nordsvenksk travare

P

puff93

passar en nordsvensk travare till ridning,körning(på grusväg, "timmerkörning" & att köra på potatisen)?
har även tänkt att tävla (hoppning) lite oxå.
eller mäste man ha en bruksnordsvensk då?

Sv: nordsvenksk travare

Körning kan jag för lite om, men till hopptävling så är en kallblodstravare vanligen betydligt bättre lämpad än en bruksnordsvensk. Hoppning på tävlingshöjder ligger inte riktigt för dem, i regel.

Klart man inte behöver en nordsvensk för att köra lite i skogen eller köra potatis... däremot är det väl större chans att hitta en nordsvensk som är välutbildad i praktisk körning, än ett kallblod som är det. Men man kan ju som bekant ta hjälp av andra för att träna ett kallblod i skogskörning :)

Körningen vet jag inte heller så mycket om, men om du hittar en lugn och välkörd kallblodstravare så skall väl inte de vara mindre lämpade än nordsvensken. Sen har ju många kallblodstravare gått på trav eller tränats för trav vilket, iaf. i mitt fall, gjorde att min kallblodstravartjej låg på väldigt starkt.
Ridningen är väl inget problem på någon av dem, det är upp till dig att bestämma;)
Hoppning skulle jag nog valt kallblodstravaren. Iaf. min gamla hoppade jättebra!

såklart en kallblodstravare duger till det! :D
när det gäller tävling i hoppning så beror det ju på individens kapacitet, men lätta klasser borde inte vara några problem.

jag har en kallblodstravare som jag tränar i dressyr, hoppning o terräng. har även börjat tävla lite smått. :laugh: o jag ska även lära mig att köra honom (pållen är inkörd men jag är inte det..:angel:)!

Tror väl en trav nordis har enklare för hoppning än brukstypen eftersom de är lättare. Sen är de ju iaf redan inkörda, även om det är skilnnad på att dra potatis och timmer änatt dra en sulky. Men det går säkert om man har vana av att köra mm.

Jadå det kan de funka till, men det är väldigt stor risk att du får tag på en riktig hetsporre som kommer ta år och dar att få till en bra timmerhäst av. Samma sak med att hoppa en hoppbana balanserat och kontrollerat, kan kräva tålamod och skicklighet. Det finns kallblodstravare som är ligna och fina, men många är väldigt heta och nerviga nu för tiden, det är iaf min erfarenhet.

hetsporre är bara förnamnet enligt min erfarenhet... Dock angelägen om att arbeta, och ju mera jobb ju mera lugn. Kan tänka mig att ridning (vi rider mest dressyr) kombinerat med arbete på gården eller i skogen är ett jättebra alternativ. Det är underbara och allsidiga hästar. I fin samling i dressyr helt underbart vackert...:bump:

En kallblodstravare fungerar alldeles utmärkt, men se för guds skull till att den är körd med arbetssele, så du inte köper en som bara gått på bana. Annars är det lite lotteri och/eller mycket jobb.

Många amatörtränare (åtminstone häromkring) kör allt möjligt med sina kallblod och en som redan kan de viktiga grunderna och är van att gå i arbetssele med diverse redskap och slädar är guld värd, satsa på en sådan så har du en kanonhäst både för ridning och körning.

Timmerkörningen kräver en hel del av hästen, men det vet du säkert. Den ska kunna stå still med hängande tömmar en längre stund och får man ett hetsmonster till kallblod som bara trampar runt och inte fått lära sig reglerna i skogen, den kan orsaka en rejäl olycka.

Har själv en kallblodstravare som numera är en alldeles ypperlig rid- och timmerhäst.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

ja de e klart nordsvenskar är de vanligaste man ser folk köra med, i vårat stall finns de en nordsvensk travare funkar jätte bra att rida på också:)min förra häst,en nordsvensk brukshäst är inte lika bra på att hoppa som den andra travaren är hon är jätte duktig

På vårt stall har vi en nordsvensk travare som drar både vagn, rids i hoppning, dressyr och skogsritter och funkar jättebra i alla lägen. Ska du dra något tyngre så kanske det är brukis du ska ha, men en travare är ganska stark den med :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
342
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama