Ni som värmer upp huset med pellets

Fibusen

Trådstartare
Hur stort hus har ni, samt hur många pallar pellets går under höst/vinter? Undrar även vad ni har för start och stopp-temperatur på pannan? Vad är bäst, en kort eller en längre?

Har hört att den inte ska ligga under 70 grader för att undvika kondens i skorstenen, men har man start på säg 70 grader då, vad är rimligt att ha som stopp?

Hur stort hus har ni, samt hur många pallar pellets går under höst/vinter? Undrar även vad ni har för start och stopp-temperatur på pannan? Vad är bäst, en kort eller en längre?

Har hört att den inte ska ligga under 70 grader för att undvika kondens i skorstenen, men har man start på säg 70 grader då, vad är rimligt att ha som stopp?
Jag har oftast betydligt lägre temp. i själva pannan utan att det blir kondensation i skorstenen, jag tror man brukar säga att temperaturen på rökgaserna skall vara minst 60-70 grader en meter från toppen av skorstenen.

Min brännare fungerar bäst när den går kontinuerligt så jag gör så att jag reglerar brännaren istället för att köra av/på hela tiden. Så lång tid på som möjligt är bäst för förbränningen.

Haft 70-75 som stopp och 50 - 55 som start. Panntemperatur. Aldrig kondens. Men det är som annan skrev rökgaserna som värmer skorstenen och de är betydligt högre direkt ut från pannan och håller 60-70 I slutet av skorstenen.

Dåligt isolerat kråkslott och frusen invånare. Gick 7-8 pall. 2 våningar ca 180 - 200 kvm.

Ja, nu tror jag jag har inställt på 70-80 grader, men den hinner ju inte stå länge förens den måste starta upp igen, vilket känns lite onödigt...

Men då kanske jag kan sänka till att den startar vid iaf 65 grader? Då är det 15 graders diff.

Jag vet inte vad som är mest effektivt? Går det mer pellets av att värma från kanske 65-80 grader för att pannan ska upp i mer grader, eller går det mer när den måste tändas oftare, men det bara är 10 grader som ska upp?

Senast ändrad:
Haft 70-75 som stopp och 50 - 55 som start. Panntemperatur. Aldrig kondens. Men det är som annan skrev rökgaserna som värmer skorstenen och de är betydligt högre direkt ut från pannan och håller 60-70 I slutet av skorstenen.

Dåligt isolerat kråkslott och frusen invånare. Gick 7-8 pall. 2 våningar ca 180 - 200 kvm.

7-8 pall?! Å herregud vad fattig jag hade blivit! Jag tycker det känns jäkligt med mina 4 pall, men då kanske jag inte ska klaga! 🙈😂

Jag använder storsäck motsvarande 12 pallar småsäck per år och värmer inte upp hela huset.

Ojojoj... Mitt hur är endå inte jättelitet, 2 våningar, och runt 200kvm, håller runt 20-21 grader inne. Brukar börja med pellets i november och sluta i slutet av mars,början av april, då brukar det ha gått 4 pall..

Ojojoj... Mitt hur är endå inte jättelitet, 2 våningar, och runt 200kvm, håller runt 20-21 grader inne. Brukar börja med pellets i november och sluta i slutet av mars,början av april, då brukar det ha gått 4 pall..
Det är ett gammalt stenhus och sen ligger det precis vid havet så det blåser alltid här samt att det är lite större än ditt hus. 4 pallar känns om ingenting ;)

7-8 pall?! Å herregud vad fattig jag hade blivit! Jag tycker det känns jäkligt med mina 4 pall, men då kanske jag inte ska klaga! 🙈😂

Som sagt ett värmeläckande kråkslott, en innetemp på 24 grader samt strax söder om. Norrland (längden på säsongen kan ju påverka med). Ett normalt åt blev det 1 eller 1.5 pall över dock. Men en kall vår så gick nästan allt åt

Eldningssäsong normalt september till maj.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 638
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar