- Svar: 26
- Visningar: 3 173
Det finska Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) har genomfört säkerhetstester på elva ridhjälmar. Nio av dessa klarade inte testerna och drogs bort från marknaden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har haft flera olika märken av hjälmar med justeringshjul genom åren och ingen har vredet gett upp på. Inklusive min BoT Lynx som är inne på 5e året nu.Siden de ikke passer meg så har jeg ikke egne erfaringer, men jeg har flere venner som har hatt hjelmer med hjul, og de har måttet skifte ut hjelmene etter ca 1 år, maks 1 1/2 år, fordi hjulene ikke holder hjelmen stram lenger.
Samma här. Har en lynx från 2019 som dessutom åkt på en del stryk. Inga problem med vredet.Har haft flera olika märken av hjälmar med justeringshjul genom åren och ingen har vredet gett upp på. Inklusive min BoT Lynx som är inne på 5e året nu.
Om man går via tukes-länken jag la in tidigare och där klickar på länken farliga produkter så får man bara hjälmarna och slipper resten. Litet tips baraMan behöver inte alltid använda Google translate. Eftersom Finland är ett tvåspråkigt land ska information från myndigheter också finnas på svenska (vilket det trots det inte till 100 % finns)
https://vaarallisettuotteet.fi/ilmoitukset/tuoteryhma/2?date=1
Edit: Tydligen går inte den svenska sidan att dela på svenska, men ni kan enkelt byta språk uppe till höger.
Jo, är har jag gått in förut och läst. Blev så ivrig bara då det började blandas in Google translate här i tråden fastän allt finns färdigt på svenska, så jag förhastade mig lite då jag lade in min länkOm man går via tukes-länken jag la in tidigare och där klickar på länken farliga produkter så får man bara hjälmarna och slipper resten. Litet tips bara
Ingen fara. Och jag förstår helt frustationen! (Särskilt som Google translate är lika kass på finska som svenska )Jo, är har jag gått in förut och läst. Blev så ivrig bara då det började blandas in Google translate här i tråden fastän allt finns färdigt på svenska, så jag förhastade mig lite då jag lade in min länk
Som jag förstod det så hade det finska testet testat just mot samma saker som standarden, alltså kontrollerat att hjälmarna uppfyller det som CE-märkning säger att de ska.
Sen är CE-standarden inte tillräcklig om man tittar till ett verkligt fall från häst, utan Folksams tester har testat fler/andra fall. Men om hjälmen inte uppfyller standarden så lär den inte klara Folksams test heller.
Men som AlexandraW skrev, det var en batch som återkallades. Så teoretiskt så kan alla andra batcher vara bra nog för att uppfylla både standarden och Folksams test. Men kan någon garantera det?
Jag skulle vilja ha fler såna här stickprovstester på att hjälmarna faktiskt uppfyller det som lappen i dem säger.
Här finns det nu mer info på svenska!
https://tukes.fi/sv/-/tukes-lat-tes...t-fran-marknaden-pa-grund-av-sakerhetsbrister
Jag hittade inte heller vilka som blev godkända, bara vilka som blev underkända. Och läste inte detaljer mer än på min egen hjälmmodell som blev underkänd för att hakbandet lossnade från hjälmen.Det var där jag läste, men jag hittar inte vilka hjälmar som blev godkända?