Norrlänningar se hit! Hur gör ni med hagar?

bigganl

Trådstartare
Denna vinter har vi mer snö än vi brukar ha. Dessutom har jag för första gången en häst som går på staketen och demolerar dem lite som han känner för. Det enda som hindrar honom från att gå på staketen är att sätta trådarna väldigt högt. Då låter han bli. Vi har höjt överallt så mycket det går, men med all denna snö har staketen blivit väldigt låga. jordningen blir ju också sämre på vintern när det är tjäle i backen, men det är trots allt ström i staketen.
För en norrlänning är ju våra snömängder något som man troligvis skrattar åt. Därför vänder jag mig till er som bor i norrland och är vana stora snömängder och stark kyla.
Hur gör ni med staketen på vintern? (både för att ha så mycket ström som möjligt i dem och för att de inte ska bli för låga när snötäcken blir väldigt tjockt)

Sv: Norrlänningar se hit! Hur gör ni med hagar?

Nu bor jag ju inte i norrland men jag hoppas att det är ok att jag svarar ändå..
Vi har också haft lite problem med strömmen iår. Hos oss har jordningen precis som du skrev varit det största problemet.
Ström i staketet men hästarna får ingen stöt för att dom inte jordar.

Vi gjorde så att vi satte en tråd ca 10 cm under över tråden sen kopplade vi strömmen på den översta tråden och jorden i den understa.
På det sättet får dom en stöt när dom nuddar båda trådarna och det tog inte lång tid innan alla hade fått varsin stöt.

Det är ju såklart så för oss också att hagarna blir lägre då de snöar som tusan. Vi har tjock eltråd (7-8 cm uppskattningsvis) utan några skarvar runt hagen. De har jag för mig att de ska göra strömmen starkare och att om hästen lutar sig mot tråden så går den inte sönder direkt. Vi har tre trådar som går runt hela hagen i olika höjder, och visst så är de säkert högre än vad man har söderut, men de är inte överdrivet högt.;)

Vi har haft många som rymmer från hagarna hos oss, de har oftast fått lösas med att hästarna inte står ute hela dagar. Jag har inget jätteproblem med att mina hästar rymmer då de är totalt livrädda för tråden. Grejen är ju att de flesta hästar har täcken på sig vintertid, och många av de har täcken med hals. De isolerar ganska mycket och hästarna känner inte att de får en sån stor stöt.

Ett tips är att de som höar höar i mer i mitten av hagen, så att de inte kommer något hö vid staketet som blåser ut och hästarna jagar maten.. De bästa om man har hästar som spräcker hagar är väl att försöka ställa de i en hög trähage...Men de är såklart att de inte finns möjlighet till de överallt heller:grin:

Oj vilket flummigt inlägg..haha sorry. Hoppas att du förstår nånting:angel:

För ett par vintrar sedan så kom det så mycket snö så vi blev tvingade att förlänga stolparna. Vi skruvade fast en bräda på de befintliga trästolparna som vid det tillfället bara stack upp någon dm över snön. Sedan satte vi ström i varannan tråd och jord i varannan. Det fungerade kanon.

http://www.pixbox.se/pic_show_id26623390.html

Här syns lite av hur det såg ut.

Maria

Polarband med både plus och minus i samma band alt. två rep/band inte så långt ifrån varann en med plus och en med minus sen förstås långa stolpar vinterhagarna är minst 1,5m höga sommartid:laugh:

Som ovanstående redan sagt och jag tillägger att vi skottar inne i hagarna. Man får planera hagen när den byggs så man kan skotta. Är ju även toppen på sommaren då det ska mockas i hagen också att det går att köra med traktor inne i hagen.

För mig är det faktiskt så att problemen med hästar som rymmer försvinner helt på vintern, jag kan till och med stänga av strömmen helt i staketet. Det verkar som om hästarna inte ser ngn mening med att klampa ut ur sin upptrampade hage full med mat för att istället hamna i djupsnö upp till magen och vara utan mat att äta :)

Jag lider med er som har bekymmer dock, verkligen.

Bor inte i norrland men tänkte skriva ändå.

Sett några som surrat fast vita (eller annan färg) plaststolpar på de ordinarie trästolparna, för att kunna höja tråden. Även sett någon som skruvat fast en liten mindre platt träbit/pinne på trästolparna och satt isolatorer i.

Det där med plaststolpar hårt fastsurrade på de vanliga stolparna funkade iaf för mina syrra när hennes unghäst hade en liten utbrytarkarriär.

Hemma har vi satsat på att få mest "kräm" i översta tråden av våra tre trådar som vi har, och helt kopplat bort den tredje som ligger under snön vissa bitar.

Vi skottar hagen med snöslunga. Sedan tar jag bort förbindelsen mellan sommar och vinterhagar så att strömmen bara går i vinterhagen. Har dessutom tagit bort 3:e nedersta tråden så att den inte ligger i snön.

Det är bra strömstyrka trots vinter i tråden :)

Ja, jag får nog räkna in mig till en riktig norrlänning.
Bor i boden med en jävla massa snö och just nu visar termometer -35 och det beräknas bli ner mot -40 inatt :crazy:

Jag har som sagt ingen ström i min hage alls. Jag la ner den tanken i november/december då jag insåg att jag hade en alldeles för dåligt aggregat för min hage. Jag har planerat den bra och sett till att dom har en rolig hage att vara i så det inte ska finnas ngt intresse att gå ut. Ca 4-5 ha hage, mestadels äng och även skog. Ligghall och fritillgång på silage ute. Alltid vatten i hagen!
Hästarna har endast tagit sig ut två gånger på ett år.
En gång vid insläpp och den andra gången så var det unghästen som har lite för buusig.
Just nu har jag trästolp på 180 cm samt tre st trådar av repmodell.
Men till sommaren blir det trästaket, ingen tvekan! :bow:

Det går som sagt att få ström här i trådarna även vintertid men det är liiite svårare så ja ger upp!

När jag bodde i Åre så fanns ingen ström i tråden alls, eller jo det gjorde det men hästarna fick inga stötar så snön isolerade dom...

Jag tror det enda som hjälper är trästaket faktiskt... Det ska jag ha på min vinterhage om jag har eget nån gång i framtiden. Tråd blir enbart till sommaren!

Det är ju såklart så för oss också att hagarna blir lägre då de snöar som tusan. Vi har tjock eltråd (7-8 cm uppskattningsvis) utan några skarvar runt hagen. De har jag för mig att de ska göra strömmen starkare och att om hästen lutar sig mot tråden så går den inte sönder direkt. Vi har tre trådar som går runt hela hagen i olika höjder, och visst så är de säkert högre än vad man har söderut, men de är inte överdrivet högt.;)
Hur högt är ditt staket om du står brevid när det är barbark? Jag har ett hörn i hagen där det är en stolpe som är lite lägre än de andra och där går staketet till mitt knä nu. Tur att det är ett dike och träd utanför annars hade de säkert klivit ut där nu.

Vi har haft många som rymmer från hagarna hos oss, de har oftast fått lösas med att hästarna inte står ute hela dagar. Jag har inget jätteproblem med att mina hästar rymmer då de är totalt livrädda för tråden. Grejen är ju att de flesta hästar har täcken på sig vintertid, och många av de har täcken med hals. De isolerar ganska mycket och hästarna känner inte att de får en sån stor stöt.
Vi har inga täckta hästar, men däremot har de ju vinterpäls som björnar alla tre. De känner ingenting genom pälsen och de gjordar ju inte heller på all snö.
Ett tips är att de som höar höar i mer i mitten av hagen, så att de inte kommer något hö vid staketet som blåser ut och hästarna jagar maten..
Bingo! Det upptäckte jag också för ett par veckor sedan. Hästarna hade sönder staketet på samma ställe hela tiden och då insåg jag att det var just där vi fodrade och att det hade blåst ut hö som de ville åt. Staketet har fått vara ifred där sedan vi fodrade alla mål längre in i hagen.
De bästa om man har hästar som spräcker hagar är väl att försöka ställa de i en hög trähage...Men de är såklart att de inte finns möjlighet till de överallt heller:grin:
Nej här är hagen väldigt kringelikrokig. Det går in i skogen på flera ställen, bakom vårt hus och ja, den gör många svängar. Det skulle inte gå att bygga staket tyvärr.

Polarband med både plus och minus i samma band alt. två rep/band inte så långt ifrån varann en med plus och en med minus sen förstås långa stolpar vinterhagarna är minst 1,5m höga sommartid:laugh:

Jag var inne på hemsidan och tittade på polarbandet, men de rekommenderade hage med en grind och med alla träd och svängar hagen gör skulle det kosta en mindre förmögenhet att göra om den. alternativet är ju att bara göra om en del av hagen, men då får hästarna så mycket mindre utrymme. Jag funderar på det ett tag till och provar tipset om en extra tråd under som man kopplar jorden till. Det kan fungera.

ja det är ju bara en häst som går ut och han gör det även när det är barmark. vi har fått höja staketet så mycket vi kan för att han ska låta bli. Han hade för vana att kliva på människor och vad som helst när han kom hit så han har nog aldrig lärt sig respektera varken människor eller staket. När han fått några rejäla stötar håller han sig undan ett tag, men sen går han på igen. Vete 17 hur många gånger han har gått igenom staket sedan han kom hit i september. Det måste vara ett 15 tal gånger minst. (puh)

Vi gjorde så att vi satte en tråd ca 10 cm under över tråden sen kopplade vi strömmen på den översta tråden och jorden i den understa.
På det sättet får dom en stöt när dom nuddar båda trådarna och det tog inte lång tid innan alla hade fått varsin stöt.
[/QUOTE]

Tack!
Låter som ett kanontips. Det ska jag absolut prova!:banana:

Bara för att kolla att jag fattat rätt: Den nya tråden ska vara helt fri från de andra trådarna och sen kopplar jag på jorden på den? Måste den nya tråden gå runt hela hagen så att det blir en sluten cirkel, eller kan jag sätta den längs en sida av hagen?

Bara för att kolla att jag fattat rätt: Den nya tråden ska vara helt fri från de andra trådarna och sen kopplar jag på jorden på den? Måste den nya tråden gå runt hela hagen så att det blir en sluten cirkel, eller kan jag sätta den längs en sida av hagen?

Den nya tråden ska fungera precis som jordspetten/jordtråden du har i marken och ska alltså vara skiljd från övre tråden. Du behöver inte ha tråden rund hela hagen, kretsen sluts när hästen nuddar båda trådarna samtidigt.
På bilden motsvaras den extra tråden av marken+jordspetten, så när hästen nuddar båda trådarna går strömmen från aggregatet, via hästen, till den extra tråden och tillbaka till aggregatet igen.
kretslop.jpg

Bild från: http://www.mamut.net/bmsab/subdet209.htm

Det har funkat jättebra för oss och alla hästarna fick varsinn stöt trots täcken och vinterpäls.
Efter det har ingen velat gå ut.

Hoppas att det funkar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu skapar jag en tråd för detta med utegående hästar på vintern. Vi hade en incident i stallet för några dagar sedan där många hästar...
2
Svar
36
· Visningar
8 450
Senast: Fannih
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar