Ni som vet, har lite frågor angående mammaledighet med jobb . .

Wildchild_84

Trådstartare
Kanske en liten luddig rubrik.

Jag och sambon har bestämt oss för att sluta med preventivmedel, med andra ord försöka få barn antar jag. Vi har båda fasta jobb, en lagom lägenhet och ett stabilt förhållande.

Men nu till mina frågor. Jag jobar på ett litet företag med en chef som kan vara lite . . speciell. Jag inser att dessa frågor absolut inte är altuella än men när de blir de så vill jag ha lite kött på benen.

Som jag hört så är de försäkringskassan som sköter, heter det föräldrapenning? Baseras denna på din lön eller hur funkar de? Hur lång mamma ledighet har man ? Stämmer det att de är ett visst antal dagar som du själv kan disponera över, dvs om man väljer att jobba 2 dagar i veckan och ta ut mammaledighet 3?

Vad händer mer mitt jobb, jag är fast anställd men om jag blir mammaledig måsre ju någon ta "min" plats under tiden, men sen har jag väl rätt att komma tillbaka till min tjänst när ledigheten är över?

Tack för hjälpen och ber om ursäkt för många frågor! :)

Sv: Ni som vet, har lite frågor angående mammaledighet med jobb . .

Din föräldrapenning grundas på den sjukdomsgrundande inkomsten.

Jobbar du heltid kan du räkna:
timlön * 2080 * 0,97 * 0,8 / 365 så får du fram vad du får ut före skatt/per dag.

Föräldraledig kan du ju vara hur länge du vill, föräldrapenning får man 480 dagar man kan ta ut innan barnet fyller 8 år eller slutar 1a klass (de som sker först)

I föräldraledighetslagen kan du läsa vad som gäller ledighet beroende på hur gammalt barnet är, lika så vad din chef får göra och inte.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

Visst har jag fattat det rätt nu det här;
Man har rätt att vara helt ledig utan att ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka tills barnet är ett år, därefter måste man vara "sysselsatt" heltid för att behålla SGI? Om man då väljer att ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka, eller jobba heltid, eller vad man nu vill spelar ingen roll?

Ja för att skydda din sgi, den är grunden för sjukpenning och havandeskapspenning b.la men inte föräldrapenningen, den behåller man samma ersättning tills barnet är minst 2 år gammalt. Och blir man gravid inom 1 år och 9 månader får lillasyskonet samma föräldrapenning fast SGIn kanske sänkts imellan barnen.

Heltid är ju jobba, plugga, arbetslös 100%. Ta ut minst 5 dagar FP eller ex. jobba 75% och ta ut 25% FP. Tror inte du kan vara arbetslös på deltid och föräldraledig på deltid.

Precis!
Du har inte rätt att vara ledig från arbetet utan att ta ut 5 dgr i veckan (efter det att barnet fyllt 18 mån)
Min förra djävul-chef tvingade mig att skicka rapport med bevis varje månad att jag hade tagit ut 5 dgr/vecka.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 123
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
3 126
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 783
Senast: Mois
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 758
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka