No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

Sv: No poo (balsammetoden) för bebisar och barn

... babyaffärer har Purelan (ren lanolin, som iofs vissa kan vara känsliga mot).

Purelan är jättebra som hudkräm till bebishud också, inte bara mammas bröst. Den är lite jobbig att smörja ut eftersom konsistensen är ganska fast, man får dutta ut den, men det är det värt.

Den innhåller animalist fett och det måste vara det som är mest naturligt för oss.

Jo.. jag har använt jojobaoljan till bröstvårtorna och det har fungerat bra.. har alternerat med purelan, men för det mesta fungerar det bra att smörja med lite bröstmjölk bara.. :)

Jag tror inte heller på att ha en massa flaskor hemma som samlar damm.. vi har använt jojobaoljan i badvattnet med och det har fungerat bra. Sen är han torr i mellanåt men vem är inte det om den envisa mamman asar ut en varje dag fast det är många minusgrader? ;)

Jag tror att var och en hittar vad som fungerar bäst för dem men samtidigt tror jag inte det är fel att ifrågasätta de råd man får till sig och göra sin egen sanning av dem.. Det som fungerar för mig fungerar kanska inte för andra och tvärs om (ex. miniderm som gav sambon vätskande blåsor :eek: (han är en riktig torris) men för honom funkar det utmärkt med naturliga alternativ.. Jag tror det handlar om att acceptera att alla är olika och hittar sitt eget rätt och fel)

Klistarar in ett urklipp från www.dermanord.se, med vetskap om att de inte heller är opartiska och givetvis gör "reklam" för sina produkter..

"Mineralolja
Mineraloljor är välbeprövade och mycket användbara – till en bil.

Vet du egentligen vad du tvättar och smörjer dig med?
Det är svårt att skilja mellan de produkter som verkligen är naturliga och de som bara påstås vara det. En vanlig ingrediens i hudvårdsprodukter är mineralolja (andra namn är petroleum, vaselin och paraffin). Detta gäller också "naturliga produkter", "naturprodukter" eller "örtkosmetika".

Mineraloil free
Denna märkning innebär att produkten innehåller max 10 % mineralolja! Märkningen förekommer t.ex. på produkter tillverkade i Tyskland. DERMANORD´s produkter innehåller 0 % mineralolja.

Mineraloljan saknar fettsyror vilket försämrar hudens naturliga återfettning. Det är därför du blir beroende av t.ex. cerat för att fetta in huden.
Det lömska är att det känns bra för stunden.
Andra användningsområden för mineralolja är till bilmotorer och som symaskinsolja.
Sandra Kleinaus studie från 1993 visar att paraffinolja lagras i kroppen och kan ge ledgångsreumatism. När hon strök mineralolja på huden på råttor, så visade det sig att huden tog upp mineraloljan.
Aspects of Adjuvants in Experimental Arthritis and Autoimmunity. By Sandra Kleinau 1993.
ISBN 91-554-3177-1

Studie där man fastställt att mineralolja orsakat ledinflammation på råttor. (Engelska)
Common commercial cosmetic products induce arthritis in the DA rat.

Doktorsavhandling vid Karolinska Institutet som visar på sambandet mellan mineralolja och ledinflammation. (Engelska)
Aspects of the role of mineral oil as immunological adjuvants in rheumatoid arthritis.

Arbetarskyddsstyrelsen har sedan 1979 kommit en lång bit på vägen för att på sikt få bort mineraloljor inom industrin. ”Den som får oljan på händerna skall omedelbart tvätta bort den med tvål och vatten”.

DERMANORD använder inte mineraloljor.
DERMANORD använder istället olika växtoljor som kallpressad Jojobaolja och Sheasmör. Dessa övertar inte hudens egna funktioner utan hjälper huden att själv fungera så bra som möjligt.

Mineralolja (råolja) bildas i en nedbrytningsprocess långt ner i jorden av dött växtmaterial. Namnet till trots finns det inga mineraler eller vitaminer. Det är ett helt dött material och därför finns det inget av värde däri, för huden att ta upp.
Mineralolja är skadligt för såväl djur, natur som människor.

Vegetabiliska oljor bildas i den uppbyggande livsprocessen hos växter. Oljorna bildas i frön och frukter. Ur fröet utvecklas en grodd, som får näring från denna olja. Alltefter vilken art växten tillhör, förekommer oljan i grodden, fröet eller hela fruktköttet.

Det finns flera olika namn på ämnen som tas från mineralolja:
Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Paraffinum, E 905.

Till detta kommer att många syntetiska ingredienser, t.ex. syntetiska tensider och parfymer, har sitt ursprung i mineralolja. Räcker det inte med att vi utsätts för avgaser och luftföroreningar? Ska vi också smeta in huden i produkter som tas fram ur råolja? "

Man ska aldrig smörja/tvätta ansiktet innan man ska gå ut, oavsett om produkten är vattenbaserad eller ej. Smörja och tvätt skall ske när ingen mer utevistelse skall förekomma när det är flera grader kallt.

Weleda har en väder och vindsalva för barn och bebisar, eller salva är väl fel då det är oljor.

Använder den själv när jag är ute. Senast i förra veckan då jag åkte skidor i -14 och kraftiv snöstorm :bow:

Calendula vind- och väderskydd skyddar känslig hud i ansiktet mot kyla, vind och rå väderlek. Rent bivax och hudvänligt ullfett bildar en naturlig skyddsbarriär utan att hudens egen andningsförmåga påverkas. Värdefull mandelolja vårdar och gör torr och sårig hud märkbart smidigare. Ett växtutdrag ur ekologiskt odlad ringblomma verkar lugnande på huden. Vind- och väderskydd är vattenfri och mycket dryg. Passar även mycket bra för vuxna med känslig hud. Dermatologiskt testad på mycket känslig hud. Användbar från födseln. Fri från syntetiska doft-, färg-, och konserveringsämnen samt fri från mineralolja.

Senast ändrad:

Min uppfattning är att innan puberteten så behövs inte särskilt mycket tvål och schampo/balsam. Så jag vill slå ett slag för att tvätta med medel i håret enbart vid behov, inte annars, det räcker med vatten. Testa får ni se att det inte gör nån skillnad, barns hår blir inte alls fett och kliande som vuxnas blir.

Vad det gäller krämer så vill jag vidarebefordra ett tips vi fick på brännskadekliniken på Astrid Lindgrens barnsjukhus: Munkens Bisalva som man köper i hälsokosten. Den är jättebra vid nariga läppar och riktigt torr eller skadad hud.

Weleda har en väder och vindsalva för barn och bebisar, eller salva är väl fel då det är oljor.

Använder den själv när jag är ute. Senast i förra veckan då jag åkte skidor i -14 och kraftiv snöstorm :bow:

Tyvärr, det får inte mig att ändra inställning till att smörja/tvätta innan utgång. Har sett frysskador på dom som har varit insmorda med sådana krämer.
;-)

Senast ändrad:

*kl*

Snäckan har mycket hår, och det är torrt och risigt bak på huvudet och trasslar sig hela tiden. Vad använda? att kleta fullt med olja känns inte så lockande.

*kl*

Snäckan har mycket hår, och det är torrt och risigt bak på huvudet och trasslar sig hela tiden. Vad använda? att kleta fullt med olja känns inte så lockande.

Emils blir så också, jag brukar ta i en liten klick balsam, bara där det blir ruffsigt, när han badar eller duschar, och sen borsta varje dag.
Tycker det har hjälpt bra :)

Tyvärr, det får inte mig att ändra inställning till att smörja/tvätta innan utgång. Har sett frysskador på dom som har varit insmorda med sådana krämer.
;-)

Fast hon skrev väl inte att det skulle smörjas precis innan utgång heller?

Som norrlänning och fiskardotter vet även jag att man inte ska tvätta ansiktet innan utgång i många minusgrader. :)

Tänk på att om du väljer ett balsam enligt balsammetoden så behöver du inte tvätta ur det med starka tvättensider (schampoo) sen utan det är vattenlösligt. Prova Garniers pärlemor och körsbär inpackning t ex, en rosa burk som du själv kan använda som inpackning/balsam.

På lockig.se finns en lättillgänglig checklista där du ser vilka ämnen att undvika. Tyvärr är det ganska besvärligt att läsa innehållsförteckningarna när man står i butiken.

I forumet finns även godkända produktlistor. Tyvärr ändrar tillverkarna innehållet regelbundet så hemsidan försöker uppdatera listorna så gott det går. Detsamma gäller en själv, man får checka av innehållet kontinuerligt på de produkter man gillar.

Nu har jag iaf varit till Coop (allra troligast sista gången innan förlossningen, puh det var jobbigt!!) och köpt Weledas baby oil. Tänkte köpa väder och vindsalvan också men jag hittade tyvärr inte den. Jag tänker att dessa produkter även är väl användbara även för mig och sambon när vi ska ut i kylan osv.

Det blir en tur framöver till hälsokosten. :)

En annan sak jag kom att tänka på. Våtservetter för bebisar, det är ju fullt med mineraloljor i de vi har hemma (till oss själva men främst till hästen). Inte konstigt att dessa servetter är fantastiskt bra att tvätta händerna med efter man meckat med bilen. Värsta lösningsmedlen ju! :eek:

Hur har ni gjort med sånt? Använder ni torra tvättlappar? Om ni använder våtservetter, vilken sort har ni valt då?

Fasen, dessa mineraloljor är ju överallt. :mad:

Är det våtservetter anpassade för barn då? De våtservetter vi använder just nu från Huggies (Pure) innehåller inte mineraloljor vad jag kan se. Dock började jag googla ingredienserna så jag kanske ska sluta använda dem ändå.

Innehållsförteckning: Aqua, Potassium Laureth Phosphate, Glycerin, Polysorbate 20, Tetrasodium EDTA, Methylisothiazolinone, Methylparaben, Malic acid.

Detta har jag med funderat på utan att bli klok :cool: vi kör både och men jag är inte nöjd med något av det.. När lillkillen låg på neonatalen använde de väldigt mjuka papperstvättlappar som man bara tog i vatten men jag har inte lyckats hitta dem någonstanns.. De vanliga man köper tycker jag bara är hårda och lite riviga fast man blöter dem i vatten..

Något bra tips någon?

Ska prova det!

Själv kör jag med TIGIs schampo+balsam, inpackning från Joico. Lysande grejer, men för mycket parfym för att använda på snäckan (och för dyrt).

Jag tolkade hennes svar så, samt att jag inte heller skrev något om direkt innan för mig gäller det oavsett tid när man smörjer.

Hon citerade ju mitt inlägg och svarade att hon använder produkten vid
Kod:
utgång.

Det är jättebra att du också vet, jag skrev lite allmänt eftersom många tror att det går så bra att använda dessa produkter även innan, men det har blivit frysskador med sådana produkter också. Allmänt råd/tips bara :-)

Senast ändrad:

En annan sak jag kom att tänka på. Våtservetter för bebisar, det är ju fullt med mineraloljor i de vi har hemma (till oss själva men främst till hästen). Inte konstigt att dessa servetter är fantastiskt bra att tvätta händerna med efter man meckat med bilen. Värsta lösningsmedlen ju! :eek:

Hur har ni gjort med sånt? Använder ni torra tvättlappar? Om ni använder våtservetter, vilken sort har ni valt då?

Fasen, dessa mineraloljor är ju överallt. :mad:

Vi använder torra tvättlappar med vatten och lite sesamolja.
Om vi använder våtservetter så använder vi Liberos eller eldorados, de innehåller minst kemikalier har jag läst i ett test.
Men använder man torra tvättlappar med vatten så tror jag inte att man behöver vara supernoga att kolla kemikalieinnehållet på våtservetterna de enstaka gånger man använder de :)

Kl

finns det inte bomullsfyrkanter i Sverige? det har Jag använt, de är ca.10x10 cm. lite ljummet vatten på dem klarar bebisbajs tills de börjar äta riktig mat.

Kl

finns det inte bomullsfyrkanter i Sverige? det har Jag använt, de är ca.10x10 cm. lite ljummet vatten på dem klarar bebisbajs tills de börjar äta riktig mat.

Vi använder torra tvättlappar som är typ 15x15 cm (jag är skitdålig på att gissa mått :angel:) och de är gjorda i något slitstarkt pappersmaterial, men är ändå mjuka så det kan kanske vara lite bommul inblandat i dem.

Vi blöter dem i vanligt vatten och ev lite sesamolja och det får bort allt bajs, även intorkat :).

Våtservetter är ganska överskattade tycker jag, men det händer att vi använder det någon gång ibland när vi inte har tillgång till vatten.
Det är ju t.ex superbra att ha ett paket våtservetter i bilen om man skulle behöva byta blöja, ta bort kladd från händerna eller torka upp spill :)

När lillkillen låg på neonatalen använde de väldigt mjuka papperstvättlappar som man bara tog i vatten men jag har inte lyckats hitta dem någonstanns.. De vanliga man köper tycker jag bara är hårda och lite riviga fast man blöter dem i vatten..

Något bra tips någon?

Ja, neos tvättlappar är kanon! Vet inte var man får tag i dem, men vi använder Eldorados tvättlappar och de blir helt mjuka med vatten. Har även köpt de billigaste av Coops egna märke, och de var likadana :)

Alltså jag har testat de svenska pappersservetterna och tycker inte alls de är mysiga. Det var därför jag undrade. Bomullsfyrkanterna är supermjuka.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
66 009
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar