Ni som säljer era föl...

maria_b

Trådstartare
Ni uppfödare som säljer era avkommor redan som föl, vad brukar ni helst se att fölet blir, hingst eller sto? Motivera gärna varför. Tycker mig se att det finns fler hingstar ute på annons, sänker det generellt priset på fölen att de är hingstar? Eller satsar några av er på att få hingstföl som ev kan bli godkända framöver och därmed hellre vill ha hingstföl?

Frågan är alltså egentligen vad som är mest lättsålt, stoföl eller hingstföl och om könet spelar någon roll för priset.

Mvh Maria

Sv: Ni som säljer era föl...

Ingen uppfödare men jag har märkt att stoföl är mycket lättare att sälja och man kan sälja de dyrare. Mest för avelsvärdet om stoet har i aveln att göra, att ta fram hingstämnen med allt vad det innebär är dyrare (om jag fattat det rätt).

Min hästsuppfödare har sparat sina hingstföl i år och sålt stona. Jag frågade varför och hennes anledning är "Jag har så många ston och de har en förmåga att föröka sig :angel: så vi sa att vi skulle spara några hingstföl i år"

:D

Men jag tror absolut att ston är dyrare som föl.

Det beror på ras och köpare. Travhästar och utländska köpare där vill man ha hingstar för de är lättast att sälja. Handlar det om "halvblod" så är stofölen klart lättast.

Absolut stoföl. Både lättare och dyrare. Och det gäller även äldre unghästar.

Men har man ett riktigt bra hingstämne så är det där de riktigt stora pengarna finns. Dock inte i Sverige... ;)

Carina på Silver Arabians

I Sverige är stoföl lättast att sälja och dyrare.

I resten av Europa är hingstfölen lättare att sälja och dyrare.

Jag har ett tyskt sto som är dräktigt nu. Får hon stoföl reggar jag nog svenskt, får jag hingstföl reggar jag tyskt. Enbart pga ovanstående...

Tänkte på din fina 3-åring häromdagen, vad gör hon nu? Lite nyfiken bara... ;)

Vad är rimligt att ta för ett stoföl då med meriter på mödernet (ex mamma elit, syskon tävlade och syskonbarn går svår klass), och självklart en hingst som tävlat och visat sig i sporten?
Har själv ett 6 månaders stoföl e VDL Sheraton, som förövrigt inte är tillsalu. Men såg en annons på Blocket ett jättefint sto 2,5 år e Sheraton för 35 000:- :eek:
Då tappar man ju lusten som uppfödare om priserna ligger där, för den hästen måste ju kostat bra mycket mer på vägen....

Själv hade jag inte tagit bud under 40 000:- + moms för en välstammad fölunge.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar! Ni verkar ju vara överrens;) Jag var mest nyfiken och det var ungefär som jag trodde!

Cyllene, skickar dig PM :)

Vad är rimligt att ta för ett stoföl då med meriter på mödernet (ex mamma elit, syskon tävlade och syskonbarn går svår klass), och självklart en hingst som tävlat och visat sig i sporten?
Har själv ett 6 månaders stoföl e VDL Sheraton, som förövrigt inte är tillsalu. Men såg en annons på Blocket ett jättefint sto 2,5 år e Sheraton för 35 000:- :eek:
Då tappar man ju lusten som uppfödare om priserna ligger där, för den hästen måste ju kostat bra mycket mer på vägen....

Själv hade jag inte tagit bud under 40 000:- + moms för en välstammad fölunge.

Tycker tyvärr det är svårt att säga idag vad man kan ta för ett föl då det verkar vara så trögt på marknaden. Jag tycker dock du tänker helt rätt, 40 000 är väl knappt tillverkningskostnadspris. Vissa måste dock sälja jättesnabbt och då måste de dumpa priset...

Tycker tyvärr det är svårt att säga idag vad man kan ta för ett föl då det verkar vara så trögt på marknaden. Jag tycker dock du tänker helt rätt, 40 000 är väl knappt tillverkningskostnadspris. Vissa måste dock sälja jättesnabbt och då måste de dumpa priset...

Det är ju synd att många sätter sig i denna sits... Visst mycket oförutsätt kan hända, men snacka om dålig affär att dumpa på det viset...
Cardento ungen jag har på tillväxt till nästa år har redan kostat mig ca 30 000:- i avgifter, så den måste bli riktigt bra om den ska betala sig. Det förväntar jag mig iofs att den blir ;)

Hellre håller jag hästarna i stallet några år tills det vänder och hoppas på att efterfrågan helt plötsligt blir större än tillgången. Lite IS i magen helt enkelt bör man väl ha i dessa tider.....

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka