Nikon D3000?

T

Trixxie

Någon som har något att säga om Nikon D3000?
Kan den + kitobjektivet vara bra om man är nybörjare?

Eller rekommenderar ni något annat? :)
 
Sv: Nikon D3000?

Jag har själv en Nikon D300, detta är ju dock en proffesionell systemkamera.
Skulle rekommendera dig att inte satsa på en d3000 då detta är en sjukt dålig kamera.

Jag rekommenderar på en D80 eller D50, där jag startade.

Dock har inte det särskilt mycket med kameran att göra, utav optiken.
Så satsa på ett bra objektiv och inte kitobjektivet då det är riktigt dåligt.
Skulle kunna rekommendera att köpa ett 18-70 och ett 70-200/300 till din blivande kamera.

Eller så kikar du runt på de billigare Canon. D30 och D20 fungerar utmärkt har jag hört.

Lycka till!
 
Sv: Nikon D3000?

råkade dubbelposta :$
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nikon D3000?

Skulle rekommendera dig att inte satsa på en d3000 då detta är en sjukt dålig kamera.
På vilket sätt menar du att den är sjukt dålig? Det är inte min erfarenhet efter att testat den lite snabbt.
 
Sv: Nikon D3000?

På vilket sätt menar du att den är sjukt dålig? Det är inte min erfarenhet efter att testat den lite snabbt.

Detta beror ju helt på vad man ska ha den till.
Eftersom att jag behöver en snabb kamera med ca. 8bps och väldigt bra
brushantering, dvs. som kan hantera brus bra fastän jag är upp i 3000 iso.
Och eftersom att jag jobbar som rockfotograf, så behöver jag en kamera med bra prestanda i grunden.

Självklart bygger jag upp med bra optik för att få bästa möjliga bilder eftersom att det ofta är dåligt ljus på gig.

Hur som helst.
D3000'n är en bra nybörjar kamera. Men rekommenderar fortfarande D50/D80/D90 framför denna.
 
Sv: Nikon D3000?

Jag har aldrig hört talas om att D3000 skulle vara en sjukt dålig kamera. För en amatör borde det också räcka med att kunna ta 3 bilder i sekunden i de flesta lägen. D3000 är ju en enklare typ av systemkamera och knappast jämförbar med professionella alternativ.

Nikons enklare objektiv är inte dåliga. Men de bra objektiven är bättre. Det är också en fråga om ekonomi. De bra objektiven kan vara dyra. Men de dyra objektiven kommer att ge dig skarpare och klarare bilder. Det här är ju inte unikt för Nikon, det är samma med alla objektiv. Bra optik kostar pengar.

Jag tror att du gott kan köpa en D3000 om det verkar vara en kamera som du kan trivas med. Sen kan du uppgradera den med bra optik när behovet uppstår och pengarna finns.
 
Sv: Nikon D3000?

Och eftersom att jag jobbar som rockfotograf, så behöver jag en kamera med bra prestanda i grunden.

:D

Du har inte funderat på att utöka ditt arbete med Jackor och Hattar...

Förlåt, du får säkert höra det jämt och ständigt men jag kunde inte låta bli...
 
Sv: Nikon D3000?

kl
Hoppas det är ok att jag frågar här,,,,
När det står kamerahus till salu - vad menas med det?
Är det inte en komplett kamera?
Ser ofta i annonser att det står så och vågar då inte köpa.
 
Sv: Nikon D3000?

japp det är en komplett kamera. dock itne ett kamerasystem, då det också inkluderar ett objektiv, vilket KRÄVS för att kunna ta en bild med sagda kamera.
 
Sv: Nikon D3000?

Tror det var tidningen Digitalfoto som hade med ett test av D3000 i senaste numret, den fick riktigt fina omdömen.
Naturligtvis kan den inte jämföras med D300 (som i sin tur väl inte kan jämföras med D3 - det finns alltid värre!) men jag tror att det kan vara en bra introduktion till systemkameravärlden, om jag har förstått funktionen med guide-läget rätt så ska det väl uppmuntra till att komma bort från auto-läget.

Kitobjektivet är en bra början, om du inte redan nu vet att du mestadels tänker fota där det är dåliga ljusförhållanden. Du kommer säkert att känna framöver vad du saknar, vill du ha ett objektiv som klarar sig i sämre ljus, eller behöver du kunna zooma in eller ut mer..?
 
Sv: Nikon D3000?

:D

Du har inte funderat på att utöka ditt arbete med Jackor och Hattar...

Förlåt, du får säkert höra det jämt och ständigt men jag kunde inte låta bli...

Hahaha, sysslar en del med modeller också.

kl

Om jag skulle satsa på en D3000 skulle jag antagligen inte köpa med kitobjektivet utan ett 18-70.
 
Sv: Nikon D3000?

Kitobjektivet är en bra början, om du inte redan nu vet att du mestadels tänker fota där det är dåliga ljusförhållanden. Du kommer säkert att känna framöver vad du saknar, vill du ha ett objektiv som klarar sig i sämre ljus, eller behöver du kunna zooma in eller ut mer..?

Håller med.
Folk tjatar alltid om att personen i liknande trådar ska köpa den och den optiken. Jag tycker själv (som nybörjare med min första systemkamera) att jag gjorde ett smart drag som köpte kameran med kitobjektiv först. När man sedan fotat lite märker man "vad det är som fattas", och var man verkligen vill lägga pengar. Det är inte alltid på de avstånd/förhållanden man trodde innan..

Jag var ungefär i din sists för några månader sedan, men beslöt mig för att gå upp en litet steg och satsa på en D90 istället. Har hittills inte ångrat mig ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 743
Senast: Mabuse
·
Mat Någon som kan rekommendera ett bra recept på pizzasallad som inte är alltför syrlig? Jag gillar oftast pizzasallad men ibland blir jag...
Svar
8
· Visningar
345
Fritid Vilka företag är enklast att använda, till ett vettigt resultat och pris? Nån som har bra tips hur man får till snygga fotoböcker?
Svar
3
· Visningar
222
Hemmet Det här är ju en ruskigt nischad fråga. Men Buke har ju svar på de allra konstigaste frågor. Jag behöver ha tag på en tapetsör för...
Svar
10
· Visningar
620
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp