Nöjd med kastrering

S

Sickan

Vi har kastrerat vår 2,5-åriga vorsteh. Grannhusen har skaffat vars en tik och detta har stressat vår hund otroligt. Han slappnade aldrig av, började kissa inne, kunde vara på dåligt hurmör och rymde så fort han fick en chans. Han tappade i vikt och blev mager. Nu har det gått en knapp månad sedan vi kastrerade homom och han är "sig själv" igen. Mycket energi utan att vara stressad, inte kissat inne en enda gång, stannar på gården fast han är lös, kommer på inkallning trots att granntiken kommer på vägen, det dåliga humöret är borta.
Vi är otroligt nöjda att vi gjorde detta och hunden verkar må mycket bättre. Fler som har samma erfarenhet? Eller har någon reagerat på annat sätt?

Sv: Nöjd med kastrering

Svägerskan kastrerade sin rottishane när han var i ungefär samma ålder, och har nog inte ångrat det en dag (mer än när räkningen skulle betalas antar jag!).
Han hade närmare 10 kilos undervikt innan, men la på sig lagom mycket och har hållit det (han blir 5 till våren), han har slutat "läcka" och eksemen han hade innan har försvunnit. Om jag inte finns fel så tog de prover på honom och han hade onormalt hög testosteronhalt, vilket troligtvis orsakade eksemen.
Som en bonus dreglar han inte lika mycket efteråt heller :p

Skönt att det fick önskad effekt!! Vet flera som gjort samma sak och blivit gladare hundägare. Några av hanarna har dock blivit lite "gubbmagade":D men det går ju att åtgärda:)

Jo, 3 500 kr är ganska dyrt. 1000 kr dyrare än att kastrera hästen på klinik! Men jag ser som väl investerade pengar när jag får en glad och hamonisk hund.
Angående rund mage så kan man enl veterinären minska maten med ca 30 % så om han lever 10 år till så går det kanske jämnt ut. ;) Skämt å sido, man får vara noga med motionen och maten. Motionen för en vorsteh är sällan problem, får de inte motion kan man inte ha dem i huset ändå.

Vi är oxå väldigt nöjda tycker det är självklart att kastrera om hunden inte ska gå i avel.
Har en lugn o harmonis hund som aldrig stressar upp sig över löpande tikar.
Skönt att aldrig behöva oroa sig för att det ska hända en "olycka".

Vi har precis kastrerat vår 10 åriga! golden hane pga en förstorad pungkula...han är piggare än någonsin...:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 319
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 410
Senast: Johdan96
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 035
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min ena tik har alltid haft separationsångest, men hon har fungerat ganska bra ändå, kissat inne ibland när hon har varit ensam, men har...
2
Svar
23
· Visningar
3 881
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka