Nordic färskfoder?

simba_112

Trådstartare
Har precis fått reda på att min ena hund visar positivt för inomhuskvalster.
Fick rådet av en vän att byta foder då det bildas kvalster i torrfoder?
Blev även rekommenderad Nordic Special+ och jag som faktiskt inte kan så himla mycket om foder står så här:confused:

Så, vad är era erfarenheter om Nordic?
Fungerar det att ha som kombination med vanligt torrfoder?
Ska man gå över på färskfoder helt när hunden nu har kvalsterallergi?
Blir det ens påverkat av fodret? (allergin alltså)

Väldigt tacksam för svar!
Borde givetvis ha ställt dessa frågor när veterinären ringde men blev då så nervös att jag inte kom så långt ;)
Och nu har de bara akutjour på telefon, så får vänta till måndag..

Sv: Nordic färskfoder?

Gäller det alla slags kvalster?

Det går att använda torrfoder om man är noga att stänga torrfodersäcken med tex klädnypor och tvättar ur fodertunnan ordentligt mellan säckarna. Min veterinär skrev vilket medel man skulle använda men nu kommer jag inte ihåg vad det var.
Jag kan leta på det ikväll om du är intresserad.

Jag ger min färskfoder men han ätit det hela tiden. Har din hund bara atopisk allergi eller är den allergisk mot foder också?
När vi utredde min hund fick vi börja med att kolla upp foderallergi, då det och atopisk allergi kan ge liknande symtom.

Det är jättesvårt att svara på dina frågor på så lite information. Mina hundar äter bara färskfoder och jag blandar inte med något annat. Jag använder inte Nordic utan ett som heter Bravo.

Finns en del bra trådar om kvalsterallergi om du söker.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att de flesta kvalster dör efter 24h i frysen?
När min förra hund var under utredning minns jag att vi portionerade upp torrfodret och förvarade det i frysen ett dygn innan servering.

Kanske värt att kolla upp? :)

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att de flesta kvalster dör efter 24h i frysen?
När min förra hund var under utredning minns jag att vi portionerade upp torrfodret och förvarade det i frysen ett dygn innan servering.

Kanske värt att kolla upp? :)

Det kanske de gör men kroppen blir kvar + avföring, som hunden är allergisk mot.
Det är inte bara det levande kvalstret som hunden reagerar på utan segment och delar av den.

Min ena hund har vi precis kontaterat kvalsterallergi på. Veterinären berättade att det efter bara tre dagar finns kvalster i fodersäcken och varje gång man öppnar den så ökas kvalstrena på så att hålla den stängd med hjälp av klämmor eller i tunna hjälper inte. Min äter Nordic redan innan allergiutredingen. Hon får Nordic Sp +. Ett mycket bra foder. Hon hade problem med magen innan jag bytte och fick hon diarré var tredje vecka. Sedan bytet för ett drygt halvår sedan har hon varit perfekt i magen. Lätt att utfodra är det med hamburgarna också. Hon väger 32 kg och får 3 st 200 grammare/dag.

Jag har även fått rådet att köpa ett kvalsterallergilakan till hundsängen. Man ska även undvika att ha mattor och andra luddiga material på golvet. Rekommendationen är att hunden inte sover i din säng.

Jag har köpt en dammsugare med HEPA-filter (tvättbart) samt att jag våttorkar golven oftare nu.

Hunden bör duschas och schamponeras så ofta du kan. Med specialschampo som köps hos veterinären så är det ingen risk för att huden blir uttorkad. Jag blåser henne nästan torr med en fön efter. Ett väldigt jobb med en långhårig hund. Men vad gör man inte för älsklingen?

Nu ska vi sätta igång med sprutor som ska göra henne mer tolerant mot kvalster. Jag hoppas att det ska hjälpa så att vi slipper cortison.

Senast ändrad:

Har precis fått reda på att min ena hund visar positivt för inomhuskvalster.
Fick rådet av en vän att byta foder då det bildas kvalster i torrfoder?
Blev även rekommenderad Nordic Special+ och jag som faktiskt inte kan så himla mycket om foder står så här:confused:

Så, vad är era erfarenheter om Nordic?
Fungerar det att ha som kombination med vanligt torrfoder?
Ska man gå över på färskfoder helt när hunden nu har kvalsterallergi?
Blir det ens påverkat av fodret? (allergin alltså)

Väldigt tacksam för svar!
Borde givetvis ha ställt dessa frågor när veterinären ringde men blev då så nervös att jag inte kom så långt ;)
Och nu har de bara akutjour på telefon, så får vänta till måndag..

Använder Nordic färskfoder och tycker att det är kanon :bow:

Min ena hund har vi precis kontaterat kvalsterallergi på. Veterinären berättade att det efter bara tre dagar finns kvalster i fodersäcken och varje gång man öppnar den så ökas kvalstrena på så att hålla den stängd med hjälp av klämmor eller i tunna hjälper inte. Min äter Nordic redan innan allergiutredingen. Hon får Nordic Sp +. Ett mycket bra foder. Hon hade problem med magen innan jag bytte och fick hon diarré var tredje vecka. Sedan bytet för ett drygt halvår sedan har hon varit perfekt i magen. Lätt att utfodra är det med hamburgarna också. Hon väger 32 kg och får 3 st 200 grammare/dag.

Jag har även fått rådet att köpa ett kvalsterallergilakan till hundsängen. Man ska även undvika att ha mattor och andra luddiga material på golvet. Rekommendationen är att hunden inte sover i din säng.

Jag har köpt en dammsugare med HEPA-filter (tvättbart) samt att jag våttorkar golven oftare nu.

Hunden bör duschas och schamponeras så ofta du kan. Med specialschampo som köps hos veterinären så är det ingen risk för att huden blir uttorkad. Jag blåser henne nästan torr med en fön efter. Ett väldigt jobb med en långhårig hund. Men vad gör man inte för älsklingen?

Nu ska vi sätta igång med sprutor som ska göra henne mer tolerant mot kvalster. Jag hoppas att det ska hjälpa så att vi slipper cortison.

Det finns ju olika slags kvalster, kan tänka mig att det är förrådskvalster och kanske mjölkvalster som finns i torrfoder. Om hunden inte är allergisk mot dessa så kan den ju kanske äta utan att reagera. Det var min veterinär som berättade det med klädnypor och nogrann diskning av fodertunnan, vad olika de säger.

Min hund har i dagarna fått sprutor i ett år, jag har bara Bia-bäddar överallt som torkas ur mellanåt. Det enda jag är dålig på är att duscha hund, tar enormt med tid och kraft med långhårig schäfer i litet duschutrymme :crazy: Sen ligger de varken i soffor eller säng som är ena riktiga kvalsterbomber :eek:

*KL*

Så alltså, om hon svarat positivt för inomhuskvalster så måste det inte betyda att hon även reagerar på de kvalster som förekommer i torrfodret?
Tänker jag rätt?

Veterinären nämnde visserligen inte fodret övht... Ska i vilket fall som helst dit på återuppföljning och bortplockning av stygnen på tassen i början av nästa vecka så jag kan prata med henne mera då:laugh:

Jag känner mig väldigt skeptisk med det där att duscha henne MINST en gång/veckan... Är rädd för våtexem istället, då det inte är helt ovanligt inom rasen:crazy:
Dock så har jag faktiskt tänkt att ev börja simträna henne i gång/veckan och då kommer ju duschen automatiskt:idea:

Det enda veterinären sa via telefonen var att hon visat positivt för INOMHUSkvalster, inget annat.

"Inomhuskvalster" är en samlingsbenämning. Det finns två olika förrådskvalster och sedan husdammskvalster. Det är dessa kvalster som förekommer i fodret. Troligen är det dessa tre som din hund reagerar på. Du får väl ett protokoll från labbet som visar resultatet på blodprovet. Dessa tre kvalster är min allergisk mot men när jag frågade om det var bättre om hunden vistades utomhus mesta tiden så sa veterinären att där finns svampar och annat som hon mycket väl kan vara överkänslig mot. Hunden tar upp de luftburna allergenen genom sin hud (till skillnad mot människan). Bad minskar därmed allergenen på huden. Jag måste först värma upp min hund i 15 minuter med 42-43 gradigt vatten för att porerna ska öppna sig. Därefter schamponerar jag hela hunden. Det här är omständigt men nödvändigt enligt veterinären och jag märker skillnad att klådan minskar direkt efter behandlingen. Omega3 och omega-6 (fettsyror) kan också minska symtom och medicineringen vid allergi mot pollen och/eller kvalster.

Du har inte kommit så långt i din utredning så det är svårt att råda något.
Vi får hoppas att TantEster (tror jag hen heter) kommer in och förklarar de olika sätten att testa allergier osv.

Som jag förstår så har du testat med blodprov el. biopsi?
Jag vet inte riktigt vad som är bäst men så som min hund testats så vet vi idag VAD min hund reagerar mot och jag kan därefter (+ vet) agera efter dessa resultat.

Det vi gick igenom tar tid men jag vet vilka kvalster min hund är allergisk mot osv. Mycket beror på vilket sätt veterinären reder ut allergin.
En mycket viktig grej är att du går till en utbildad allergiveterinär, det heter dermatologi. Min vet. har lärt mig mycket om min hunds allergi. Vi har först gjort foderallergi koll, efter det gjordes pricktest där vi fick reda på vad min hund var allergisk mot osv. Mycket riktig så rekomenderade min vet laxolja till min hund men om din hund kanske är foder allergisk så kan den reagera mot fisk. Du behöver komma lite längre i din utredning innan vi kan råda dig.

*KL*

Så alltså, om hon svarat positivt för inomhuskvalster så måste det inte betyda att hon även reagerar på de kvalster som förekommer i torrfodret?
Tänker jag rätt?
Veterinären nämnde visserligen inte fodret övht... Ska i vilket fall som helst dit på återuppföljning och bortplockning av stygnen på tassen i början av nästa vecka så jag kan prata med henne mera då:laugh:

Jag känner mig väldigt skeptisk med det där att duscha henne MINST en gång/veckan... min hund har i sina papperÄr rädd för våtexem istället, då det inte är helt ovanligt inom rasen:crazy:
Dock så har jag faktiskt tänkt att ev börja simträna henne i gång/veckan och då kommer ju duschen automatiskt:idea:

Det enda veterinären sa via telefonen var att hon visat positivt för INOMHUSkvalster, inget annat.

I min hunds papper så benäms,förrådskvalster, husdammskvalster, spannmålskvalster, mjölkvalster.
Jag vet inte vilka kvalster som ingår i torrfoder, det var inte aktuellt för oss då han ätar färskfoder.

Jag har gett Nordic special + och tycker det är jättebra. Har övergått till Vom og Hundemat då min hund föredrog det och han, när han var yngre, kunde matvägra. Men skulle lätt kunna ge Nordic igen också. :)

I min hunds papper så benäms,förrådskvalster, husdammskvalster, spannmålskvalster, mjölkvalster.
Jag vet inte vilka kvalster som ingår i torrfoder, det var inte aktuellt för oss då han ätar färskfoder.

Men "ingår", det ingår väl ändå inga kvalster i vanligt hundfoder?!
De måste ju komma in i fodertunnan på nåt sätt. Från mig eller från hunden?

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 266
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 567
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Min pojkväns föräldrar har börjat ge sin hund glutenfritt foder och finner det positivt. Även jag äter glutenfritt så gott jag kan och...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka