Nollställa inställningar på canon eos?

Apollo 13

Trådstartare
Hehe... jag har lånat min brors systemkamera.... och så minns jag tydligt hur jag läst i tidigare trådar om systemkameror att man just måste våga mixtra lite med inställningarna för att få riktigt bra bilder.... och det gjorde ju jag så klart... nu blir alla bilder KATASTROFALA, även om jag sätter på automatiskt.... jag har nog pillat liiite för mycket :angel:
Förutom att bilderna blir dåliga, antingen mörka eller så blir de suddiga... så.. har jag lyckats ställa in att när ma kollar på bilderna så ser man bilderna jätte litet och sedan är det massa info om bilden runt om... hur får man bort det?
Jag kan iinte lämna tillbaka kameran i den röra den är i nu hehe... och jag vill helst slippa läsa någon instruktionsbok.. som jag inte har.

snäääälla hjälp.

ed. för info är det en canon eos 400D
 
Senast ändrad:
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Är inte så hemma på canon men det borde väl finnas en reset-knapp?:angel:
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

med risk för att låta jääkligt blåst... men hur ser en sån ut.. det rinns ingen som det står reset vid.. finns det något märke?
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Jag har en 350D men misstänker att menyn är ungefär likadan. Under knappen meny och sen längst bort till höger (verktyg 2) finns på min kamera "Återställ inställningar".

Annars är det mest troligt att du råkat ställa om ISO-talet (knappen heter ISO). Och tryck på INFO-knappen en eller ett par gånger så kommer infot runt bilden i förhandsgranskningsläget att försvinna.

/Erica
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

fanns inge återställning på min som på din.
kommer inte heller åt att ställa om iso talet. dessutom står det iso auto när man har på auto. däremot på andra inställningar typ porträtt osv står det andra iso tal. men jag fattar ändå inte hur jag ändrar dem....

jag får väll lov att tjata på storebror om att få manualen ändå.. hoppas bara då att han inte köpt kameran i thailand eller så.. då har jag problem :angel:
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Om du kollar på Canons hemsida finns det bruks för 400D på PDF, där kan du söka på Reset och se vad som kommer upp!
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

försöker hitta på hemsidan men lyckas inte alls :(
bara ett ställe om länkar till återförsäljare där man kan köpa manualer...
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

med risk för att låta jääkligt blåst... men hur ser en sån ut.. det rinns ingen som det står reset vid.. finns det något märke?

Reset är lixom ingen knapp som man bara kan trycka på, oftast är den försänkt så man måste använda en penna eller liknande för att peta med;) Kolla under kameran om du hittar nåt litet "hål" som det står reset vid, då nollställs dock klocka och räkneverk och alltihop så frågan är om du vill det.:angel:
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Så är det ju på Nikon, men är det så på Canon tro?

Har inte Nikon dessutom både en factoryreset (dolda knappen) och en "vanlig" reset som bara resetar inställningarna?

Men allvarligt, om jag var TS skulle jag ta tillfället i akt att gå igenom inställningar och lära mig, det kan ta tid och vara svårt, men när du väl fixat det så kan du ju det om det skulle hända igen! Att känna sin kamera är A och O så att man inte står där vid det perfekta fototillfället och inte vet vad man skall trycka på.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

men haha det är inte ens min kamera. denska ju tillbaka till ägaren snart.. jag vill ju bara kunna fota ikväll när jag ska hoppa...

men jag har iaf löst problemet med att bilderna var så där små när man skulle kolla på dem.. men...... jag hehe har ingen aning om hur jag gjorde :rofl:


h: nee då vill jag inte reseta den om den tar bort rubb och stubb... då blir nog inte storebror glad :p

något är fel på auton också.. den ska ju pipa till lite, när den ställer in.. men det funkar lixom inte..

sen vet jag att jag ställde om inställningarna när jag var i ridhuset och att det var "skugga" men nu hittar jag inte tillbaka dit för att ställa tillbaka det... sen så... e jag lite sur på den.. att det ska vara så svårt att lista ut hur det funkar... att hitta bland inställningarna borde VERKLIGEN vara enklare
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

nu har vi (jag och sambon) lyckats få till bilderna och auton verkar funka igen.
sambon ändrade en knapp på objektivet som stod på MF och han bytte till AF
någon som vet vad det betyder?

nu har jag dock ett problem med att när man ska ta kortet.. och tittar i lilla "hålet" (shit va pinsamt det är att kunna så sjukt lite om det här haha) så ser man ju lite siffror längst ner och ibland står det busy när blixten laddar. men iaf, de siffrorna är aldeless suddiga. försökt göra rent men tycker inte att det blir någon förändring... gör jag rent dåligt eller går det att ställa in tro?
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

AF och MF står för AutoFokus och ManuellFokus.

Pipet går att stänga av och på oavsett om Autofokus är på eller ej, men ni hade uppenbarligen ställt in objektivet på manuell fokus.

Ja, blixten behöver en återhämtningstid.
Det finns en ratt på höger eller vänster sida om okularet som du kan vrida på, det är till för att kompensera om man har glasögon, vrid på den åt något håll så märker du om det blir skarpare eller suddigare.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ockularet?! :angel:
om man håller kameran framför sig då med objektivet framåt? så är den mojängen till vänster?
hitta en ratt som jag snurra på... snurra som en dåre men inget hände.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Okularet = sökaren som du tittar igenom, där du tycker att siffrorna är suddiga.

Tror ratten sitter på högersidan, om du har baksidan mot dig. Runt om sökaren sitter en gummigrej för ögats/ansiktets bekvämlighet.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ska inflika att den ratten Irenes pratar om bara är synlig typ 6 mm och den sitter exakt kant i kant med gummilisten runt sökaren..


och du fick bort all info om bilden genom att när du tittar på bilden trycka på knappen (DISP.) som ligger längst upp till vänster om LCDn..
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ooo du e min frälsare! tack SÅ mycket för hjälpen!
nu går det att se igen! :D
nu jäklar åker kameran med ikväll..

en fråga till... storebror sa "det går tydligen att filma med den också" men visste inte hur...

vet du kanske? *hoppas*
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ISO kan du BARA ställe in om du använder program där du kan ställa in ISO.. t.ex A-DEP, M, Av, Tv eller P.. i alla andra programlägen är ISO automatiserat..

fler frågor? (sitter med min egna 400D här bredvid)
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ooo du e min frälsare! tack SÅ mycket för hjälpen!
nu går det att se igen! :D
nu jäklar åker kameran med ikväll..

en fråga till... storebror sa "det går tydligen att filma med den också" men visste inte hur...

vet du kanske? *hoppas*
nej det går inte att filma med Canon EOS 400D..

Vad sitter det för objektiv på kameran btw? (skriv av texten som står längst fram runt objektivets front..)
när du inte är så hemma på kameran och du ska fota hästar ute så prova först att använda programmet "Avstängd blixt" längst till vänster på programhjulet (längst ifrån A-DEP dvs) och kontrollera direkt om bilderna blir bra i displayen.. blir dom mörka eller suddiga så använda auto med blixt istället..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ska inflika att den ratten Irenes pratar om bara är synlig typ 6 mm och den sitter exakt kant i kant med gummilisten runt sökaren..


och du fick bort all info om bilden genom att när du tittar på bilden trycka på knappen (DISP.) som ligger längst upp till vänster om LCDn..

oh haha va bra. när du säger det så var det så jag gjorde. tröck på den knappen typ tusen gånger.. bara att jag inte gjorde det när jag tittade på bilderna :p
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

äh va tråkigt. då får jag ta med mig våran lilla också då.
tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 861
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp