Normalt beteende av kattunge??

boccia

Trådstartare
Har en vuxen katt (kastrerad hona, snart 1½ år) och en kattunge på 14 veckor (hane). Den vuxna katten visar klart och tydligt när hon vill vara ifred, men det skiter kattungen FULLKOMLIGT i. Detta resulterar i att den vuxna fräser, skriker och försvarar sig med tänder och klor, men kattungen bara fortsätter att attackera (inte på bus, man ser verkligen att han gör det på blodigt allvar). Är det här normalt? Ska inte ungen ha iallafall lite respekt för den äldre katten? Finns det något man kan göra, förutom att ibland stänga in kattungen, för att ge den äldre lite lugn och ro? Tycker så synd om henne, hon är hellre ute än inne nuförtiden...:(

Sv: Normalt beteende av kattunge??

Är du verkligen säker på att ungen inte busar? Alla kattungar jag haft har varit ganska pestiga mot de äldre djuren trots tillsägelser.
Jag tror inte det finns så mycket du kan göra. Det jag skulle gjort är att sätta ett kompostgaller i dörröppningen in till ett rum som bara den vuxna katten får vara i. Är kattungen bara 14 veckor brukar dom inte vara så pigga på att hoppa jättehögt.

Oj vad tråkigt... en liten terrorist :angel:
Hannar brukar väl leka lite mer våldsamt än honor.. Kanske en liten hankattunge till så de kan leka ihop - så får honan vara i fred...

Japp, helt säker!! Han fäller ut öronen åt sidan och hans blick blir riktigt elak, när han busar är den fortfarande snäll och öronen spetsade...
Han hoppar/klättrar över kompostgaller utan problem, totalt orädd för allt, så tyvärr funkar det nog inte...

Har tyvärr inte tid/möjlighet att ta hem ytterligare en kattunge, för de kräver ju att man har tid att umgås med dem oxå... Grannen har iofs en kattunge som bara är någon vecka äldre än våran (tror det oxå är en hane), men är inte helt säker på att det är någon lösning att låta dem leka.... Har funderat på att låna hem en RIKTIGT elak gammal katt som kan sätta den lilla på plats, men vill ju inte att lillen ska råka illa ut...:crazy:

Japp, helt säker!! Han fäller ut öronen åt sidan och hans blick blir riktigt elak, när han busar är den fortfarande snäll och öronen spetsade...

Jag är fortfarande tveksam på om det inte är lek ändå. När mina vuxna leker fäller dom öronen bakåt och verkligen råblänger på varandra, piskar med svansarna osv innan dom till sist anfaller..

Ok jag förstår. Fast tycker själv att det var lättare att ha två kattungar förut än en st. De leker med varandra och pockar inte på så mycket uppmärksamhet. Lite mer mat o liter mer i lådan annars tyckte jag inte själv man märkte så mycket... Är också tveksamt till om en 14 veckor kattunge vågar mopsa sig mot en vuxen... Om en vuxen katt verkligen vill säga NEJ så kan de ju och då ligger den lille illa till så den äldre försöker nog stå ut med ungen...men synd om henne. Kan du inte texta grannens kattunge på prov?

Jag är fortfarande tveksam på om det inte är lek ändå. När mina vuxna leker fäller dom öronen bakåt och verkligen råblänger på varandra, piskar med svansarna osv innan dom till sist anfaller..

Det har mina andra oxå kunnat göra, men med den här är det inte likadant, han menar verkligen allvar...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi får hem en ny liten kattunge (hane) nästa vecka. Vi har en vuxen kastrerad hona sedan tidigare och undrar lite hur vi ska gå...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Ainon
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
969
Senast: Novienna
·
Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 430
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama