Ni som studerar och har CSN tillsammans med häst!

Vogue

Trådstartare
Jag tänkte höra hur ni som studerar och har CSN + eventuellt extrajobb lägger upp budgeten för er häst och det övriga livet! :)

Jag skall nämligen studera nu till hösten och därtill kommer också lite oro för alla kostnader osv pga att jag jobbat hela tiden och aldrig behövt fundera sådär extremt mycket på en budget så att säga, det mesta har löst sig + att jag alltid har sett till att lägga undan ett sparande till hästen så att hon alltid kan få sitt.

Någon som vill lägga ut ett exempel på hyra, mat, häst osv?

(Helst ni som inte bor hemma gratis eller har sambo som betalar allt, då jag både är singel och bor själv ;))
 
Sv: Ni som studerar och har CSN tillsammans med häst!

Mycket hänger väl på var du ska studera och vad hyror och stallplatsen ligger på för nivå på just den orten. Jag har studerat på en liten ort där det varit billigt att leva så det har funkat rätt bra att få pengarna att räcka hela månaden.
 
Sv: Ni som studerar och har CSN tillsammans med häst!

Det beror ju helt på vad man har för omkostnader i övriga livet. För min del såg det ut så här:

Boende 3500
Telefon, internet, hemförsäkring 1000
Övriga försäkringar 800
Mat till mig 2000
Busskort 950
Hundarna 500
Hästarna 1500-2000

Men då hade jag hästarna hos mina föräldrar så jag hade ingen stallhyra, dock betalade jag för allt annat. Så visst, sponsring med gratis stallplats. Arbetade extra så jag fick ut 2-3000 extra i månaden och sista året jag pluggade hade jag utökat CSN vilket gav 1000 extra i månaden + att jag fick lite extra för att jag åkte buss till skolan. Så jag hade ut mellan 12-13000/månad.
 
Sv: Ni som studerar och har CSN tillsammans med häst!

Ja men det låter bra, häromkring kommer jag att få lägga någonstans runt 2000-4000kr för stallplats inklusive strö & hö + kraft/tillskott då! :)


Nu räknade jag lite och får jag ut 13-14 så borde jag kunna klara mig om jag snålar in lite på tex mat och kanske inte shoppar och festar var vecka! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som studerar och har CSN tillsammans med häst!

Det beror som någon redan sagt på vart du ska studera och hur priserna ser ut där. Nu bor jag visserligen hemma p.g.a. att jag har två hästar, men hade jag bara haft en hade jag haft råd att ha egen lägenhet. Hyrorna för både lägenheter och stallplatser är lägre här än i storstadsområdena. Skulle jag dessutom bott på samma ort som hästarna så hade jag kommit undan med en rejält mycket billigare hyra för en tvåa eller trea jämfört med en etta inne i stan, plus att jag hade kunnat låta bilen stå ibland och gå/cykla till stallet. Nu måste jag ta bilen. Jag hade inte haft några problem alls med en häst plus eget boende på fullt CSN, två är lite värre och därför snålbor jag kvar hemma.
 
Sv: Ni som studerar och har CSN tillsammans med häst!

Nu räknade jag lite och får jag ut 13-14 så borde jag kunna klara mig om jag snålar in lite på tex mat och kanske inte shoppar och festar var vecka! :)


Handlar om prioriteringar.

Glöm inte i budgeten o lägga in om studielitteratur.
 
Sv: Ni som studerar och har CSN tillsammans med häst!

Tänk på att det finns ett tak för vad du får tjäna för att få fullt CSN. Sen kan du ju ansöka om utökat lån om du är över 25.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 660
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 306
Senast: _Taggis_
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 904
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp