Nordsvensk som rusar

T

Tuffa_tosen

Hejsan, jag har nyss blivit medryttare på en nordsvensk som i stallet är helt underbar, men när man rider ut på henne och travar så rusar hon, hon sticker och är helt omöjlig att få stopp på.
Nån som vet hur jag kan få henne att inte sticka?

Hon är gammal travare och jag får inte ha spö på henne och jag får bara rida i skog för hon gillar inte att gå på bana.
Hon har pesoa bett.

Snälla kan någon hjälpa mig.:crazy:

Mvh:Maria
 
Sv: Nordsvensk som rusar

du får helt enkelt ta det lungt i början hon ska gå i din takt i skritt först ,går hon för fort stanna och backa några steg, i taven får det knappt gå framåt om hon vill öka så skrittar du igen...
 
Sv: Nordsvensk som rusar

Om det är helt uteslutet att det inte beror på varken skada/ smärta eller fel utrustning såkommer mitt svar här:

Låter som att hon försöker "smita undan" arbete lite..
Säkerligen en ganska bestämd dam som tycker det är trist/jobbigt helt enkelt.
Och lärt sig att det funkar att bara sticka iväg.
(har haft en nordsvensk som gjorde på exaktsamma vis..
Vi sprang vid ett tillfälle om en blå volvo 245:a..:angel: Snacka om att han blev förvånad som körde den:D )

Nä,men tillbaka till din :
Prova att longera henne lite innan du sätter dig upp och rider.
Dels för att hon då får tänka till lite och framförallt för att hon ska vara lite tröttare när du börjar rida.
Det är så lätt att det blir ett illa välkommet beteende som är svårt att bryta.
Så man ska ta det redan när man börjar märka att hon gör så.

Nordsvenskar är ju som bekant en ganska stark ras och vill den sticka så gör den det.
Du måste få den att inte vilja/behöva sticka.

Greja mycket med hästen från marken. Lär henne att följa dig vart du än går och få henne att tycka det är roligt att umgås med dig..
Beröm massor när hon gör saker som du tycker är bra och skapa en fin kontakt .

Jag fick med min häst ta hjälp av en gramantygel (trots att jag är lite emot gramantyglar) men detta för att hon rusade ju var hon än befann sig och det inkluderade ju även rakt över stora vägar om det råkade finnas såna.
Det blev för farligt helt enkelt.

Gramantygeln gör ju att hon inte kan få hela halsens längd och slita tyglarna ur näven på dig och dra iväg.
Du får även ner näsan lite på henne.
Min häst blev bättre men aldrig helt bra . Jag sålde henne för att jag inte kände att jag klarade /ville ta tag i det där fullt ut.
Detta var många år sen och jag var bara 14 år.

Lycka till!
Hoppas att det ordnar sig för er!:)
 
Sv: Nordsvensk som rusar

Jag säger samma sak till dig som jag säger till alla som har en skenade häst, ta tag i tygeln och dra runt huvudet på hästen. Då kan den inte springa iväg. Kom bara ihåg när du gör det här att vänja hästen vid det först, så att du böjer huvvet när du står still först å sen i skritt, så hon inte blir rädd och förvirrad när du väl gör det. Sen så tycker jag sj att om du nu bara ska sk. "nöjesrida" alltså inte träna riktigt i typ dressyr elr nått sånt så kan du väl byta till vanligt tränsbett elr ännu hellre tredelat. Fast det bestämmer du helt klart sj. Men testa gärna detta iaf! för om du nån gång sitter på en unghäst som ska ridas in så har du verkligen stor nytta av det här. Tro mig, för jag vet!
 
Sv: Nordsvensk som rusar

Nackdelen med nordsvenskar är ju att de är stora och tunga. Tro mig, den jag hade GICK det inte dra runt huvudet på.
Hon drog huvudet åt andra hållet och stack.(tog bettet):D
Visserligen var hon av brukstyp. Inte kallblodstravare.
Men funkar det så är det givetvis det första man försöker med.

Kort och gott.:p
 
Sv: Nordsvensk som rusar

hej ..har själv en kallblodstravare som man bara har fått bromsa i ridningen...har provat olika bett mm..jag har fått jobba honom från grunden och första tiden har bestått av skritt förhållning skritt förhållning halt så fort han taktat har jag gjort halt ..mycke jobb sen när vi red ut har jag haft graman tygel trots att jag inte är så glad i att ha det..sen böt jag foder till ett havrelöst foder och nu har tioöringen trillat ner,visst kan han fortfarande få för sig att försöka rusa.men nu hjälper det med en förhållning för att han ska komma på att han inte ska göra så..nu behöver jag inte sitta och bromsa honom utan nu kan han koma till arbete..hoppas att allt löser sig för dig för det är en underbar ras att ha som kompis
 
Sv: Nordsvensk som rusar

Jag heter Maria bor i dalarna hurså?
 
Sv: Nordsvensk som rusar

Ne, tänkte bara att det lät som en häst som vatt på vår ridskola...men om du bor så lång upp så kanske inte :angel:
 
Sv: Nordsvensk som rusar

Hon har gått på ridskola vad hette hon?
 
Sv: Nordsvensk som rusar

Ta det lungt ibörjan!
När hon sticker försök lägga in henne på en volt då han atomatiskt minskar tempot. Om du rider ut på te.x en grusväg kan du dra i yttertygeln (mot skogen på ena hållet) då han också minskar tempot.

Hoppas du har fått några tips som hjälper dej! :bump:
 
Sv: Nordsvensk som rusar

överskottenergi?? Mindre kraftfoder mera hö. Ont/opassande utrustning? Du säger att du rider i skogen, rid volter runt träderna, skänkelvikning på skogsvägar, klättra-mera motstånd. Aktivera hästen mentalt hela tiden under ridpasset alltså inte rida bara rakt fram på vägen utan ställ krav.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp