Nöjd kund med hund

Lejonelle

Trådstartare
Ibland blir jag så trött på att man alltid måste känna sig i vägen och be om ursäkt för sin hunds existens. Vi hundägare är också skattebetalare, ansvarsfulla samhällsmedborgare och inte minst, köpstarka konsumenter.

Om jag åker på semester är det självklart att jag vill ha med min hund. Jag vill inte stänga in den i bilen eller lämna den på hotellrummet (om jag hittar något hotell där hunden är välkommen). Jag vill ha med den i skidspåret när jag är ute på motionsrunda och jag vill kunna ta en fika eller äta mat om jag är ute på stan.

Jag inser att alla människor inte uppskattar hundar. Men trots allt finns det ju 775000 hundar i Sverige vilket innebär ungefär lika många hundägare, och jag gissar att jag inte är ensam om att tycka att hundarna hör till familjen.

Var finns de företagare, kommuner, föreningar som inser att hundägare är en köpstark kundgrupp och helt enkelt satsar på att vi ska trivas MED våra hundar när vi besöker deras verksamhet? Var är alla de företagare som vill tjäna pengar på att jag OCH mina hundar kommer dit och trivs och tar med mina hundägarkompisar?

Har du tips att dela med dig av, om ställen där jag kan bli en nöjd kund med hund?

Sv: Nöjd kund med hund

Det finns ju hundcaféer lite här och var.

I övrigt är det ju lätt för dig att lämna hunden hemma och gå och äta nånstans, medan allergikern måste avstå helt om ett djur är på plats.

Jag har haft med mig den lilla hunden både på granngården,hööks,djuraffären,cheepy och några andra ställen.

Fast visst vore det trevligt om bada kunde fa plats? Ett matstalle dar man kan ta med hunden in och ett for allergikern dar man kanske till och med ber folk med djur hemma halla sig borta.

Det finns en bra app (hundsverige) där det går att hitta hotell, restauranger/cafeer, badplatser, rastgårdar och aktiviteter där hundar är välkomna. Såklart varierar utbudet beroende på område, men jag tycker det är väldigt fint att kunna få någon form av överblick eftersom hunden oftast är med mig när jag åker inom Sveriges gränser :)

I övrigt är det ju lätt för dig att lämna hunden hemma och gå och äta nånstans, medan allergikern måste avstå helt om ett djur är på plats.

Jag säger inte att hund ska vara tillåtet överallt. Men det vore roligt om den vore tillåten någonstans. Så kunde jag ju välja att äta där. Och allergikern kunde välja ett annat ställe. Jag skulle lätt betala lite mer för maten om min hund också kunde få en plats och en vattenskål och ett trevligt bemötande från personal och andra gäster.

Det finns en bra app (hundsverige) där det går att hitta hotell, restauranger/cafeer, badplatser, rastgårdar och aktiviteter där hundar är välkomna.

Den verkar inte finnas för android, inte på play i alla fall. Var hittade du den?

Jag har haft med mig den lilla hunden både på granngården,hööks,djuraffären,cheepy och några andra ställen.

Jo, på ställen där hundprodukter säljs brukar det ju gå bra. Men det händer ju att man vill till andra ställen också. Det jag menar är att väldigt få företagare verkar ha satsat på just hundmänniskor som kundgrupp trots att vi i regel är köptrogna och anspråkslösa och vana att ta hänsyn till andra hela tiden.

Tänk t ex ett hotell eller pensionat där vi med hund är normen och man ser oss som trevliga och önskvärda normalkunder. Inte som besvärliga udda personer som skräpar ned och ställer till besvär för allergiker.

Jag säger inte att hund ska vara tillåtet överallt. Men det vore roligt om den vore tillåten någonstans. Så kunde jag ju välja att äta där. Och allergikern kunde välja ett annat ställe. Jag skulle lätt betala lite mer för maten om min hund också kunde få en plats och en vattenskål och ett trevligt bemötande från personal och andra gäster.

Precis..

Jag förstår inte hur hundallergiker överlever nere på kontinenten, där får man ju ha med sig hundar in på nästan varenda restaurang.

Stannar dom hemma?

Men trots allt finns det ju 775000 hundar i Sverige vilket innebär ungefär lika många hundägare, och jag gissar att jag inte är ensam om att tycka att hundarna hör till familjen.

Var finns de företagare, kommuner, föreningar som inser att hundägare är en köpstark kundgrupp och helt enkelt satsar på att vi ska trivas MED våra hundar när vi besöker deras verksamhet? Var är alla de företagare som vill tjäna pengar på att jag OCH mina hundar kommer dit och trivs och tar med mina hundägarkompisar?
Nja, i Sverige finns det ca 550.000 registrerade hundägare. Det finns ju många som äger flera hundar, så det är klart att gruppen inte är lika stor som antalet hundar.

Visst är 550.000 st personer en köpstark grupp, men de är ju utspridda över hela Sverige, vilket innebär att just i Karlstad eller just i Göteborg eller just i Pajala så är det inte en så köpstark grupp att det är värt att satsa på dem. Hade det varit det hade fler satsat på hundägare.

Själv äger jag två hundar och jag vill inte ha med dem såsom du beskriver. Jag vill inte ha med mig mina hundar överallt eftersom jag känner mig begränsad att alltid hålla koll. Jag vill kunna sitta och äta middag i lugn och ro utan att tänka på hundarna. Och jag vill kunna äta middag utan att personerna på bordet bredvid återkommande och högljutt korrigerar sina hundar som vägrar ligga still.

Jag tror inte att marknaden är så stor. Då hade det funnits ett bättre utbud!

Jag visste inte att den bara fanns för iPhone, men ja, det är en bra app och jag tycker det är roligt att använda den och att tipsa om ställen som jag har snubblat över när vi varit iväg :)

Jo, på ställen där hundprodukter säljs brukar det ju gå bra. Men det händer ju att man vill till andra ställen också. Det jag menar är att väldigt få företagare verkar ha satsat på just hundmänniskor som kundgrupp trots att vi i regel är köptrogna och anspråkslösa och vana att ta hänsyn till andra hela tiden.

Tänk t ex ett hotell eller pensionat där vi med hund är normen och man ser oss som trevliga och önskvärda normalkunder. Inte som besvärliga udda personer som skräpar ned och ställer till besvär för allergiker.

Angående det sista så tror jag att det beror lite på vart en åker. Är det ett resmål dit många hundägare åker så tycker jag att det brukar vara enklare att hitta alternativ för boende utan att känna sig krånglig eller som en allergiframkallande skurk.

Ett tag var vi ute mycket och reste i Sverige och hade först hunden på pensionat. Dumt, för efter tag insåg jag att det blev billigare och smidigare att ta med den på hotell :)

Precis..

Jag förstår inte hur hundallergiker överlever nere på kontinenten, där får man ju ha med sig hundar in på nästan varenda restaurang.

Stannar dom hemma?

Det är sällan stängda dörrar och fönster som det är i sverige en stor del av året. ;) Men nej det är inte lätt för allergiker på kontinenten, jag har vänner som upplever det väldigt jobbigt och får ständigt ha mediciner med sig. Men allergiker boende på kontinenten är ofta betydligt tyngre medicinerade än en svensk allergiker. ;)

Sommartid är det oftast lättare att kunna ta med sig hunden på restaurang, jag har vänner som seglar och har med sig hunden och de får sällan ett nej om de sitter på uteserveringen. Sen gäller det förstås att ha en hund som uppför sig, deras har en filt med sig och lägger sig direkt när filten läggs på backen och ligger där tills de ska gå.

Ang köpstark grupp så är jag rädd att antalet allergiker är fler än hundägare så jag tror det är svårt att konkurrera. ;)

Jag har vänner som bor i Bryssel med sin hund, där har man med sig hunden i stort sett överallt.

Själv kan jag tycka att vi tar hänsyn i all oändlighet i detta landet. Hittills har jag extremt sällan varit med om barn som är mindre störiga än mina hundar, så just att hundarna skulle störa andra köper jag inte. Allergigrejen tycker jag också gått till överdrift, alla dessa idioter som röker utanför entréer borde vara mycket större allergihot än min jycke.

Det är sällan stängda dörrar och fönster som det är i sverige en stor del av året. ;) Men nej det är inte lätt för allergiker på kontinenten, jag har vänner som upplever det väldigt jobbigt och får ständigt ha mediciner med sig. Men allergiker boende på kontinenten är ofta betydligt tyngre medicinerade än en svensk allergiker. ;)

Sommartid är det oftast lättare att kunna ta med sig hunden på restaurang, jag har vänner som seglar och har med sig hunden och de får sällan ett nej om de sitter på uteserveringen. Sen gäller det förstås att ha en hund som uppför sig, deras har en filt med sig och lägger sig direkt när filten läggs på backen och ligger där tills de ska gå.

Ang köpstark grupp så är jag rädd att antalet allergiker är fler än hundägare så jag tror det är svårt att konkurrera. ;)

Det är sant :)

I Stockholm finns det en hel del restauranger och hotell där man får ta med hunden. Man ska bara veta vilka man får ta hunden till :) En del har ju tydliga skyltar i fönsterna, men en del måste man fråga.
På de flesta Best Western t ex får hunden bo för en extrakostnad på typ 150 kr.

Det finns många platser där hund är välkommen även iSverige men lite svårt att hitta. Enklast att ringa o kolla före. Lite skillnad mot att tex vara så kort bit hemifrån som norra Tyskland. Efter utställning i rostock ville vi äta och lokaliserade ett restaurangstråk. Hittar en lämplig restaurang och undrar om både hundar o vi var välkomna. Blicken fr servitrisen uttryckte att vi milt sagt var bakom flötet - klart hundarna var välkomna. 4 vuxna o 2 vuxna GD bänkade sig och vi får direkt frågan om vi önskar vatten varvid maken snabbt svarar ja tack utan smak och får en mycket frågande blick och han förtydligar att han vill ha mineralvatten utan smak varvid servitrisen förtydligar att hon menade om hundarna ville ha vatten och serverar därmed dem innan hon tar människornas beställningar. Lite skillnad på inställning ....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka