Normal dos Finadyne

H

Helan

Vilken är den normala dosen Finadyne till en 500 kg häst som behöver en måttlig behandling pga inflammation?

Sv: Normal dos Finadyne

1 påse per 225 kg/dag. I ditt fall hade jag gett ca 1 påse 2 ggr dagl. Om det är en längre behandling kan man dra ner på dosen, kanske ge 1-1,5 påse/dag. se upp för mag/tarm-besvär.

Men finadyne får väl inte användas mer än fem dagar i sträck?:confused:

Jodå, det kan man. Jag vet att det står i fass att det är fem dagar som gräns, men jag har vid flera tillfällen fått utskrivet för längre tid. Dock ska man vara mkt observant på biverkningar.

Till TS _ jag hoppas du inte frågar för att du ska behandla på eget bevåg utan att konsultera veterinär?

Nej, så "dum" är jag inte. Hur får man ute Finadyne utan att konsultera veterinär förresten???

Jag fick ut ett par påsar direkt av min veterinär pga sårskada som jag skulle ge om han fick ont, vilket han förstås fick två dagar senare en fredag kväll lagom när veterinären slutat för helgen. Jag ville inte ringa och störa för att dubbelkolla hur mycket det var jag skulle ge. Var nästan säker på att det var 2 påsar, vilket jag också gav.

Tack för visat intresse dock:)

Vårt fullblod får nu 2 påsar Finadyne per dag i 10 dagar, han väger ca 500kg. Förra gången han fick Finadyne skulle han också ha 2 påsar men uppdelat på morgon o kväll, denna gång ska han ha båda påsarna samtidigt.

Nej, så "dum" är jag inte. Hur får man ute Finadyne utan att konsultera veterinär förresten???

Jag fick ut ett par påsar direkt av min veterinär pga sårskada som jag skulle ge om han fick ont, vilket han förstås fick två dagar senare en fredag kväll lagom när veterinären slutat för helgen. Jag ville inte ringa och störa för att dubbelkolla hur mycket det var jag skulle ge. Var nästan säker på att det var 2 påsar, vilket jag också gav.

Tack för visat intresse dock:)

Skönt. Frågan var mest kontrollfråga, just för att dosering borde getts av vet, stå på paketet etc. Men fick du löspåsar förstår jag. Ett tips btw nästa gång så finns doseringar i fass.

Och nej man får inte ut finadyne utan att konsultera vet. Men tyvärr är det inte helt ovanligt att vet förskriver det för en skada. Det blir 'några påsar över'. Som senare, för något helt annat, på djurägarens bevåg tutas i hästen, eller nån annan häst :crazy:

Hoppas hästen mår bättre nu =)

Ja, så kan det ju vara, men jag brukar ge klart påsarna till den hästen som behöver dem.
Tack, hästen mår bättre nu, efter en "hästkur" med pencillin också.
Jag kollade på Fass i datorn men fick bara fram flytande Finadyne för injektion just då. Nu har jag kollat bättre och ser att man kan klicka på de olika varianterna:angel:

Men när det kommer till kritan så är det alltid den behandlande veterinären som bestämmer dos o tid även om det avviker från vad som står i Fass!
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar