NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

W

wolken fee

Då jag själv är intresserad utav dressyr, och dess avel, så har mitt ena sto använts för just det.
Men med facit i hand och hennes avkommor blivit äldre, så har dom visat en stor förmåga för just hoppning, och gör det med en lätthet.
Och då vår tränare till den näst äldsta avkomman, påpekade just att vi måste lägga på en ren hopphingst på vårt sto, fick jag kalla fötter.
Inte för att använda en hopp hingst, utan för att jag inte kan så mycket om just hoppaveln.

Jag vet inte vad som är bra eller vilka stammar som man får njuta utav med en viss försiktighet.

Så hjälp mig, vad hade DU använt för hingst och varför?

Följande härstamning har stoet:

E; Wonderland ( Weltmeyer - Lysander)
U; Windorra ( Werther - Deichvogt)

Wonderland gick svår hoppning samt svår dressyr.
Windorra har gått fälttävlan.

Vi behöver en hingst med följande;

Högrest, mycket luft under magen, bra grundgångarter, trevligt temperament, modell större.
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Är det ingen som har något förslag?

Vad säger ni om Baltimore?
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Dom jag på rak arm kan komma på är Heartbeat, Fetcher N, Aerline H, Chicos Boy, Stalypso och Chirlon..

Lite blandad kompott men vet ej mer vad du e ute efter..

Men kolla på dom till att börja med:idea:
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Jag gillar Baltimore, fast jag skulle kanske ta en äldre hingst, med meriterade avkommor.
Du kan ju nästan ta vad som helst:D
Men som sagt, en känd hingst med tanke på att stostammen låter mer "dressyr".
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Jag hade valt en hoppstammad hingst av lite neutral typ, som rör sig bra. Man vet ju inte hur generna slår, men det känns mindre riskabelt i mina ögon att välja en hingst som Ludwigs Champion än en hopphingst som inte är en dubbeltalang.
/U
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

En hingst som uppfyller dom flesta av dina krav är ju Laptop,han är inte så hög själv men ger inte pygmehästar.:idea:
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Mitt förslag är Lucky Point HE, som verkar lämna god storlek och är att betrakta som dubbeltalang.
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Honom tänkte jag också på!
Har du sett om hans avkommor blir lika begåvade som han själv?
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

har sett många fina(exteriört),högresta,mentalt bra avkommor efter Camaro M,inte så dum stam heller.
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

De äldsta är ju bara två, så man kan inte bedöma så mycket. Men de jag har sett har haft väldigt bra typ och varit snygga! Blir spännande att se på treårs till våren.
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Jag hade valt en hoppstammad hingst av lite neutral typ, som rör sig bra. Man vet ju inte hur generna slår, men det känns mindre riskabelt i mina ögon att välja en hingst som Ludwigs Champion än en hopphingst som inte är en dubbeltalang.
/U

Han ligger på min lista, har inte kommit så långt ännu i genomgången utav tilltänkta hingstar. Men han är i allafall mycket intressant.
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

har sett många fina(exteriört),högresta,mentalt bra avkommor efter Camaro M,inte så dum stam heller.

Mitt stos dotter fick föl i år efter honom som är mycket trevlig, så denna kombination är ju så att säga lite beprövad, med stoets linjer.
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Lite intressant i luskandet är ju att veta vilka egenskaper som avkommorna haft som gör att de är bra hopphästar samt vilka hingstar som varit fäder till dem.
/U
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Då jag själv är intresserad utav dressyr, och dess avel, så har mitt ena sto använts för just det.
Men med facit i hand och hennes avkommor blivit äldre, så har dom visat en stor förmåga för just hoppning, och gör det med en lätthet.
Och då vår tränare till den näst äldsta avkomman, påpekade just att vi måste lägga på en ren hopphingst på vårt sto, fick jag kalla fötter.
Inte för att använda en hopp hingst, utan för att jag inte kan så mycket om just hoppaveln.

Jag vet inte vad som är bra eller vilka stammar som man får njuta utav med en viss försiktighet.

Så hjälp mig, vad hade DU använt för hingst och varför?

Följande härstamning har stoet:

E; Wonderland ( Weltmeyer - Lysander)
U; Windorra ( Werther - Deichvogt)

Wonderland gick svår hoppning samt svår dressyr.
Windorra har gått fälttävlan.

Vi behöver en hingst med följande;

Högrest, mycket luft under magen, bra grundgångarter, trevligt temperament, modell större.

Ok, jag har ett bud till..
Nobel..kan vara intressant. Då får avkomman både far och morfar som gått både svår hoppning och svår dressyr..

/U
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Lite intressant i luskandet är ju att veta vilka egenskaper som avkommorna haft som gör att de är bra hopphästar samt vilka hingstar som varit fäder till dem.
/U


Sto född 2005, e; Majim G, bästa 3 årssto på 3-års testen i Västerbotten, med 9-9 i hoppning, diplom sto.
Hingst född 2007, e; Channon, 50 poäng på föl visningen utav Heimdahl, 8, 10, 9 i gångarter.
Hoppar mkt bra.
Hingst, född 2009, e; trakehner hingst, klass 1.
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Fölvisningsresultaten säger ju inget om hur de hoppar. Majim har hoppstam, den första avkomman har troligtvis fått all hoppbegåvning från honom. Löshoppningspoäng säger ju inte heller allt... Jag skulle inte sätta det stoet i hoppaveln pga de resultat som du hänvisar till. Men valet är naturligtvis ditt :)
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Sto född 2005, e; Majim G, bästa 3 årssto på 3-års testen i Västerbotten, med 9-9 i hoppning, diplom sto.
Hingst född 2007, e; Channon, 50 poäng på föl visningen utav Heimdahl, 8, 10, 9 i gångarter.
Hoppar mkt bra.
Hingst, född 2009, e; trakehner hingst, klass 1.

Majim G räknas väl som multi mot hopp? Varför inte göra en ny sådan om den blev lyckad?
/U
 
Sv: NÖT KNÄCKARE...Ni som är duktiga på hopp avel, en utmaning !!!

Ludwigs champion eller varför inte Briar??
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 336
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 273
W
Avel Jag skulle gärna vilja veta, om det det finns ett avelsråd eller liknande i Sverige, där man kan få ett ärligt och seriöst svar på...
Svar
8
· Visningar
1 098
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp