Noll kontroll!

Koppen

Trådstartare
Idag föll jag av min häst för första gången. Vi skrittade 3 km till man kommer till en fotbollsplan. Där började jag trava med henne. Det brukar vi göra och sedan skrittar vi hem. Det brukar bli en ridtur på 1,5 timme.
Men idag var hon så pigg när vi kom dit så hon faktiskt inte lyssnade ett skit på mig! INGENTING hjälpte, det gick bara fortare och fortare! :-(
Jag gjorde halvhalter - nix
Minskade tygeltagen och lutade mig bakåt - nix!
Tillslut var vi i full galopp och jag föll av efter tredje bockningen. Sedan skenade hon hem. Oskadd tror jag, men det märker jag nog inte förrän om några dagar.
Vad gjorde jag för fel? Vad kan jag göra för att det inte händer iigen, eller var det bara glädjen som tog över henne? Hon ska ju lyssna på mig oavsett vilket humör hon är på! Hjälp mig alla Bukefalare, för det här kommer ligga i bakhuvvet på mig för en lång tid framöver!

Sv: Noll kontroll!

Sådär gjorde min häst en gång; helt plötsligt så började han skena och bocka när vi galopperade på en fin sandväg. Helt utan förvarning också. Jag åkte av naturligtvis och har ont än idag eftersom jag landade på svanskotan. Detta hände i oktober...

Jag har ingen aning om varför detta hände och det har inte hänt igen, men jag vågar inte galoppera på den där vägen igen.

Jag hoppas att det inte händer dig igen!

Mvh Anna

Tycker det låter som att problemet är att du tappat förtroende för din häst snarare än att du har trillat av. Sån´t är jobbigt! Har inga bra råd att ge dig, mer än att träna mer lydnad under kontrollerade former...Kram

Hade hon stått ett par dagar kanske eller inte varit i hagen som hon brukar?
Var det extra kallt idag?
Det brukar kunna ge hästar små knäppar...

Sen skrev du att du brukade börja trava och var det då så att hon fick en knäpp, ja då gick hon ju bara och laddade inför just det där stället. Ett tips är att inte trava på samma ställen alltid utan variera.

Det är bara att sitta upp igen och försöka.

sockerhumlan skrev:
Tycker det låter som att problemet är att du tappat förtroende för din häst snarare än att du har trillat av. Sån´t är jobbigt! Har inga bra råd att ge dig, mer än att träna mer lydnad under kontrollerade former...Kram

Ja, problemet är att hästen fått dig att bli osäker.
Jag vet inte vad som hände eller var du bor, men det var en underbar dag i dag, i alla fall här, som gjord at galoppera i snön, och solen, kanske tyckte hästen det också?
Min unga lilla dam var inte så lydig hela vägen heller, hon skuttade och tyckte skritten var helt onödig, och i galoppen tog hon små skutt för att få öka. Det var ju en fantastisk vinterdag. Många hästar älskar kylan och snön.
Kanske skulle du rasta av den lite innan du rider ut ett tag framöver för säkerhetsskull?
BÖrja om med att bygga förtroende under trygga former.

Hihi det där känner jag igen... överpigg pålle som inget annat vill än att springa... min rusar iväg så snart hon känner att jag tappar kollen bara lite lite grann... Jättekul:confused:

I mitt fall är det nog lite testning av mig - vi har ju inte känt varandra så länge än och det är väl kanske inte helt solklart vem som bestämmer. Sedan tror jag att hon kanske blir riden för lite också så att hon är överpigg och tycker att det är kul att skoja lite med mig :rofl: fast jag är inte lika road av 180 graderssvängar och sedan full galopp.

Näää visst kan det vara svårt att känna att man litar på hästen i synnerhet om man fallit av (har tack och lov inte provat det än men det lär väl komma:angel: ) men jag resonerar i alla fall som att det bara är att köra på och försöka behålla kontrollen. Till slut måste det ju släppa!!! Ser fram emot lugna civiliserade ridturer där man slipper skena halva tiden till grannarnas stora glädje:rofl:

Lycka till och försök låta bli att fixera dig vid din rädsla för om du är rädd kommer din häst att känna det och då blir ju också risken större för en repris. Jag brukar försöka ta en kort promenad strax innan jag skall rida och peppa upp mig själv innan - typ "nu jäklar skall hon inte få köra med mig - det är jag som bestämmer" och så vidare tills jag känner att jag börjar tro på det jag tänker. Det känns i alla fall som att jag på så sätt kan lura mig själv att inte vara rädd:banana:

Jag reagerar nästan tvärtom! Idag vill jag nog rida samma väg bara för att visa henne att jag bestämmer. "Farten gör inget, men jag bestämmer och du ska lyssna!"
En annan gång stack hon med mig på en stor åker - bara rusade iväg pigg och lycklig. Det slutade med att jag vände henne till samma åker. Hon frustade och jag kände så tydligt att hon ville sticka igen. Men denna gången var jag snabbare än henne! :devil: Halvhalter, halvhalter, halvhalter och tillslut travade hon jättefint med mig och lyssnade. Jag vill inte att hon ska tro att "åkern får man bete sig hur som helst på" eller "fotbollsplanen kan jag busa på"!
Usch, jag hatar när jag inte har kontroll!! :mad:

Omifallatt hästen bara sticker och ingenting man själv gör funkar, vilket har hänt ett par gånger, är mitt råd: sväng!
Då menar jag inte bara försök svänga, utan vrid hela huvudet på hästen, sväng med kropp och skänkel. Hästen kan inte skena full fart framåt på det sättet, du bryter beteendet och kan återta kontrollen...

tänk på att inte luta dig bakåt, då driver du framåt. Fäst en "nosrem" från aachengrimma i fästena fram på sadeln, så du får något att hålla fast i, en livlina är ett måste med en framåt och busig häst. Du kommer att känna dig tryggare med den.

Trix skrev:
Omifallatt hästen bara sticker och ingenting man själv gör funkar, vilket har hänt ett par gånger, är mitt råd: sväng!
Då menar jag inte bara försök svänga, utan vrid hela huvudet på hästen, sväng med kropp och skänkel. Hästen kan inte skena full fart framåt på det sättet, du bryter beteendet och kan återta kontrollen...
Ja, det har funkat vissa gånger. (Jag har en pigg häst!)
Men igår gick det så fort att jag knappt hann fatta nånting. Just precis när jag trodde jag hade henne började hon bocka och spralla.
Dj-la häst! ;)

Trix! Är det möjligen onerainstop du är inne på att göra?

Isåfall kan jag tala om att det är mycket effektivt! :)

mysis skrev:
tänk på att inte luta dig bakåt, då driver du framåt. Fäst en "nosrem" från aachengrimma i fästena fram på sadeln, så du får något att hålla fast i, en livlina är ett måste med en framåt och busig häst. Du kommer att känna dig tryggare med den.

Framåt driver också på, måste vara riktigt tung i rumpan och "sitta tillbaka".

Jag har jaktbrösta på min häst, som "säkerhetshandtag", eller halsring (som på galoppen). Den funkar som en slags broms i nödfall också...

Vet inte ens om det är just westernridning :confused: Men effektivt är det iaf :)

Så underbart att de olika ridgrenarna utbyter erfarenheter- och så visar det sig att man använder samma knep :) .

Jag har också provat på "feghandtag" fram på sadeln, halsring i form av martingal mm, men när det verkligen behövs så hinner jag aldrig ta tag i det ;) (Snabb häst- långsam ryttare:smirk: )

Försök att förekomma hästen i såna här lägen- hundradelen av en sekund (tusendelen?) innan sånt här händer brukar man ju känna det... Träna på att hinna ta en halvhalt (och på att få hästen lydig för halvhalterna). Det är svårt, men har jag lyckats (ett par gånger i alla fall;) ) så borde alla kunna lyckas. Varannan gång i alla fall...

Pepson2 skrev:
Så underbart att de olika ridgrenarna utbyter erfarenheter- och så visar det sig att man använder samma knep :) .

Jag har också provat på "feghandtag" fram på sadeln, halsring i form av martingal mm, men när det verkligen behövs så hinner jag aldrig ta tag i det ;) (Snabb häst- långsam ryttare:smirk: )

Försök att förekomma hästen i såna här lägen- hundradelen av en sekund (tusendelen?) innan sånt här händer brukar man ju känna det... Träna på att hinna ta en halvhalt (och på att få hästen lydig för halvhalterna). Det är svårt, men har jag lyckats (ett par gånger i alla fall;) ) så borde alla kunna lyckas. Varannan gång i alla fall...

ummm...joo, det är ju gott och väl, men jag råkar ha ett fullblod som INTE förvarnar, det är bara ett kraftpaket som helt plötsligt exploderar :) Det är inte elakhet och inte rädsla, utan bara ett "tjohoo vad det här är mysigt och kul!" Jag åker inte av speciellt ofta, hon är bussig, om hon studsar, bockar och far och jag hamnar i obalans brukar hon stanna och vänta på att jag kravlat mig tillbaka igen :) Svårast att hålla sig kvar är det när hon gör sina helikopterlyft, det säger bara pooof så är hon uppe i luften och snurrar 180-360 grader....

Sådär är min häst så gott som varje ridtur:angel:

hon kanske hade överskottsenergi?
Vad var det för väder? Är det kallt kan ju hästarna bli lite extra pigga och glada

Så snäll är inte min ;) ! Han bockar gärna av mig och fortsätter själv sen... Men det har blivit lugnare med åren... så ha tålamod! (Mååånga år- kan jag tillägga)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama