Normal mineral?

arabia

Trådstartare
kompisen fodrar sina hästar med Normal mineraler (tror det heter så) en orange säck med en kossa på farmsidan, köper det på granngården. Är det något man brukar fodra häst med? Glömde läsa innehållet dock
 
Sv: Normal mineral?

Tycker att din kompis ska byta till mineraler som är anpassade till HÄSTAR. Tyvärr utfodras fortfarande många svenska hästar med mineralfoder utvecklade för nötboskap, vars behov och sätt att omvandla vitaminer & mineraler skiljer sig från hästarnas. På Granngården finns Krafft's mineralfoder, varför köper hon inte det?

/Linda
 
Sv: Normal mineral?

Komineraler kan passa väldigt bra till hästar men smakligheten kan vara lite dålig.
Ofta innehåller komineraler mer vitaminer o mineraler o till ett lägre pris. Vad beträffar balansen så beror det på vilket behov man har.
PL
 
Sv: Normal mineral?

Kanske är möjligt men jag litar ändå mer på Krafft och den forskning de gör om hästen & dess utfodring. Hästar & nötkreatur har ju helt olika behov. Mvh Linda
 
Sv: Normal mineral?

De har inte helt olika behov. Behoven av tillskott är i bägge fallen beroende på vad djuret får i sig från den övriga foderstaten.
Det är inga konstigheter med komineral o det går oftast att hitta ett komineral som passar bra till häst, problemet är smakligheten.
PL
 
Sv: Normal mineral?

Litar du mer på en foderproducents information än en oberoende veterinär? Måste erkänna att dina referensramar skiljer sig markant från mina...
 
Sv: Normal mineral?

Linda.B skrev:
Kanske är möjligt men jag litar ändå mer på Krafft och den forskning de gör om hästen & dess utfodring. Hästar & nötkreatur har ju helt olika behov. Mvh Linda


Det är ju sammansatta foderstaten som avgör om mineralerna passar eller ej. varför skulle kor som går ute ha ett jätte annorlunda mineral behov än hästen? att deras system funkar annorlunda är ju en annan sak - innehållet i själva mineralerna är ju vad det är, oavsett.....Kor äter också grov foder gräs som basföda....:D
 
Sv: Normal mineral?

Linda.B skrev:
Tycker att din kompis ska byta till mineraler som är anpassade till HÄSTAR. Tyvärr utfodras fortfarande många svenska hästar med mineralfoder utvecklade för nötboskap, vars behov och sätt att omvandla vitaminer & mineraler skiljer sig från hästarnas. På Granngården finns Krafft's mineralfoder, varför köper hon inte det?

/Linda

Ett mineral är detsamma oberoende av vad som står på förpackningen... ungefär som om vanligt koksalt skulle skilja sig åt kemiskt sett beroende på vilken färg du har på saltkaret.

Utfodring med mineraltillskott styrs först och främst av hur sammansättningen av mineralfodret stämmer överens med innehållet i övriga fodret.... inte av hur förpackningen som mineralerna kommer i ser ut... eller är du kanske orolig för att hästen ska få horn och börja säga MUUU :banana:

Ofta är det lättare att hitta ett mineraltillskott som stämmer överens med innehållet i grovfoder bland "ko-sortimentet", ofta är det dessutom billigare än i bland "häst-sortimentet".

Nackdelen med ko-sortimentet är att dom mineralerna inte finns att få tag i som pellets, endast granulat (grus-mineraler).

Kan tillägga att ALLA fodertillverkare är skojare och lurendrejare, vissa mer än andra självklart, men jag har än så länge inte träffat på en fodertillverkare som i sin marknadsföring är 100% vetenskaplig med vad dom säljer.
Detta inkluderar även Kr**t !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 567
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp