Eller som det heter på mitt företag *Företagets namn* Talk.
Vi har ett "talk" en gång om året mellan chef och medarbetare. Då tar vi upp hur det gått, hur medarbetaren utvecklats, vilka utvecklingsmöjligheter och viljan till utveckling som finns osv. Som på alla jobb antar jag.
Förr om åren har jag varit positiv, självsäker och trygg inför dessa samtal. Förra året hade jag precis fått mer ansvar och var tvungen att lära mig nya saker vilket jag gillar. Det gäller löpande, jag måste läsa in mig på nya saker hela tiden. Jag är ansvarig för min lilla avdelning inom vår grupp. Under högsäsong, april till och med oktober har jag hjälp ungefär en dag i veckan samt med lite rutinmässiga praktiska göromål. För övrigt är det lagom arbetsbelastning för en person.
För tillfället är jag sjukskriven 75% och ska så vara april ut. Som tur är har säsongen inte kommit igång än eftersom den är väderberoende och vintern biter sig kvar. I maj är planen att gå upp på 50% arbete, eventuellt 75%. Blir det inte 75% i maj så hoppas jag på juni. Jag kommer troligen inte kunna jobba mer än 75% på mycket lång tid. Eventuellt blir det sjukersättning (fd förtidspension) på 25% i framtiden.
Nu till mina funderingar kring samtalet. Jag har ångest och panik inför det! Jag försöker intala mig själv dagligen när jag går hem efter mina få timmar att jag jobbar så lite just nu för att jag måste tänka på min hälsa. Att jag tar ansvar för min situation. Samt att det faktiskt är bra för företaget att jag försöker hitta en långsiktig lösning på en fungerande arbetssituation. Målet är att stadigvarande kunna jobba 75% utan skov i sjukdomen med påföljande sjukskrivning som jag får om jag går på för hårt som jag gjort tidigare. Jag jobbar stenhårt på att bli bra. Äter bra, vilar, är ute i dagsljus varje dag, yogar, mediterar, går på egen betald KBT och sätter in ny (tung) medicin och gör andra saker dagligen som jag mår bra av och som förbättrar min hälsa.
Trots mina försök till positiva tankar vill de inte förankra sig i mig ordentligt. Jag känner mig som en svikare och loser som jobbar så lite. Som är sjukskriven. De andra på jobbet jobbar ju sina 40 timmar.
Vad ska jag ha för inställning på medarbetarsamtalet så att det inte enbart kommer att handla om att jag är sjuk? Kan jag se till att styra in det på jobbet och mina tankar kring hur min avdelning ska skötas? Jag är den på avdelningen som kan det som ska skötas där. Vi har ganska uppdelade arbetsuppgifter, på gott och ont.
Företaget har inte behövt anställa vikarie under tiden jag varit sjukskriven på grund av lågsäsongen. En kollega har kunnat göra det lilla som funnits med support av mig via telefon och mejl.
Det är en dålig utgångssituation att känna sig dålig och värdelös inför ett medarbetarsamtal på grund av sjukskrivningen. Arbetsuppgifterna vet jag att jag klarar av och jag tycker mycket om mitt jobb vilket min chef vet.
Kan någon ge mig konkreta tips på hur jag ska hantera samtalet?
Vi har ett "talk" en gång om året mellan chef och medarbetare. Då tar vi upp hur det gått, hur medarbetaren utvecklats, vilka utvecklingsmöjligheter och viljan till utveckling som finns osv. Som på alla jobb antar jag.
Förr om åren har jag varit positiv, självsäker och trygg inför dessa samtal. Förra året hade jag precis fått mer ansvar och var tvungen att lära mig nya saker vilket jag gillar. Det gäller löpande, jag måste läsa in mig på nya saker hela tiden. Jag är ansvarig för min lilla avdelning inom vår grupp. Under högsäsong, april till och med oktober har jag hjälp ungefär en dag i veckan samt med lite rutinmässiga praktiska göromål. För övrigt är det lagom arbetsbelastning för en person.
För tillfället är jag sjukskriven 75% och ska så vara april ut. Som tur är har säsongen inte kommit igång än eftersom den är väderberoende och vintern biter sig kvar. I maj är planen att gå upp på 50% arbete, eventuellt 75%. Blir det inte 75% i maj så hoppas jag på juni. Jag kommer troligen inte kunna jobba mer än 75% på mycket lång tid. Eventuellt blir det sjukersättning (fd förtidspension) på 25% i framtiden.
Nu till mina funderingar kring samtalet. Jag har ångest och panik inför det! Jag försöker intala mig själv dagligen när jag går hem efter mina få timmar att jag jobbar så lite just nu för att jag måste tänka på min hälsa. Att jag tar ansvar för min situation. Samt att det faktiskt är bra för företaget att jag försöker hitta en långsiktig lösning på en fungerande arbetssituation. Målet är att stadigvarande kunna jobba 75% utan skov i sjukdomen med påföljande sjukskrivning som jag får om jag går på för hårt som jag gjort tidigare. Jag jobbar stenhårt på att bli bra. Äter bra, vilar, är ute i dagsljus varje dag, yogar, mediterar, går på egen betald KBT och sätter in ny (tung) medicin och gör andra saker dagligen som jag mår bra av och som förbättrar min hälsa.
Trots mina försök till positiva tankar vill de inte förankra sig i mig ordentligt. Jag känner mig som en svikare och loser som jobbar så lite. Som är sjukskriven. De andra på jobbet jobbar ju sina 40 timmar.
Vad ska jag ha för inställning på medarbetarsamtalet så att det inte enbart kommer att handla om att jag är sjuk? Kan jag se till att styra in det på jobbet och mina tankar kring hur min avdelning ska skötas? Jag är den på avdelningen som kan det som ska skötas där. Vi har ganska uppdelade arbetsuppgifter, på gott och ont.
Företaget har inte behövt anställa vikarie under tiden jag varit sjukskriven på grund av lågsäsongen. En kollega har kunnat göra det lilla som funnits med support av mig via telefon och mejl.
Det är en dålig utgångssituation att känna sig dålig och värdelös inför ett medarbetarsamtal på grund av sjukskrivningen. Arbetsuppgifterna vet jag att jag klarar av och jag tycker mycket om mitt jobb vilket min chef vet.
Kan någon ge mig konkreta tips på hur jag ska hantera samtalet?