Ni som operarat struppipare..

sissu

Trådstartare
Om allt går väl och ser normalt ut värdemässigt så är planen att Nemo skall operera sin struppipning om ca 1 månad, lite beroende på när de har tid också.
Det var planerat till hösten men nu så blev det framflyttat då han får det extra svårt med andingen pga sin pollenallergi som sätter sig som svullnad i luftstrupens slemhinnor så nu måste det öppnas upp snabbt som extra åtgärd.

Eftersom jag har 0 koll på detta så vill jag veta allt om operationen, hur länge blir de kvar på klinik, hur ser konvalecenstiden ut efteråt? Är det lång boxvila, kan de gå ute. Kanske det är olika beroende på var man gör op. men berätta era erfarenheter i detta.

Har funderat lite löst på att byta stallplats också (planerat innan op.beslutet kom) så behöver jag nu planera och fundera på vad och var blir bästa platsen för tillfrisknande för honom.

Sv: Ni som operarat struppipare..

*puttar* för nog borde det väl finnas några struppipsopererade bukehästar.

Min, som opererade bort vänster arybrosk, var kvar på mälarkliniken 3 dagar, tror jag.
Min, som är en ganska lugn häst, släppte jag ut i boxhage dagtid ganska omgående (operedades på vintern.)
De får ju inte andas för ansträngd, eller hålla på och gnägga, eftersom de har två hål rakt in i luftrören. Ett i svalget och ett 2 dm längre ner.
Det var lite plock med att torka och hålla rent, eftersom det bubblade ut både det ena och det andra ur hålet.
Ett tips är att tvätta med babytvättlappar i skumplast, de var överlägsna att torka med.

Tack. Ungefär hur länge efteråt måste de ta det lugnt?

Nu har jag inte papprena kvar, men jag tror att han hade läkt på ungefär 6 veckor. Sen reds han igång, och jag tror han fick ansträngas fullt ut efter 3 månader. (galopphäst)

Jag minns att jag svarade dig i en tråd i vintras där du frågade om kastad kvarka, hur gick det , fick ni det konstaterat, är det samma häst du frågar om nu?
Vad har han för symptom avseende struppipningen?

Som CK skriver så är det bra att ha grejor hemma för att rengöra hålen med. De ska läka innifrån. Be de på kliniken visa hur du ska rengöra. Mitt största problem var flugor som vill snuska runt i såret. Jag löste detta genom att fästa myggnät i en gammal kandarnosgrimma och sen vidare till en elastisk gjord. Det blev som en pösig halskrage. Den fick tvättas varje kväll för såren vätskade. Tilläggas skall att vi hade två hästar som opererades samtidigt. De såg ut som orientaliska princessor i sina "slöjor" .
Ingen gnäggning, om det går att undvika. De låter som d har supit hårt om de försöker.

Japp det är samma häst och vetten är fortfarande övertygad om att det var kastad kvarka.(jag tror nog på annat, men det är skitsamma, det viktiga är att vi löser problemen och tänker lika åtgärdsmässigt)
Han hade ju en kraftig luftrörskattar, en stor böld bakom ena lungblåsan och visade sig vara struppipare. Vetten trodde att hans struppipning kom från den stora bölden som låg och tröck på nerverna. Bölden gick tillbaks och försvann, katarren är helt borta men struppipingen kvar.

Vi skulle ge nerverna en chans att hitta tillbaks till varandra själv ihopp om att förlamningen skulle släppa när trycket försvann. Han blev iaf. så pass frisk att han kunde träna fullt ut igen med sin struppipning, men så för två veckor sedan så började han bli trött och låta mer vid ansträngning så vi fick en akuttid.

Han hade svullnat upp i hela slemhinneområdet runt strupen och min misstanke jag haft om pollenallergi ser ut att stämma.

Så nu går han på kortison och börjat antihistaminbehandling. När den är klar så är det tänkt att han ska in för operation av struppipningen för att få så stort utrymme som möjligt och att även det kan hjälpa han i hans allergi på så vis att det blir ett större öppet område för luften att passera även när han svullnar igen om inte allergimedicinen hjälper helt ut.

Vi skyndar på allt som kan underlätta hans andning/svullnader nu så att vi inte förlänger hans lidande i allergin och struppipningen. Om detta inte hjälper honom så han får ett drägligt hästliv så kommer jag att ta bort honom. Men eftersom dessa åtgärder finns att göra så vill jag prova det först.

Hans symtom på struppipningen när han för övrigt är helt frisk är bara att han får väsande ljud när han anstränger sig och vänstra sidan inte öppnar sig så mycket som han skulle behöva för luftflödet och blir trött fortare än en annan häst på samma nivå.

Som tur är så vet han redan om att han inte kan gnägga pga strupen så har är inte så gnäggig av sig och när han väl gör det så är det inte mycket till gnäggläte i oljudet han får fram.

Har funderat på hur man kan lösa detta mot flugorna med nätkrage av nåt slag.

För att kunna göra en immunisering så måste sommarallergiprover tas i september enl. Dr Baddaky. Sedan så skall en immunisering pågå i 6-8 månader för att en ev. effekt kan ses. Jag kontakte dem i December så det var ju för sent, annars så hade jag planderat in en sådan redan efter förra sommaren då jag misstänkte allergi och behandlade honom så gott det gick. Fast det kanske var lika bra eftersom det är mycket dyrt och alla hästar inte svarar på behandlingen.

Tog iaf. inohusallergiprov men där visar han ingen allergi.

Så nu när han blev dålig igen så fanns inget annat att testa en antihistamin och kortison. Han har aldrig svullnat i luftrören så "vanlig" ventpulmin m.fl behandling gör ingen nytta.

Iaf. så hade jag ju sedan förra året koll på Cetirizinet som vi nu satt in med full styrka så får vi se hur det fungerar på honom. Igentligen så skall man sätta in det förebyggande innan symtom visas så nu kommer det ta lite längre tid innan vi ser ev. effekt, det var därför han även fick hjälp av cortisonet.

Här finns en lite artikel om det http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/5292

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om denna tråd ligger rätt men isf får moderatorn flytta den. Min fråga är egentligen inte så mycket om hästvård utan en...
2
Svar
25
· Visningar
4 146
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka