Ni som var "mycket vältränade" - hur mycket gick ni upp?

C

cipramil

Lite spinnoff på den andra viktuppgångstråden här på forumet!

Jag och sambon går i försiktiga "barnplaneringstankar" och med allt kring detta har jag börjat fundera på hur kroppen förändras med en graviditet.
Jag och sambon tränar mycket och oftast kör dubbla pass konditon+styrka 5 dagar i veckan med två vilodagar. (Det blir mycket träning och självklart kommer man inte kunna behålla samma intensitet när vi bildar familj :))
Jag styrketränar i nuläget 5 pass per vecka, då med tunga fria vikter, och varvar detta med löpträning och en del spinning, förutom ridningen då. (Jag har tidigare tränat för och tävlat i BodyFitness)
Pga den höga träningsintensiteten är jag noga med maten och har iallafall som mål att vara lika noggrann när jag är gravid. (Obs! Jag bantar absolut inte eller går på någon diet!)

Ni som tränade mycket innan ni blev gravida och således låg på en förhållandevis låg fettprocent och mycket muskelmassa - hur påverkades era kroppar av graviditeten? Gick ni upp mycket i vikt och var det svårt att gå ned efteråt?

Många vänner jag pratat med har berättat att de struntade i vad de åt under graviditeten och då kan man ju förstå varifrån en del av viktuppgången kommer, andra var överviktiga innan de blev gravida.
Hur mycket kan man styra med kost och träning egentligen?

Det vore jätteintressant att höra från andra "träningstjejer" hur ni upplevde eran graviditet! :)

Sv: Ni som var "mycket vältränade" - hur mycket gick ni upp?

Allt är ju jätte induviduellt!

Jag tränade inte men jobbade heltid som slaktare. Så mitt jobb var ju super tungt. Jag gick upp 14 kg, de mesta på slutet och magen tog fart när jag slutade jobba.

Hade i princip gått ner allt på 10 dagar. Efter 3 månader fick jag sluta helamma för att inte gå ner ännu mer (hade då gått ner 17 kg efter förlossningen) Jag låg på soffan typ hela dagarna. Började rida igen 4 veckor efter förlossningen.

Tänkte väl ibland på vad jag åt, men visst blev det en del hamburgare och pizza :angel:

Så här såg min kropp ur före.
Så här såg min kropp ut efter 4 månader.

Äter du cipramil så diskutera det med din läkare innan du blir gravid då läkemedel av samma typ som cipramil påverkat nyfödda barn. T.ex. andningssvårigheter, kramp, förslappade muskler och missfärgad hud.

Jag var ganska/mycket vältränad innan jag blev gravid (utan att vara jättesmal) och har även tränat ganska mycket under mina graviditeter. Jag har gått upp mellan 7 och 10 kilo (beror lite på hur man räknar) och har lätt gått tillbaka till ursprungsvikten med hjälp av mycket amning :D

En bebis i magen behöver väl bara ca 225 kcal om dagen och det är ju som dom säger man ska inte äta som två utan för två :rofl:

Jag känner en biffig tjej, inte fitness snarare bodybuilding på amatörnivå. Hon gick inte upp så mkt alls, bara på magen liksom, hade gamla vanliga jeansen även som höggravid med sån där resår vid knäppningen :)

Och när hon lämnade BB var hon platt igen :eek:

Sen tar det väl ett tag få tillbaka magmusklerna som dom ska vara dom delas ju på då man är gravid.

Jag uppfattar det inte som att hon tappade just nån muskelmassa heller, fast hon inte kunde köra så hårt som vanligt..... själv tappar man ju de få muskler man har på 5 röda :rofl:

Jag tor inte man kan säga något generellt om vältränade vs otränade. Om man har en bra graviditet kan man ju hålla sig rätt bra i form, gå på gravidinriktade träningspass och så. Om man däremot får problem - en bebis som har svårt att stanna i magen, eller svår foglossning, så kan man ju inte röra sig så mycket ... då blir det lätt att man lägger på sig. Men det är ju inte hela världen, det går ju att bli av med igen! Vältränade har kanske lättare att bli AV med det, skulle jag kunna tänka mig. Tyvärr finns det inga garantier :)

Min kompis gick NER under graviditeten - men hon kräktes konstant i 9 månader och blev inlagd :crazy:

Supervältränad är väl att ta i, men i väldigt god form var jag innan jag blev gravid.
Jag gick upp 14 kg, gick ner nästan allt på en gång. Har ca 3 kg kvar ännu, men då har jag inte försökt bli av med dom heller. Magen var borta dagen efter förlossning och jag har inte märkt av nåt konstigt med mina magmuskler heller, dom är precis som innan. Däremot blir ju huden uttöjd så jag har lite mer hud på magen än innan, men den stramar ju åt sig igen och det är stor skillnad på huden nu och hur den var när hon var nyfödd. Första veckan efter förlossningen käde jag mig lite svullen runt magen (som synes på bilden) men det gick bort på nolltid.
I övrigt märker jag ingen större skillnad på min kropp faktiskt. Inte en bristning har jag fått. Däremot ännu större bröst. :angel:

Jag försökte att hålla igång genom hela graviditeten. Jag hade som mål att ta minst 1 timmeslång promenad varje dag och gjorde så fram till dagen hon föddes. Fick en supersnabb förlossning och nu njuter jag av att vara naturligt bloddopad. Jag har aldrig varit så pigg eller haft så bra blodvärden som jag har nu, 6 månader efter att hon föddes. Se bara på antalet idrottskvinnor som når toppen av sin karriär efter att ha fått barn... :)

Kan lägga in bilder

Tidigt i graviditeten
Photo_18942_640968.jpg

Sama dag jag kom hem från BB
Photo_18942_765640.JPG

Senast ändrad:

Vill börja med att säga att jag inte var vältränad innan grav men en kompis till mig var det och hon gick upp mycket mer än mig i alla fall.

Visst kan man försöka äta rätt och träna när man är gravid men det är inte alltid man får bestämma sånt själv. För min del mådde jag pyton om jag inte åt riktig mat men en annan kompis kunde bara äta saltlakrits och chips, hon mådde illa av allt annat. Jag mådde illa om jag inte åt riktig mat.

En sak till, är man noga med sin kost och tränar regelbundet och sen slutar/minskar på träningen och tänker mindre på sin kost så går man ju upp i vikt. Behöver ju inte vara en bebis i magen för det ska ske.

Barnet tar sin näring först, så får mamman det som blir kvar. Är man mätt och pigg så behöver man inte äta en macka till för barnets skull t.ex. man vägs ju och mäts hos bm så de har koll på att bebisen växer.

En mamma i min föräldragrupp tränar inte, hon gick upp 6 kg. Hennes son vägde 4 kg ;)

Oj, vad många intressanta svar! :bump:
Jätteroligt att läsa om andras erfarenheter.

För att lugna er alla så äter jag INTE Cipramil utan det var min förra häst som förärats(?) detta namn :grin:

Det är ointressant hur mycket man går upp när man är gravid. Det är intressant vad man väger ett halvår efter att barnet är fött.

Jag har aldrig varit särskilt vältränad men gick upp 20 kg vid första graviditeten men var i form efter 3 månader. Vid den andra graviditeten gick jag upp ca 15 (yngstingen kom för tidigt) och det tog 4 månader att komma i form igen.

Jag gjorde inget mer varken under graviditeterna eller efter än att äta vanlig mat, lite större mängder under graviditeterna kanske. Efter första hade jag hund och var mycket ute och gick. Efter andra gick jag inte lika mycket.

Oj, vad många intressanta svar! :bump:
Jätteroligt att läsa om andras erfarenheter.

För att lugna er alla så äter jag INTE Cipramil utan det var min förra häst som förärats(?) detta namn :grin:

Haha!låter som rätta hästen för mej;)

Jag är rätt otränad, motionerar ingenting "medvetet" så att säga. Fick tidig foglossning i graviditeten (började redan i v15) och hade svårt att gå de sista månaderna, så det blev mycket stillasittande. Hade svårt att äta annat än specifika saker, och så nyttigt blev det väl inte heller. Gick upp ~15kg (från 53kg) varav plutt vägde 3,2 :eek:
4 veckor efter förlossningen var jag nere på ursprungsvikt trots att jag inte ammade (pga att jag inte kunde), det enda var lite lös hud på magen, som dock var helt platt. Jag gjorde ingenting för att det skulle hända, det bara.. hände. Nu 5,5 månad senare har jag rasat ännu lite till i vikt (egentligen oönskat, det gick av bara farten), är fortfarande inte i någon fitnesskondition (och kommer aldrig bli), men jag är smal som jag alltid varit, enda skillnaden är lite bristningar på magen. Har förmodligen väldigt bra ämnesomsättning.. :angel:

Så jag tror att om man är van att träna och fortsätter äta vettigt och motionera av bästa förmåga åtminstonde när bebisen kommit ut om det är klurigt under graviditeten, så har man inte så mycket att vara orolig för.

Jag var relativt vältränad på 63 kg, tränade gym 3 dagar i veckan & jobbade då som hästskötare i travstall. Har även grov benstomme.

I 3 mån fick jag fruktansvärd foglossning, vilket nu 3 år senare har visat sig vara ett snett bäcken på 4,5 cm.. Så i mån 4 blev jag sjukskriven & rörligheten liten. Åt inte som för 2, och inte massa pizza & annan skräpmat utan mkt frukt & grönsaker, kyckling mm,

Ändå gick jag upp 39 kg, och ligger idag på 87 kg... har som minst legat på 82 kg. Jag rider & tränar min travhäst 5-6 dagar i veckan, cyklar 5 morgnar i veckan ca 40 min t/r till dagis med sonen. Men jag står still... Fick ta akut kejsarsnitt & har efter detta ett j-ligt osexigt hudöverskott... :(

jag var ganska vältränad men kunde inte träna särskillt mycket under graviditeten pga att jag mådde så dåligt. uppivikt gick jag ingenting men däremot ner 11kg gick jag ner och efter lilla ebba kom ut vägde jag 14 kg mindre än jag gjorde innan, och de jag jag fortfarande ca3 månade efter. Men de beror på att jag spydde så himmla mycket spydde nästan alla 9 månaderna, och om jag inte spydde hade jag iaf ingen matlust, och den haar fortfarande inte kommit tillbaka helt, men jag jobbar på de :D

Jag var inte vältränad eller ngt alls innan. Vägde 70-71 när jag blev gravid. Gick väl upp till 85 nånting. Vägde 76 när han kom ut. Nu väger jag 86. Värsta problemet är magen.

Jag har varit lat, men har börjat ta tag i det lite iallafall då jag vill gå ner allt.

Är 178 lång.

Jag gick upp 40 kg :eek: Först ingenting nästan men så fick jag gravtoxikos (havandeskapsförgiftn) o samlade på mig massor av vätska. Snittades lite halvakut i 8:månaden (skulle ha snittats ändå) o fick en dotter som vägde ca 2,7 kg. När jag åkte hem från BB fem dar senare vägde jag 49 kg och den vikten har jag ännu aldrig lyckats överskrida.

jag ar dansare och skulle saga att jag var valtranad innan gravidet...jag gick upp 22 kg :eek:
....gick dock ner 17 kg efter 10 dagar...:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka