Nöjd kund med hund

Sv: Nöjd kund med hund

Jag tror det delvis är en kulturell grej. I Sverige är det ofta så att man kulturellt inte tillåter sig, sina barn eller djur att märkas så mycket. I de länder där hundar är mer tillåtna på restuarnager så är det dels varmare så de har uteservering kanske 10 månader om året och dels så är det ofta en annan kultur där man inte bryr sig lika mycket om en hund skulle skälla till eller bara vara hund. Sedan så får ju säkert dessutom dessa hundar vara med mer och vänjer sig och sköter sig per automatik.

Jag kanske har fel men har fått det intrycket att svenskar generellt har väldigt höga krav på hus hundar ska bete sig och skäms därför kanske lite i onödan över sin helt normala hund?

Jag är inte helt hundra, men jag tror inte att det där är aktuellt längre. Det ändrades för något år sedan, och idag är det upp till café-/restaurangägaren själv att avgöra om man vill ta emot husdjur eller ej.

Ja det ändrades för några år sedan.
Det är de nya EU-reglerna som står i dokumentet som jag länkade till.
Hundar får inte vara inne på restauranger i resten av EU heller.

Som förälder så vill jag ibland inte ha med mina barn på allt som jag gör.
Och uppskattar då i dessa sammanhang att ingen annan heller har det.
På Irland där barn i princip alltid är välkomna så finns särskilda barnfria Pubar.
De är mest populära bland småbarnsföräldrar på lunch.
Litet frid mitt i stöket.

Runt hörnet från där jag bor i Malmö finns det ett café dit hundar har varit välkomna i alla tider (de har dock ingen mat till hundarna). Supermysigt, inte minst för hundvänner som inte har hund själv.
Härom dagen hade de satt upp en skylt att hundar tyvärr inte fick följa med längre pga klagomål från allergiker. Tror de måste ta hänsyn till det? Är osäker. Men synd är det i vart fall. Det dräller av caféer häromkring, kan man som allergiker inte välja ett annat, hundfritt ställe?

Men om en enskild caféägare vill tillåta hundar på sitt café tycker jag att denne ska få det, samma med restaurang, så länge hundarna inte är inne i köket.

Den diskussionen får ni ta med de EU-snubbar som fattar besluten om livsmedelshygien.

Eftersom jag bl.a. är med och organiserar olika arrangemang så VET jag att det är ok att även tillåta hundar inne på restaurang i lokaler som även används av icke hundägare. Bokade ett sådant arr senast förra veckan. Från årsskiftet 2011/2012 är det upp till restaurangägaren. Livsmedelslagen lägger därefter inte hinder i vägen

Ja det ändrades för några år sedan.
Det är de nya EU-reglerna som står i dokumentet som jag länkade till.
Hundar får inte vara inne på restauranger i resten av EU heller.

Fast det stämmer ju inte. Hundarna får vara med så länge de inte vistas där maten tillagas och därefter är det upp till ägaren av restaurangen/cafeet. Det är ju det som gjort det möjligt för fler restauranger/cafeer att öppna upp för hundar.

*KL*

På min favoritpub i Wales är hundar uttryckligen välkomna. Det står till och med en stor burk med hundkex på bardisken! I samma samhälle finns ytterligare minst ett ställe där hundar får komma in.

I Sverige får inte hundar vara i den delen av en restaurang där livsmedelsproduktionen sker, alltså inte i köket och inte bakom disken. Men restauratörerna väljer själva om hundar ska vara tillåtna bland borden.

Tänk t ex ett hotell eller pensionat där vi med hund är normen och man ser oss som trevliga och önskvärda normalkunder. Inte som besvärliga udda personer som skräpar ned och ställer till besvär för allergiker.

Fast de flesta både hotell och vandrarhem idag tar utan några problem alls mot hund också, en del hotell sätter till och med fram en hundsäng och skålar till mat och vatten. Visserligen tar många ut en extra avgift för hundrummen men det kan jag förstå, det blir ju ofta extra städning av rummet efter vistelsen.

/Camilla

Vill gärna ha med mig mina hundar om jag far någonstans.
Är jättetacksam att det finns ett hundpensionat bara tre mil från oss (vi bor verkligen på glesbygden) som vi har nyttjat två ggr under 14 år.
Men det har verkligen varit bra när vi behövt det.
I övrigt följer de med oss överallt.
Tycker för den delen inte att man ska kunna ta med sig dom in på restaurang eller butiker ;)
Men gärna på utecafé eller uterestaurang på Vår/sommar/höst,
att man kan slinka in o beställa o sätta sig o käka eller fika om man är ute på promenad med hundarna.
Ska jag shoppa känns det som att de inte har något utbyte att vara med.

Här i Sthlm får man ha med hundar på ganska många ställen, både restauranger och andra platser. Vill jag ha med mig min hund brukar jag googla innan så dyker det upp lite förslag på bra ställen. Men det är lite mer begränsat i mindre städer är iaf min uppfattning.

Om man vill åka bort över en helg eller så kan jag rekommendera vissa herrgårdar som tillåter hund. Vi var på en några mil utanför Sthlm som var riktigt bra. Bra natur att gå i och hon fick vara med på både afternoon tea och "fina middagen" på kvällen :) och alla var väldigt positiva över att hon var med (både andra gäster och personal).

Vi brukar äta ute rätt mycket på sommaren och då går vi oftast till Djurgårdsbrunn, Hasselbacken, Ekorren, Gyllene Freden, Hamnpiren i Norrtälje och Brostugan på Kärrsö. Prinsessan är inte så glad i andra hundar, så hundcaférna går bort. Vi brukar fråga först, bemöda oss med att vara goda gäster och får sällan ett nej. Resturangerna längst Norrmälarstrand brukar också fungera.

Ibland inomhus-prommenerar vi i Gallerian, NK, Sture eller MOOD. Hon har ett par djuraffärer och ATG-ombud som hon uppskattar att besöka. När vi är i affärer brukar vi prata med personalen och försöka vara uppmärksam på andra gästers reaktioner.

Utomhus prommenerar vi ofta så att vi t.ex. åker båt mellan Sikla och Hammarbysjöstad, djurgårdsfärjan e dyl. Bergianska är :love: även om hon inte är välkommen i växthusen.

Inomhus är det ofta för trångt för att det ska vara roligt att ha med sessan på resturang. Det skulle kunna gå att slå av henne och lägga henne under bordet, men halva nöjet med att hon är med är att hon har synpunkter om människor och miljöer så att hon blir lite trött. Jag har dock stött på mindre hundar som varit medburna och en snubbe brukade ha med sin dobber till en av pubarna i Gamla Stan.

PS det absolut usligaste stället jag varit med hund (och bil) var Köpenhamn!

På Irland där barn i princip alltid är välkomna så finns särskilda barnfria Pubar.
De är mest populära bland småbarnsföräldrar på lunch.
Källa på det tack!

Jag har bott på Irland i en hel massa år och jag har aldrig sett någonting liknande som du beskriver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka