Nonchalans! Funkar det?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har en två årig omplacering som inte ägarna har klarat av pga okunskap! Mitt problem med honom är när han hoppar å leker med kopplet, han kampar och drar som en galning!

Det de förra ägarna gjorde vid dessa tillfällen var att överösa honom med godis, tanken var att avleda honom! Samtidigt slet även de i kopplet och bidrog än mer till kamp och leklust!

Hunden är korsning Rotweiler och Amstaff vilken gör honom till en extrem arbetsvillig jycke, så den delen klarar jag av!

Men!!!! Om man går på honom då han sliter å drar i kopplet ( aldrig så pass att man tappar balansen eller blir biten) så blir han etter värre, han blir jätteglad och drar och kampar ännu mer!

Just nu nonchalerar jag hans beteende och berömmer då han slutar! Kan det fungera? Än så länge har vi bara haft honom i två och en halv månad och detta att nonchalera hans beteende började jag med för en vecka sedan! Vi går flera koppelpromenader varje dag och hälften av promenaderna blir kaos då han ska kampa!

Har någon annan provat detta på en hunds inlärda beteende?

Sv: Nonchalans! Funkar det?

Jag tycker att det är viktigt att du ska kunna avbryta i stället för att vänta ut.
Hur reagerar hunden på ett bestämt "Nej" i olika sammanhang?

Jag har varit med omd et en gång innan. Nonchalera funkade inte på denna hund. Utan vi satte på ett stryp (viktigt att det sitter korrekt) Och när hunden började visa minsta lilla beteende på att hoppa bita kampa, så fick han en ordentlig knyck i kopplet/haösbandet och ett mycket bestämt och rungande NEJ!

Detta behövdes upprepas två ggr innan hunden var med på noterna fattade. beteendet uppredes aldrig och dom har numera lyckliga och trevliga promenader där hund och förrare går tillsammans, och inte där hunden är "ensam".

Jag tycker att det är viktigt att du ska kunna avbryta i stället för att vänta ut.
Hur reagerar hunden på ett bestämt "Nej" i olika sammanhang?

Han kan endast sitt och ligg, han har aldrig blivit tillsagd, kan inte nej, inte inkallning , vet inte vad han heter!

Hur man än säger till honom när han är inne i sitt kampande så hjälper det inte, blir man arg ser han det som ännu mera kamp! Han låser sig fullständigt och det är som sagt ett inlärt beteende av förra ägarna, med mycket godis och mycket kamp från deras sida!

Oj :crazy:

Nu skriver jag vad jag hade gjort och provat eller tipsat om om du var en av mina kompisar, och jag vill absolut inte utge mig som ett proffs på krångliga hundar.
Problemlösning i allmänhet är något jag brinner för.

Jag hade nog börjat att lära in nej (eller annat förbudsord) så fort som möjligt. Börja i köket, eller var som helst. Och jag tror att det är viktigt att du är lugn, men bestämd. Bli inte arg eller låt inte arg. Höj inte rösten mer än nödvändigt.
På promenaderna hade jag stannat och blivit skittråkig om/när hunden börjar kampa. Allt för att inte uppmuntra till bus/stoj/kamp. Säg ett bestämt nej, nonchalera och titta inte ens på hunden. Beröm kort och lugnt med förslagsvis "bra" och med fysisk kontakt (klappa/smek lugnt) om/när den slutar.

Sen hade jag tränat ganska psykiskt krävande (korta) pass med hunden, och börjat med en enkel kontaktövning.
Typ... Sitt ner med hunden och ha en godis/leksak som du "tar" och gömmer i handen. Först kommer hunden antagligen vara helt fixerad av din hand och dess innehåll, men om du väntar ut den så kommer den att förr eller senare ta ögonkontakt med dig - då öppnar du handen på direkten och hunden belönas med att få innehållet. Gör om några gånger, tills du märker att hunden förstår vad du vill att den ska göra, sedan kan du stegvis öka kraven på hur länge ni ska ha ögonkontakt innan du öppnar handen.

(Så småningom kan du utveckla övningen genom att sätta hunden mittemot dig och placera leksak/godis på en armlängds avstånd från din sida. Hunden får inte ta godisen förrän den har tagit kontakt med dig och du säger "varsågod" (eller annat kommando). Om hunden försöker att ta godisen på direkten säger du lugnt med bestämt "Nej" och börjar om.)

____

Edit: Du kan jobba med positiv förstärkning även när du lär in hundens namn. Det brukar gå ganska fort.

Senast ändrad:

Oj :crazy:

Nu skriver jag vad jag hade gjort och provat eller tipsat om om du var en av mina kompisar, och jag vill absolut inte utge mig som ett proffs på krångliga hundar.
Problemlösning i allmänhet är något jag brinner för.

Jag hade nog börjat att lära in nej (eller annat förbudsord) så fort som möjligt. Börja i köket, eller var som helst. Och jag tror att det är viktigt att du är lugn, men bestämd. Bli inte arg eller låt inte arg. Höj inte rösten mer än nödvändigt.
På promenaderna hade jag stannat och blivit skittråkig om/när hunden börjar kampa. Allt för att inte uppmuntra till bus/stoj/kamp. Säg ett bestämt nej, nonchalera och titta inte ens på hunden. Beröm kort och lugnt med förslagsvis "bra" och med fysisk kontakt (klappa/smek lugnt) om/när den slutar.

Sen hade jag tränat ganska psykiskt krävande (korta) pass med hunden, och börjat med en enkel kontaktövning.
Typ... Sitt ner med hunden och ha en godis/leksak som du "tar" och gömmer i handen. Först kommer hunden antagligen vara helt fixerad av din hand och dess innehåll, men om du väntar ut den så kommer den att förr eller senare ta ögonkontakt med dig - då öppnar du handen på direkten och hunden belönas med att få innehållet. Gör om några gånger, tills du märker att hunden förstår vad du vill att den ska göra, sedan kan du stegvis öka kraven på hur länge ni ska ha ögonkontakt innan du öppnar handen.

(Så småningom kan du utveckla övningen genom att sätta hunden mittemot dig och placera leksak/godis på en armlängds avstånd från din sida. Hunden får inte ta godisen förrän den har tagit kontakt med dig och du säger "varsågod" (eller annat kommando). Om hunden försöker att ta godisen på direkten säger du lugnt med bestämt "Nej" och börjar om.)

____

Edit: Du kan jobba med positiv förstärkning även när du lär in hundens namn. Det brukar gå ganska fort.

Tack!:bow::bow: Kan jag pm:a dig om jag stöter på problem? Vi tänker på liknande sätt men du är mycket kunnigare än jag!:bow:

Mitt problem med honom är när han hoppar å leker med kopplet, han kampar och drar som en galning!

Jag är absolut inte heller någon expert på problemhundar. Men såhär skulle jag tänka: Du kan inte lösa problemet i situationen, då är hunden inte mottaglig för någon inlärning. Så alla bitarna som behövs för att lösa problemet måste du lära den var för sig i andra situationer som du sedan för över på promenadsituationen.

Hunden måste kunna dessa bitar: Avbryta ett oönskat beteende på kommando. Veta vilket beteende som lönar sig. Kunna vara passiv och vänta på "varsågod".

Nu kan jag inte dessa raser och det är lätt att sitta här på distans och ha åsikter. Men det är förmodligen bra om hunden är lite trött och har fått ut lite energi före promenaden t ex genom en stunds problemlösning, nosarbete eller träning inne. Det är också förmodligen bra att aktivera hunden riktigt ordentligt under de närmaste veckorna medan du jobbar med det här problemet. Kanske med samarbetsövningar, nosarbete och nya övningar som innebär att hunden måste tänka. Koppelträning inne kanske inte är fel. Och massor med tillfällen för hunden att göra rätt och upptäcka att den skojiga leken och kampen inte försvunnit, den har bara bytt triggersituation.

Ja, så tänker jag spontant - som sagt, utan att vara någon expert, bara en vanlig hundägare.

Lär hunden "loss" eller "släpp". Det har man nytta av hur mycket som helst, när hunden plockat upp nåt den inte får osv.

Om han är tränad mycket med godis så träna byte. Ha två likvärdiga saker och byt - men de måste vara likadana, typ 2 tennisbollar. Avsluta med en godis så att han aldrig blir utan belöning.

Stor igenkännande faktor, har också en Amstaff/Rottis som knappt kunde sitt namn när han kom och som älskade att kampa med kopplet! I mitt fall fungerade det att ignorerade beteendet, under den värsta tiden hade jag dock två koppel så när han tog tag med tänderna och kampade med det ena kunde jag släppa det och ha honom kopplad i det andra. Så länge man håller i kopplet när han drar är det ju ett motstånd så det beteendet blir ju självbelönande. Därmed inte sagt att det sättet är det bästa eller fungerar på alla hundar men det fungerade för oss.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka