Ni som spelar cello

Buck

Trådstartare
En fråga, om man ska försöka lära spela cello själv, hur vet man vilken storlek man ska ha? Och kan de billiga nybörjar cellosarna duga utan att det låter alldeles för burkigt?

Tänker på att de billiga tvärflöjterna jag testade när jag var liten lät otroligt mycket sämre än den lite dyrare jag köpte som dessutom var mer lättspelad.

Så jag är medveten om att det är stor skillnad på ljud och kvalitet, men är det ngn som har/ har haft en budget cello och vet om det är ngt som är värt att investera i?
Försöker hitta en begagnad till bra pris men de är oftare med en eller två nollor för mycket..
 
Vet inte hur det är med celli men generellt med stråkinstrument så vill du ha ett bra men förhållandevis billigt instrument så försök att få tag i ett som någon musikskola i närheten ska byta ut. De brukar vara slitna men helt ok att spela på. De nybyggda, billighetsimporterna brukar låta minst sagt skrälligt.
 
Jag hade försökt hitta någon stråklärare eller professionell cellist (i orkester) och frågat hen. De har ofta bra kontakter när det gäller beg. instrument. Om du har en musikhögskola i närheten kan du kolla med studenterna där, och kanske dessutom få lektioner billigt eller t.o.m gratis.
 
Är tyvärr inte ngn musikskola i närheten, ngn kulturskola för skol elever är det men inte för vuxna, och de 2 musikskolor jag hittat som ger lektioner för vuxna är väldigt dyra..
Så hade lite plan på att försöka lära mig själv och be min morfar om lite hjälp då han spelade bas och fiol för väldigt många år sedan.

Men ska ta mig till en musik butik i närheten och fråga lite :). De har dock inga akustiska cellos av vad jag såg på deras hemsida.
 
Ingen aning - men ÅHHH vad jag älskar cello!!! Det djupa, djupa nästan underjordiska.....
Ja :love:! Alltid tyckt om ljudet men när jag skulle välja instrument när jag var liten blev det tvärflöjt, dels då alla sa att fiol lät som plågade katter och verkade skitsvårt. men också för att mina vänner redan spelade flöjt.
Är lite rädd för att det ska vara alldeles för svårt då jag redan "misslyckats" med elbas (hade iofs inte tiden för att öva), och aldrig lärt mig accord på gitarr och piano. Noter kan jag spela på det mesta iofs :).
 
Är tyvärr inte ngn musikskola i närheten, ngn kulturskola för skol elever är det men inte för vuxna, och de 2 musikskolor jag hittat som ger lektioner för vuxna är väldigt dyra..
Så hade lite plan på att försöka lära mig själv och be min morfar om lite hjälp då han spelade bas och fiol för väldigt många år sedan.

Men ska ta mig till en musik butik i närheten och fråga lite :). De har dock inga akustiska cellos av vad jag såg på deras hemsida.
Men musikhögskolan i Malmö kan väl inte vara så långt iväg? Det är svårt att spela cello, (jag har provat!), och jag tror du hade haft stor nytta och glädje av åtminstone 5-6 lektioner att börja med. Som elev till en musikstuderande behöver det inte bli alls dyrt, och de kan säkert hjälpa till med instrument.
Jag vet inte om det funkar så med stråk, men på blåssidan kan man hyra instrument hos de större affärerna för 100-200 kr/mån beroende på instrumentslag. Vill man sedan köpa så räknas hyran av. Det är ett jättebra sätt att testa på, så att man inte behöver köpa till en början.
 
Men musikhögskolan i Malmö kan väl inte vara så långt iväg? Det är svårt att spela cello, (jag har provat!), och jag tror du hade haft stor nytta och glädje av åtminstone 5-6 lektioner att börja med. Som elev till en musikstuderande behöver det inte bli alls dyrt, och de kan säkert hjälpa till med instrument.
Jag vet inte om det funkar så med stråk, men på blåssidan kan man hyra instrument hos de större affärerna för 100-200 kr/mån beroende på instrumentslag. Vill man sedan köpa så räknas hyran av. Det är ett jättebra sätt att testa på, så att man inte behöver köpa till en början.
Bra tips med hyra :) men malmö känns lite långt bort för mig tyvärr.. Är bara en timme men jag jobbar dubbelt 6 dagar i veckan och har ingen tid över på vardagar för en så lång körning.. Lund hade varit lite bättre men de enda jag hittat där är för dyrt. (3 lektioner kostar som ett instrument).
 
En fråga, om man ska försöka lära spela cello själv, hur vet man vilken storlek man ska ha? Och kan de billiga nybörjar cellosarna duga utan att det låter alldeles för burkigt?

Tänker på att de billiga tvärflöjterna jag testade när jag var liten lät otroligt mycket sämre än den lite dyrare jag köpte som dessutom var mer lättspelad.

Så jag är medveten om att det är stor skillnad på ljud och kvalitet, men är det ngn som har/ har haft en budget cello och vet om det är ngt som är värt att investera i?
Försöker hitta en begagnad till bra pris men de är oftare med en eller två nollor för mycket..

Jag spelade cello när jag var yngre, och den kommunala kulturskolan hade ett "bibliotek" med instrument att hyra, inte bara för barn. Det går ofta även att hyra från butiker som säljer instrument.

Kanske kan medborgarskolan eller något annat studieförbund vara behjälpligt?
 
Är tyvärr inte ngn musikskola i närheten, ngn kulturskola för skol elever är det men inte för vuxna, och de 2 musikskolor jag hittat som ger lektioner för vuxna är väldigt dyra..
Så hade lite plan på att försöka lära mig själv och be min morfar om lite hjälp då han spelade bas och fiol för väldigt många år sedan.

Men ska ta mig till en musik butik i närheten och fråga lite :). De har dock inga akustiska cellos av vad jag såg på deras hemsida.
Det är väl inte omöjligt att musiklärarna ger kurser på studieförbund så jag skulle börjat med att snoka reda på vem som lär ut cello på musikskolan och ringt den personen. Hen borde ha koll om inte annat.
Älskar Buke - finns inget en inte kan få tips om här.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
Utrustning Hej, jag har länge velat införskaffa mig ett ps träns. Mestadels för att jag tycker ps tränsen är grymt snygga, men också för att jag...
Svar
4
· Visningar
1 279
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp