• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magella
  • Startdatum Startdatum
M

Magella

Mitt sto ska föla runt den 5 juni, Hon är så mega tjock så man tror nästan de ska komma vilken dag som helst, sen har juvret börjat bli lite svullet på henne. Är detta normala saker? :)

Är hon ultraljudad efter betäckningen, och isf när?
(Tänker på tvillingrisken!)

Men visst kan de vara väldans tjocka redan 2 mån innan (mina har 3 mån kvar.. skulle kunna gissa på 1 mån!), likaså börja så smått att fylla i juvret (det kan sen öka- och minska eller stå still i olika perioder) :)

nej hon är inte ultraljudad utan jag har räknat precis 11 månadre efter sista betäckningsdatumet, blir de rätt eller?
Vi har däremot testat med blodprov när hon va ungefär halvvägs så att vi visste om vi skulle vänta oss ett föl eller ej... Vad gör jag om de är tvillingar då? bara väntar på nedkomsten som vanligt? :crazy: *orolig*

Uträkningen (11 mån fr. bet.) brukar stämma ganska bra, förlåt att jag skrämde dig om tvillingar! :o

Det inträffar ju högst sällan, och OM hon nu har två i magen så är det inget att göra åt nu.. mer än att vänta!

Har du nåt kort (nytaget) på henne, gärna sida och fram- eller bakifrån?

Lägg inte in det direkt i tråden isf.. utan länka hellre!

:)Bia

tyvärr måste jag säga att tvillingar är.... mindre bra
Det finns en tråd uppe om en tvillingfödsel som verkar ha gått över förväntan bra, dvs alla lever.
Tyvärr är inte det särskilt vanligt och även i det här fallet har de varit tvugna att uppsöka djursjukhus.

Det är just därför man som regel Ultraljudsundersöker dräktiga ston, dels för att kolla ifall de är dräktiga, men även för att kunna abortera om det skulle vara tvillingar.

tvillingfölningar kan vara komplicerade, och inte sällan dör ett eller båda fölen innan eller efter fölning.

jag vet inte hur man lägger upp en länk men kan jag skicka korten till dej Bia? tittade på andra ston här som va dräktiga å min är mycket större! jag har kort från sidan iaf, kanske ska gå ut å ta ett frammifrån med??? :confused:

oj jag tryckte på fel knapp men såg du de jag svarade på den andres knapp!??!

Javisst, skicka dem till mig du så kan jag länka ut dem åt dig, det är ju bra om alla får möjlighet att se 'magen'.. ta gärna fram & bakifrån också (i morgon kanske)!

Vill också gärna veta ras, mankhöjd.. gärna stam om du har, kan faktiskt säga oss lite mer om stoet :)

Min mail finns i 'profilen'!

Bilder å lite fakta är skickat till dej Bia på Magella! Som jag skrev i mailet är det ett femårigt Irish Cob sto som är dräktig för första gången nu :)

Går en sån hemma just nu, hon har sett fölklar ut i ett par månader nu, och ska föla strax efter midsommar. I jämförelse med de andra märrarna ser hon absolut ut att föla först, även om det skiljer tre månader mellan fölningarna. Mjölkgångarna är stora och rejäla redan nu. Inga tvillingar och ingen felbedömning av fölningsdatum, hon ser ut så varje gång. Det är knappt hon kommer in genom boxdörren nu, helt allvarligt. :bump:

Nu kommer bilderna på 'tjockisen' :)

"Magella är ett 5 årigt Irish Cob sto som kom från Irland som 1 åring så nån stam vet jag inte. Hon är ca 145 hög. Beräknad fölning 5 Juni."

Vänstersida
Vänstersida2
Högersida

OK, hängmage har hon.. men är hon inte lite tunn över rygg och kors? Lite svårt att se på bilderna.. därav min fråga :)

Jag vet inte ett dugg om denna ras, men hon har klart större mage (häng) än mina ston som har 3 mån kvar, däremot kanske mina är bredare (?).. väntar in Magella-bilder fram- och bakifrån! ;)

Ojj, det kanske är ett 'rasdrag' då, att dom ser ut så helt enkelt långt innan fölning!?

Har du kort på ditt sto, vore väl bra med en jämförelse :)

Min magella är också första gångare! så jag hoppas verkligen de går bra... skickar bilder framifrån å bakifrån till Bia nu å hoppas hon lägger ut dom åt mej igen :)
Möjligen är hon lite tunn över rygg å kors,det mesta beror nog på att hon är otroligt omusklad då jag inte hunnit göra så mycket med henne innan hon vart så tjock (har haft henne ca ett år bara) Skulle va kul å se bild på den andra tjocka Irish coben som omtalades här i forumet :p

Kul med fler bilder. :)
Lite lättare att se bakifrån/framifrån osså hur magen ser ut.
Jag tor nog inte att det är någon fara, det kommer o gå bra. Endel blir ju väldigt tjocka o tidigt dessutom. Medans endel kanppt syns att dom ska ha.

Hon såg inte så tunn ut nu på dessa nya bilder (se nedan), men hon får ju gärna lägga på sig lite mera hull upptill tycker jag (ger du protein?), motion har inte med hullet att göra.. mina ston (araber) har en redig 'regnfåra' på ryggen.. utan att vara feta, de motionerar enbart sig själva i hagen och har nu också börjat få extra proteinfoder vilket ökas succesivt fram till fölningen!

Magella framifrån
Magella bakifrån

Hehe, magen är enorm.. och större kommer den att bli (uppåt/bakåt) :D

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
683
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
717
Senast: ptr
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar