Nikita min lydiga olydiga skithund

Novelette

Trådstartare
Japp, det är hon det.
För er som inte vet så gäller det min lille korthårstax Nikita.

Jag blir inte klok på den här hunden.
Som idag till exempel var jag ute och red och Nikita sprang med lös. Helt plötsligt springer en hjord på 20 rådjur ca 100m bredvid oss ute på fältet. Jag ber då Nikita att gå fot bredvid hästen. Hon tittar förstås på djuren(är ju trots allt en jagande ras) men lyssnar på mig.

Men så kan det komma tillfällen då jag bara blir galen på henne...ett annat exempel, också idag. Jag hoppar upp på hästen på stallplanen och rider iväg. Ropar då till Nikita som stått bredvid att hon kan följa med. Då springer hon först och undersöker alla dofterna på en hovslagares bildäck. Jag ropar och ropar och ropar och ropar...ja, ni förstår nog...det tar evigheter innan hon behagar att komma....gaaah...:devil:

Så nu på söndag ska jag på privatträning med henne. Jag hoppas verkligen att vi lyckas för jag skulle gärna vilja tävla lydnad med henne i sommar. Och då måste hon ju lyda ögonblickligen.

Men finns det fler här som har det likadant?
Och hur skulle ni göra?

Sv: Nikita min lydiga olydiga skithund

Hon är ju en tax:D:love:
Jag har också planer på att tävla lydnad med min tax, men det gäller ju att pricka in tävlingsdagen på en bra "tax-humörs-dag":D

När min inte lyssnar så hämtar jag honom och visar att det där var inte ok:mad:

Jag gjorde alltid så att jag aldrig gav douglas (som var en lydig tax) tillfälle att vara olydig. Om han fastnade i en fläck gick jag och hämtade honom (sur) och upprepade sedan momentet (glad om fullföljes).

Även till PowerPinglan

När jag ska till att hämta henne så kommer hon mig alltid till mötes...vad gör jag då? För då kommer hon ju...

mm, det där känner jag igen. är ju lite svårt att justera och tillrättavis från hästryggen och det är mega irriterande när dom står och segar och inte lyssnar direkt.
vet faktiskt inte riktigt hur man ska göra, om man måste acceptera att vissa raser är långsammare än andra...men jag tänkte nog skaffa mig ett dressyrspö modell längre och peta lite med när han inte riktigt hör.

Min hund är också väldigt lydig i "rörelse" Dvs. hon går att kalla in om det hoppar en hare framför nosen. Men en fläck som luktar när man står 3 meter från matte? Nej nej ;) Nåja, hon försvinner ju inte iaf så jag anser inte att det är katastrofalt, men mycket irriterande!

Det går att tävla lydnad trots det, det har vi gjort högt upp i klasserna :p

Haha, ja det måste vara det..."född till slav är ingen tax, kommer kallad men ej strax"...det är så träffande:)

Brandgul: Skönt att höra att vi har chanser trots allt! ;)

Jag brukar låta han få komma men jag berömmer inte.
Ibland om tillfälle finns så brukar jag ropa i enkom när han står och nosar på en fläck. Reagerar han inte då landar det en snöboll bredvid han från himmlen:angel:

hej
Så är min tax med vara vissa dagar, ibland hör han jättee bra och kommer md en gång när man ropar, men sen händer att han ska nosa och lukta på allt annat än att komma när jag ropar:crazy:

Imorgon är det dags för träning...hoppas jag, det har spöregnat hela dagen idag...

En annan grej jag kommit på är att hon är såååå seeeg. Som när jag kallar in henne och hon kommer....så travar hon och jag hejjar på och tycker att hon ska pinna på lite fortare men nääää....hon travar på där lite halvlugnt...fast jag vet att hon kan springa jäkligt fort...när hon vill...dessa taxar...:mad::D:love:

En vattenspruta modell mindre med upp på hästryggen? Ofarligt men kanske effektivt?

Även till PowerPinglan

När jag ska till att hämta henne så kommer hon mig alltid till mötes...vad gör jag då? För då kommer hon ju...

Ignorera. Beröm inte halvdana saker. Gör sedan om momentet och beröm jättemycket om det blir rätt. Var benhård!

Imorgon är det dags för träning...hoppas jag, det har spöregnat hela dagen idag...

En annan grej jag kommit på är att hon är såååå seeeg. Som när jag kallar in henne och hon kommer....så travar hon och jag hejjar på och tycker att hon ska pinna på lite fortare men nääää....hon travar på där lite halvlugnt...fast jag vet att hon kan springa jäkligt fort...när hon vill...dessa taxar...:mad::D:love:

Om du ska tävla lydnad räcker det tydligen bara med att hunden kommer på inkallning i ett jämnt tempo. Det behöver alltså inte vara nån flashig galopp. Men sen kan du jobba mer med stress också.
Dra upp henne i varv och jobba därifrån . Så har jag gjort med både taxen och terriern som är svårmotiverade. Det blir käckt och glatt!

En annan grej jag kommit på är att hon är såååå seeeg. Som när jag kallar in henne och hon kommer....så travar hon och jag hejjar på och tycker att hon ska pinna på lite fortare men nääää....hon travar på där lite halvlugnt...fast jag vet att hon kan springa jäkligt fort...när hon vill...dessa taxar...

Min är precis likadan:cool: Ibland kommer han dock som ett jäkla skott, och folk står bara å gapar och säger: vilken jäkla inkallning du har på hunden.
-Jag vet:angel::D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 532
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund I går gick min (icke hundvana) mamma ut med Phu, som förresten fyller 1år i dag (:love:). Då kommer två lösa hundar springande från...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025