ni utan ridbana.

F

fjordih

Ni som inte har någon ridbana hur tränar ni era hästar? Jag har ingen, eller jag har en liten ridbana på gräs som lutar lite o den känns inte alls bra, så jag rider aldrig där. :)

Sv: ni utan ridbana.

Skogen är alltid super att rida i men kanske inte så lätt att tex träna dressyr;)
Jag använder mig då av en bit av hagen eller ett br fölt som för tillfället ligger i träda:) Se bara till att höra med markägaren innan du rider på någons fält!;)

jag har inga ridvägar förutom en 2km lång grus väg och en 700m lång mark väg. ingen skog att rida i heller :(
jag brukar rida på grusvägen(dressyr), i hagen(hoppning), på åkern (kondition). eller så rider jag till grannens ridhus :p men ridhus avgiften är dyr och på sommaren så kommer jag inte dit :( så det är inte så ofta jag är där.
tävlar lokal hoppning och dressyr.

Nu vintertid är det lite trist, men jag rider ut längs vägarna (för mycket snö i skogen). Sommartid är det betydligt bättre utbud på ridvägarna. Har mellan 2 och 5 km till närmsta ridbana, men just nu har jag inget behov av ridbana då jag har en pensionär som promenadrids och en unghäst som bara rids "rakt fram" än så länge. :)

Grusvägarna är min dressyrbana på vintrarna:). När det är raktsträckor med god sikt så gör jag skolor, serpentiner, skänkelvikningar ut efter dessa. Sen tränar jag mycket övergångar som är så nyttigt. Tempoväxlingar och halter ingår också.

Man får vara lite fantasifull när man inte har ridbana eller ridhus:D

Nu när mina vägar forfarande bitvis är väldigt isiga så lägger jag skritt på de partierna och travar eller galopperar de korta grusiga bitarna. Då blir det naturliga övergångar.

Har ett äldre sto som håller sig väldigt mjuk tack vare detta och en unghäst som vi får in lydnad på på sammma sätt.

jag vet hur tråkigt det kan vara utan ridbana!
men man får göra det bästa av det, det gjorde jag red mycket på grusvägar och tränade allt, någon sa till mig hela skogen är som ett stort paddock! så det man gör på ridbanan kan man göra i skogen! som tur var hade jag en snäll bonde så jag fick rida på hans åkrar (vallåkrar) och så hade han en äng jag kunde ha hinder på att hoppa, så för mig gick allt att lösa, :D

kl

Om det är dåligt underlag på ridbanan funkar det alltid att rida dressyr på vägen. Jag gör öppnor och slutor, skänkelvikningar och tempoväxlingar. Tråkigt att rida rakt fram, men lika nyttigt i alla fall.

kl

i stallet där jag står finns en slinga runt hagarna där travhästarna tränas, den är ca 800 m och där tränar jag skolor, tempoväxlingar osv.

Sen finns en longeringsvolt där jag rider en hel del :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: Lars L
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama