Norrlänningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 609

Cyllene

Trådstartare
Hur har ni fått sperman transporterad till er? Vilka bolag och till vilka flygplatser?

Jag blir tokig på detta långa land! :devil: Jag tycker JAG har långt till Skåne med 4,5 timmes bilkörning. Så kollar man om det går att få sperma till Norrland - ja, om de kan hämta det på Örebro flygplats får man till svar! :cool: Visserligen ett pucko på transportbolaget, men ändå...

Nå, hur har ni gjort där uppe? Ni som går på kiosken och sånt! ;)

/C

Sv: Norrlänningar

Gragge kommer nog snart in. Hon har bra koll och erfarenhet av det!

Själv har jag väldigt dåliga erfarenheter av DHL.
Paketet kom till flygplatsen i tid, men slarvades sedan bort. Skulle ha levererats till dörr kl 10.00.
Kl 17 har de "hittat" paketet och undrar om de kan komma på måndagen istället(detta var en fredag).
Dessutom hade lådan gått sönder och var öppen och kylklamparna varma. Det var ingen superfart, om man säger så...
Fick en ny laddning på måndagen (hämtade själv) eftersom märren var snäll att stå kvar med ägget.
Hon tog sig lyckligtvis på första brunsten.
Men om hon inte hade gjort det, hade jag nog gått i taket! ;)

mvh

Jag får nästan nervsammanbrott när jag läser det du skrivit, och då har inte säsongen börjat än. Hur ska detta gå? ;)

Till vilken flyplats var det?

Kan svara för hur det var -00. Då skickades TAI via posten och var framme dagen efter med lantbrevbärare och stona seminerades på kvällen. Pållan blev dräktig direkt.
När vi sedan upptäckte en kväll att hon resorberat blev det bråttom och den skickades med flyg morgonen efter och var framme samma dag. Staionsägaren hämtade den på flygplatsen (ca 8? km )Hon blev dräktig direkt.

Vad gäller TAI från utlandet så frågade jag Ängagården om det för något år sedan och de sa att de numera inte skickar högre upp än Stockholm då det tar för lång tid. Har för mig att de var de som hade Jaguar Mail på TAI då.
Nu är han i Sverige och jag har sålt stoet...

Förresten, någon som verkligen borde veta är Northern (med stationen längst i norr?)

Tack för svaret. Jag gissar att det är svårt. Det måste väl nästan bli fryst om det ska gå att få dit det...

Gragge kommer nog snart in.

Jodå....
har en del erfarenhet av transporter både från kontinenten och från Skåne.
Vi har fått semin med bla TNT, DHL och UPS.
Från både Bryssel och Amsterdam har det fungerat klockrent med DHL till Arlanda och bil därifrån, ibland tåg, beroende på bolag. Haft semin på morgonen/förmiddagen "dagen efter". Lördagar är dock ett problem, då får man hämta på Arlanda själv om man vill ha.

Från skåne har vi fått tågleverans samma dag när det var bråttom, då kom det vid sjutiden på kvällen vill jag minnas. Men det är så klart beroende av tåg tidtabellen.

Nu bor vi inte Lappland direkt (Norrland är stort), tänker att det kan vara svårare uppe i Boden, Luleå eller så.
Min erfarenhet är att detta sällan är ett problem hit upp. Sen kan vissa hingsthållare verkligen vara hur trevliga och uppfinningsrika som helst för att få fram semin till rätt tid, medan andra.... inte är det...:crazy:
Vad paketen skall till Örebro och göra det vet nog bara den killen :p
Är ju en bit upp därifrån upp hit....

Förresten, någon som verkligen borde veta är Northern (med stationen längst i norr?)

OK hej här är jag :banana:

vanlig TAI (och FAI naturligtvis) fungerar utmärkt med posten, vi har det på morgonen därpå, har tumme med postteminalen så vi kan hämta det direkt från lastbilen ca 7.30

Har själv tagit TAI från Danmark ett par ggr (Carano via Markebäck) och det har fungerat jättebra, utom den gången en torsdag DHL :mad: satte av det i Örebro (vad nu allt ska dit och göra... :rofl: ) och sen satte det på vanlig post vilket gjorde att jag hade en låda dödingar på tisdag (hon ovulerade på lördagen...), men då hade vi som tur var fått ett nytt skick på fredagen :D .

Flygplatsen som gäller här är Luleå.
Det viktigaste är att man har bra kontakt med den som ska skicka, och i så god tid som möjligt kan föra en dialog med transportbolaget (DHL el Jetpack är de vanligaste), de kan ha alla möjliga konstiga uppfattningar om var vi egentligen befinner oss på kartan...:angel:

Men vi har mottot att vill ngn ha en viss sperma så SKA den upp :devil: vi vill ockå kunna avla på det bästa så allt går att lösa :bump:
hoppas det var svar på en del frågor annars fråga på så ska jag försöka svara/hjälpa till
MVH/I

Tack för svaret. Jag gissar att det är svårt. Det måste väl nästan bli fryst om det ska gå att få dit det...

Nej nej..... lugn nu.
Vart menar du att det ska ungefär?

Upp till sundsvall går det tåg från Arlanda som funkar fint. Övik o Umeå med flyg och bil. Längre upp, Boden Luleå vet jag inte men borde väl gå att få det till Kallax (flygplats) för hämtning där.
Regionen är översållad av travbanor så det finns vana att fixa det här.

Kul att se att ni däruppe också får det att funka!!

C - du får jobba på, detta är inte ett problem!

Jag håller med, det löser sig, kan de skicka det med flyg till Arlanda så är det faktiskt inte så krångligt att lasta över det till nästa som går upp till Kallax (Luleå) speciellt inte om det kommer iväg på morgonen, ett alternativ som kan fungera är att få det till Sverige och direkt vidare med post som vanliga TAI skick inom Sverige, finns ju ngt stuteri i Dk som själva åker över sundet och postar det hit.

Fungerar utmärkt.

Tack! Då ska jag banne mig lösa det! Tror det var Sundsvall jag kollade med TNT. De sa nej.

Ska fortsätta kolla med andra ord.

Sundsvall är lugnt, för Northern är ju det typ mellansverige ;)
Där finns en hel flock uppfödare, fam Bäckström (hopp) bla. Sen står ju faktiskt Non Stop R strax utanför Sundsvall så det skall skickas åt "andra hållet också".
Bergsåker som är travbanan är en av de större med massor av fina hästar och hingstar.

Jag lovar att du kommer fixa det!

Av ren nyfikenhet; var blir närmaste seminstation om man bor i Luleå eller Piteå? Hur går det till att få dit sperma, bara fryst?

/fdNorrbottning

Vi finns i Morjärv (ca 7 mil från Luleå mot Kalix) och vi får all sorts sperma vi vill ha :D vi seminerade drygt 40 ston i fjol så aveln är inte super stor men ökar :bump:
sen har du i Skellefteå det är ju ca 10 mil s om Luleå

vi tar ju nästan all med post, en del kommer (om det är bråttom el från utlandet) med flyg och då hämtar vanl stoägaren på flygplatsen och kör det till oss, för att spara de 1000 kr (minst) som Jetpack tar för utkörning. Den frysta kommer med frysbilen (inte glassbilen :rofl: ) som kör upp tjursperma till seminörerna här uppe, så det fungerar också bra.

Northern/fd Skåning :D

Lägger det här nu i öppen tråd.

Har försökt att fixa så jag ska få upp från Tyskland till Sundsvall.

Enda lösningen TNT har att erbjuda är att när det landar på Arlanda, flytta över det på ett flyg till Sundsvall.

Tåg tar för lång tid säger de.

Men ändå kan inte skicket hämtas förrens ca 16.20 dagen efter.

Det går inget bra för mig!

Det skulle dessutom kosta 1500 kr extra. Vanliga skicket till Arlanda kostar ca 80 Euro. Det blir dyra skick...

Det skulle dessutom kosta 1500 kr extra. Vanliga skicket till Arlanda kostar ca 80 Euro. Det blir dyra skick...

jag har överby stuteri närmast och vi bor ju nära flygplats här i östersund så det har funkat ypperligt.
om jag inte minns fel från ifjol, när jag tog skick från norge, så kollade vi stoet innan klockan nio på morgonen för att hinna beställa.. då skickades det och kom fram senare samma dag. seminören hämtade lådorna på flyget, eller om hon tom fick till nån deal så de körde ut det, och så var det bara att komma dit igen på eftermiddagen/kvällen för seminering.
men det kostade en slant extra... tror att varje skick gick på 1600kr. men om man hade tur och var flera som skulle ha kunde man ju dela på avgiften. eller så kostade varje skick 800.. vilket minne.:crazy: men sen tog norskarna en avgift på några hundra för att skjutsa sperman från stationen till flyget, utöver de vanliga utgifterna. det tyckte jag var lite väl.. men det kanske alltid funkar så.
ingen billig hobby man har iaf.:D

Hej ! till Höga kusten får vi till flygplatsen fast vi får mest via lantbrevbäraren,dagen efter vi beställt från många olika hingstar från hela sverige o det är inga problem. Vi skickar även sperma o då åker vi till posten o skickar via dom. Vet att för nåt år sen beställdes sperma från Tyskland men jag vet ej hur den skickades, kan kolla upp om du vill veta..
prillan

Är tacksam för all hjälp! Det behöver som sagt var upp från Tyskland, gå via Arlanda och sen till Sundsvall i det här fallet. Men även riktiga Norrland! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka