som men hundar ^^
 
Sv: Norsk Skogskatt - Spyr

Var mest en fundering, aldrig hört talas om det O.o
Så det är inte omöjligt? :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 562
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp