Nina83 försvara dej =)

Penny_Lane

Trådstartare
Hmm jag undrar över en sak..

Låt oss säga att hästen behöver 60 MJ, då kan man utgå från att hästen behöver MINST 360 SMRP. Alltså en kvot på minst 6(60 x 6). Kvoten får du genom att dela den totala proteingivan med den totala energigivan, i detta fallet 360/60 = 6.

hur 17 vet man att man skall ta 60x6 ?
Min häst som enligt mina hmm uträkningar skall ha 102.6 MJ blir det 6x102.6= 615.75?

Eftersom kvoten ska ligga på 6, dvs hästen behöver 6gSRP/MJ så tar man den MJ hästen behöver och gångrar med 6! Har man ett digivande eller dräktigt sto behöver hon 12gSRP/MJ i tillskottet för dräktighet eller digivning, då tar man alltså MJ hon behöver x 12 istället.

Precis.. Proteinbehovet är minst 6 gånger så stort som hästens energibehov!

Skrev jag verkligen luddigt där? :crazy:

*s* Hmm nja åste säga att jag *host harkel* aldrig läser instruktionerna så noga.. det stod lixom längre ner.. *s* men hmm ja jag missade de.. :D

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 865
E
Foder & Strö Hej! Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: skrållan
·
Foder & Strö Denna stund har jag väntat med spänning på. Trodde att jag skulle få ett hö med helt urusla värden i år, pga mkt sen 1:a skörd. Taget i...
Svar
3
· Visningar
798
Senast: Jessica
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.