Aha, då hade jag rört ihop dem.Jag har en importerad hund hemma, det är ett år sedan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha, då hade jag rört ihop dem.Jag har en importerad hund hemma, det är ett år sedan.
Varken uppfödaren eller jag är registrerade som uppfödare.
Uppfödaren är väl med i SKK om denne kunnat registrera valparna ? Och använder SKK:s köpeavtal ? Då gäller SKK:s regler och du ska ha tillbaka hela handpenningen om valpen inte är frisk.Varken uppfödaren eller jag är registrerade som uppfödare.
Har nu meddelat uppfödaren att jag vill backa men hen lät inte positiv till att ge handpenningen tillbaka. Enligt SKK juridiska avdelning har jag rätt enligt konsumentlagen att få den tillbaka men är inget solklart fall och uppfödaren kan motsätta sig..
Valpen ska på utredning idag hos den veterinären som behandlat henne och uppfödaren är positiv. Hen hävdar att det inte är något fel på njurarna, att UL visar det.
Så vi får väl se vart vi landar.
Har nu meddelat uppfödaren att jag vill backa men hen lät inte positiv till att ge handpenningen tillbaka. Enligt SKK juridiska avdelning har jag rätt enligt konsumentlagen att få den tillbaka men är inget solklart fall och uppfödaren kan motsätta sig..
Valpen ska på utredning idag hos den veterinären som behandlat henne och uppfödaren är positiv. Hen hävdar att det inte är något fel på njurarna, att UL visar det.
Så vi får väl se vart vi landar.
24 tusen kostar valpen och handpenningen är på 5 tusen. Inga pengar i jämförelse mot sjuk hund såklart men tråkiga pengar att förlora om man ändå kan ha rätten att få tillbaka dem..Nu vet jag inte priset på hunden men handpenningen är en piss i havet jämfört med att ha en sjuk hund även om det surt om man inte får tillbaka den.
Jag har verkligen lärt mig något av detta, jag var alldeles för ivrig och tänkte att det ordnar sig. Men man ska alltid ta det säkra före det osäkra.Nog för att uppfödaren låter allt annat än seriös som 1) skickar iväg en sjuk valp och 2) inte verkar pigg på att ta den tillbaka och då återbetala handpenningen.
Så kommer då ett lite trist "men"..
Hade du hävt köpet i samma sekund som du fick reda på att valpen var sjuk och aldrig hämtat hem den, så hade läget varit bättre, för det är ju också så att om man hämtar hem valpen fastän man vet om att den inte är frisk, så har man ju också accepterat att valpen är sjuk och trots vetskapen om detta, ingått ett avtal om köp, vilket ju försvårar läget en smula eftersom uppfödaren troligtvis kommer dra det kortet vid evt tvist via skk's juridiska.
Jag rekommenderar starkt att du anmäler uppfödaren till skk's juridiska avdelning om du inte får handpenningen åter! En uppfödare som låter en sjuk valp flytta hemifrån bör de få vetskap om.
Jag har verkligen lärt mig något av detta, jag var alldeles för ivrig och tänkte att det ordnar sig. Men man ska alltid ta det säkra före det osäkra.
Såhär i efterhand skulle jag såklart ha backat redan när hon ringde om meddelade om urinvägsinfektionen.
Jag har försökt ringa uppfödaren för att få veta hur veterinärbesöket gick men har inte fått något svar.
Hen vet om att jag har varit i kontakt med juridiska avdelningen. Hen ville själv läsa på vad som gällde.Vet uppfödaren om att du kontaktat SKKs juridiska?
Jag hade satt press på hen. Klargjort att jag inte tänkte släppa saken och meddelat att jag tänker låta SKK titta på om någon regel bryts i stadgarna angående handpenningen vilket kan leda till en replimand.
Jobbigt ifall hen vill skaffa kennelprefix och fortsätta föda upp.
Hen vet om att jag har varit i kontakt med juridiska avdelningen. Hen ville själv läsa på vad som gällde.
Fick meddelande om att provsvar kommer på fredag.
Fast det är ju jättevanligt att folk har hund i ett år och sen tror de att de kan allt och vill börja avla. Tyvärr.Jag blir stum över att hen har börjat avla utan att läsa på SKKs grundläggande regler
Fast det är ju jättevanligt att folk har hund i ett år och sen tror de att de kan allt och vill börja avla. Tyvärr.
Jag blir stum över att hen har börjat avla utan att läsa på SKKs grundläggande regler
24 tusen kostar valpen och handpenningen är på 5 tusen. Inga pengar i jämförelse mot sjuk hund såklart men tråkiga pengar att förlora om man ändå kan ha rätten att få tillbaka dem..