Ni som också rider på ridskolor

B

Beatrize

Hej! Hur är tävlingarna på era ridskolor?

Jag menar, på min ridskola har vi länge bara haft hopptävlingar för de lite bättre. Till och med en CR var ganska svår. Man skulle rida den i galopp och hindren var ganska höga.
Nu har vi i alla fall börjat med att ha blåbärshoppning. Jag var med i torsdags och då då var det helt enkelt lägre hinder, man fick trava och om man ville kunde man ha en ledare. Förhoppningsvis så kommer de att fortsätta att ha blåbärshoppning.

Dressyren är dortfarande för de som ridit ganska länge och det är ganska få som kan vara med på dem. Själv så skulle jag vilja tävla mer om jag bara kände att jag kunde. Hur har ni det på era ridskolor?

Tacksam för svar!:D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som också rider på ridskolor

På den ridskolan jag är på har vi både blåbärshoppning och sen hoppning för den mer erfarna ryttaren.
Sen har vi hopptävlingar för seniorer oxå.
Jag själv har inte tävlat någon av dom,varken dressyr eller hoppning.
Jag är inte så intresserad av det längre

På vår klubb arrangerar vi i Tävlingssektionen klubbtävlingar varje månad. Varannan gång är det dressyr och varannan hoppning. På dressyren är det program från LD:1 och Märke 1 upp till LA:1. På hoppsidan har vi Clearround 30 cm - 110 cm samt klasser från gamla LD upp till gamla LB och motsvarande för häst.

Hoppningen tycker jag ofta finns på flera nivåer. Eller tja, från blåbär upp till metern. Dressyren är det värre med. Alltid samma program och alltid en bedömning som inte alls speglar "verkligheten". Alldeles för snällt.

Inom hoppningen har vi CR 30-85 cm fyra gånger/år. Inom dressyren märke 2-LA ca tre gånger/år, oftast inte som en riktig tävling utan man får rosett om man har över 50%. Brukar vara rätt bra dömt tycker jag trots att det ofta är ridlärare som dömer. Snällare för de mindre erfarna och hårdare för de som tävlat lite mer. I sommar har vi en dressyr"tävling" som bara är märke 1 och 2. Sen finns det ju svårare tävlingar också, först ponny-/Stockholmscup inom båda grenar, KM, lokaltävlingar.

Så visst, det finns på olika nivåer. Men samtidigt så måste man ju ligga på en viss nivå för att kunna tävla eftersom man tillexempel rider fram själv och då måste man kunna hålla koll på hästen.

Senast ändrad:

Vi har ett par klubbtävlingar varje vår o höst och "alla" är med där.

Vi briukar ha CRbedömning på bomklass, 20, 40, sen har vi med bedömning (Oftast A0 A0) i 60,70,80.
Ibland är det andra höjder ex 50 o 90 istället.
KM går i LD junior o LC senior.

Dressyren brukar vara RM 2(?), LC2 & LB1. Även där är klasserna blandade. Tyvärr måste jag säga eftersom ungarna inte har en chans mot de mer erfarna.
KM är LC2 junior o LB1 senior.

Vi har itne så mkt avancerade ekipage här, hade vi haft det hade det säkert funnits mer avancerade klasser (Kommer förhoppningsvis bli andra dressyrklasser nu när vi har stor bana! :bow: )
Man måste ju eg. anpassa tävlingarna efter det som finns intresse för.
Skulle vi ha svåra tävlingar skulle ju ingen kunna vara med.
Men samtidigt så är det ju en fördel om man kan galoppera när man ska hoppa en bana ;)
Här galopperar de flesta ungarna även i 20...

Det där med att alla får rosett om man får över 50 % tycker jag att jag kan ta upp på min klubb. Flera som gärna ville ha något liknande.
Annars har vi:
LC:2, LB:0
(långbana) LB:2, LB:3.
Och så KM förstås!

Nu vet jag inte så mycket om olika klasser och sånt. LC:2 kanske är en bra klass att börja i? Jag vet inte men som sagt, kul idé med rosett över 50!

Det är jättebra när man börjar träna men lite småtrist sen... Men man får ju fortfarande procent så man kan ju jämföra sig ändå. LC:2 är väl ett bra program att börja med, det är ganska lätt. Kolla på programmet på www.stallbacken.se.

Va?:confused::confused: Jag kommer in på nåt kattpensionat.

På min klubb har de hopp CR varje månad på vår och hösten. Då är det valfri höjd mellan 40-100 som gäller. KM går i Lc+5 på ponny och 110 på häst.

Dressyr har de 1-2 gånger om året. Den ena är Km som går i LB:1 men det finns Lc:1 och La:1 att rida som CR med. Alla som klarar över 60% får CR-rosett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Zpunk
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka