Heulwen

Trådstartare
Någon som vet vad man kan läsa om njursten och urinsten på katter eller som kan berätta lite själv?
Vilka är symptomen?

Min minsta katt skriker( det är inte så hemskt som det låter, han skriker alltid istället för att jama)ibland innan han ska gå på toan.
Men inte alltid, utan oftast på kvällen, både när han ska kissa eller bajsa.
Jag har hört att urinsten är vanligt på hankatter som inte dricker tillräckligt, äter bara torrfoder och är kastrerade-precis som min kisse!

Urinsten är vanligasre på hanar, eftersom de har längre urinrör än honorna. Torrfoder i sig är inte dåligt, bara foder som har för hög magnesiumhalt, eftersom det är det som bildar kristallerna i urinen.
Att det är vanligare på kastrerade hanar beror helt enkelt på att det är vanligare att katter som är i den åldern att de får urinsten är kastrerade. Det är inte så många som behålle r sina hankatter fertila så länge, och då blir det förstås inte så många fertila hankatter som får urinsten.

Men urinsten har i sig inget samband med kastraktion.

Om din katt verkar ha svårt att kissa och verkar ha ont så tyder det på urinsten. Blodig urin kan de få också. Om du är orolig så tycker jag absolut att du ska ringa veterinären så att de kan kolla upp din katt!

Det finns en bra bok som heter "kattens sjukdomar" eller nåt liknande. Den borde finnas att låna på biblioteket.
Jag tycker du ska ringa en veterinär, är det urinsten är det inte bra att vänta och veterinärer har speciellt foder som motverkar bildningen av urinsten.
Du måste berätta hur det går för dig och missen.

Tack för era svar! :)

Han kissade nyligen utan att skrikjama, han krafsade runt lite och sen gick det bra. Han verkade inte ha svårt att få ut det. Det konstiga är att han bara brukar "bråka" på kvällen när han ska gå på toa. :confused:
Urinsten kan väl inte bara komma och gå?

Tja, om den är liten så kan de ju lyckas kissa ut den på egen hand, men då är ju risken stor för att det finns fler stenar i urinblåsan.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Elbe92
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka