Nordsvensk/Quarter

Men hur menar du att man ska gallra i hästaveln? Vad för spill då? Menar du att man ska vara beredd att ta bort "fula" föl tidigt? Eller slakta dem när de vuxit till sig o man ser hur det blivit??? :confused:

Ta bort och ta bort... det är hårt uttryckt.men det finns ju rätt många hästar som avlats fram, men som inte håller för ridning av olika anledningar. Det finns de som avlivas pga lynnesfel, osv. Så visst tas hästar bort, och i vissa fall uppenbart pga dess framavlade, icke-önskvärda egenskaper.
För i verkligheten kan man inte bara ta två hästar på måfå, blanda ihop dem och hoppas att avkomman ärver bara de önskvärda egenskaperna. Något man lätt missar när man hobbyavlar, och inte tänker noggrant igenom vad man har från början (stoet oftast), vad man vill ha, hur stor chansen är att få det med olika hingstar.

Min poäng var inte att skribenten skulle skaffa sig ett föl, se vad det blir och slakta om det blev "dåligt" - utan att avla med sannolikhetstänkande. Chansen att bli nöjd med fölungen är större om man använder två bra individer av samma ras, än om man experimenterar med hopp om förädling. För att få fram något nytt, en förädlad produkt som har det bästa av två världar (typ kallblodstravare och arab) - krävs antingen en stor portion tur, eller väldigt många leds medveten avel, med noggrant urval av vilka individer man väljer att avla på. Och då får man räkna med att sortera bort de mindre lyckade exemplaren, ur aveln åtminstone.

Du har så rätt så. Jag upplevde det som att du menade gallra vid tidig ålder, som man kanske gör i vissa hundraser tex. Men nu förstår jag vad du menade! :)

För att få fram något nytt, en förädlad produkt som har det bästa av två världar (typ kallblodstravare och arab) - krävs antingen en stor portion tur, eller väldigt många leds medveten avel, med noggrant urval av vilka individer man väljer att avla på.

Jo nog är min mkt hållbara och mkt användbara ponny (Nsv/Arab - se tidigare inlägg) ett lyckokast allt. När jag åkte och tittade på henne för 15 år sedan gjorde jag det till stor del för att jag var nyfiken på hur en sådan korsning kunde se ut.

Sedan hade jag mer tur än jag anade, för hon visade sig vara en betydligt bättre ponny än vad jag i min okunnighet förstod då. Bonntur, kan man säga. Funderar dock över hur det kommer sig att korsningsponnyn man köpte som liten okunnig 13åring (med en ännu mer okunnig pappa som rådgivare...) är och har varit den mest användbara och hållbara av alla hästarna under åren. Outgrundliga äro livets vägar... ;)

Visst kan det vara så, bonntur och första-ögonkast-kärlek kan vara de bästa vägledarna ibland!
Själv vet jag ju inte ens helt säkert vad det är för raser i min! :angel: Men jag tyckte hon såg så fin ut... :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka