Nödvändigt att ge vitaminer?

Deimion

Trådstartare
Vi hade en intressant diskussion i stallet idag huruvida det är nödvändigt att ge vitmanintillskott eller ej. Min häst får 16 kg hösilage, 1 kg krafft Grund och mineraltillskott (miner blå) för att komplettera hösilagets brister. Anser ni att det är nödvändigt att ge pelleterade vitaminer (i form av Multivitamin från Krafft) eller ger foderstaten tillräckligt? När anser ni att det ät nödvändigt att ge vitamintillskott och vad rekommenderas i sådant fall?

Detta till en valack på 600 kg, född 08 som går normalt för sin ålder.

Sv: Nödvändigt att ge vitaminer?

Det är inte nödvändigt att till en frisk häst ge vitaminer förutom Vitamin E om hästen äter hö. Är osäker på hur mycket Vitamin E som finns i hösilage.

Om du inte har mineralanalys på grovfodret så är det bätter att inte ge några mineraler alls.

Tack för era svar! Så det bör räcka med att bara ge honom kraftfodret och hoppa vitaminerna? Mineralanalys har vi, och bristerna kompletteras med en liten mängd mineraler. För övrigt håller hösilaget hög kvalitet näringsmässigt.

Man skall aldrig tillsätta mineraler bara för att.

Analysera hösilaget, så använder du de värdena för att avgöra om du behöver tillsätta mer av något mineral. Oftast så brister det i magnesium, zink och koppar och är för mkt järn och mangan. Ett standard mineraltillskott gör i regel denna obalans än värre.

Nej, det gör jag inte heller. Vi har mineralanalys på hösilaget och värdena där ser över lag bra ut, men behövs runt 20 ml om dagen för att kompensera dess brister. Kvoten Ca/P ligger på 1,6 och övriga mineraler ligger i bra balans där behovet uppfylls. Min fråga berör hurvida det är nödvändigt att tillsätta vitaminer eller ej i foderstaten.

Jag hade räknat på hur mycket E-vitamin det blir från kraftfodret. Tror inte det är tillräckligt för att uppfylla behovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 532
Senast: poi123
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Var inne på klinik idag med min häst och fick konstaterat att han har shivering. Tydligen så kan det underlätta för honom om man slopar...
Svar
12
· Visningar
3 141
Senast: Luleå
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama