Ni som köper hösilage...

bapro

Trådstartare
Hur gör alla som köper hösilage ifall flera balar visar sig vara mögliga?
Vi köpte 18 st. Vi har öppnat & använt 12 st hittills, varav 3 st varit så mögliga att de ej gått använda. På en hade det blivit ett hål i plasten, de andra var hela... Många har varit väldigt fräscha (och torra) och på nån har det varit mögel på nåt litet hörn som man fått plocka bort, men annars ok...
"Reklamerar" ni och får tillbaka pengar för de balar som ej går använda eller är det sånt man får räkna med...
3 balar 350kr styck är ju ändå dryga tusenlappen...

MVH
 
Sv: Ni som köper hösilage...

jag reklamerar...min leverantör tar med sig dåliga balar tillbaka så slipper man jobbet med det också...
 
Sv: Ni som köper hösilage...

Som leverantör tar vi givetvis emot reklamationer från kunderna (vi uppmanar dem alltid att reklamera, vi vill veta om det varit problem med t ex plastare, plast etc).

Däremot tar vi INTE emot reklamationer p g a skador i plasten efter leverans. Kunden är på plats och kontrollerar balarna när de lastas av och reklamerar då om plasten är kass. I de fall vi haft reklamationer p g a plastskador har de undantagslöst berott på hantering hos kunden (t ex katter som sovit på balarna och orsakat minimala hål med klorna eller fåglar som med klorna skadat eller hackat sönder). Vi hämtar om kunden inte själv vill göra sig av med balarna.

VIKTIGT är att låta leverantören besiktiga balarna när de reklameras, det är lite trist när kunden ringer och påstår att de har kasserat 10 balar men man inte fått tillfälle att titta på balarna (svårt som leverantör/producent att dra lärdom av det inträffade).

Kunden krediteras nästa faktura.
 
Sv: Ni som köper hösilage...

jag får reklamera även efter leverans....mina balar är många( mellan 30 - 40 st) och ställs ganska så nära varandra så det är lätt att missa småhål( fast det är sällan det är såna då han har 14 lager)
Nu är jag gammal kund så vi vet vart vi har varandra.
 
Sv: Ni som köper hösilage...

Ingen stor fråga för oss, under 10 år har vi haft ungefär 4 reklamationer som handlar om mögel/plast.

Och det är bara suspekta kunder som får besök efter reklamationen för att kontrollera hur det ser ut ;)
 
Sv: Ni som köper hösilage...

Jag reklamerar och får ny bal. Dock har det varit 3 balar på 4 år eller nåt sånt, och alla tre var från samma år. I år har jag inte haft en enda dålig bal, MKT nöjd!
 
Sv: Ni som köper hösilage...

"Min" bonde kommer med en ny bal och tar med sig den dåliga. Han har väldigt bra hösilage och jag har ej behövt reklamera något än, men detta har vi gjort upp om ifall att.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som köper hösilage...

Jag köper ca 150 st om året och får dem levererade 10-15 st åt gången. Är det någon bal som är dålig så tar han med den tillbaka och jag behöver inte betala förr den. Har handlat av samma bonde i ca 7-8 år. Har alltid fungerat bra.

Men om jag skulle ha fått alla 150 levererat på samma gång så skulle jag inte kunna reklamera de sista 10 för då hade det varit mitt eget ansvar att hålla möss och fåglar borta.
 
Sv: Ni som köper hösilage...

Precis som med vanligt hö så hade jag självklart reklamerat. Tror det är "bra" för leverantörerna att få veta ifall grovfodret är dåligt.
 
Sv: Ni som köper hösilage...

Min "bonde" levererar en bal var 5 dag då har han plastat av den o kontrollerat den. Om det ändå skulle vara något så kommer han o byter ut den.
 
Sv: Ni som köper hösilage...

Vilka är "vi" i ditt fall? Exet?

Pm:a mig gärna och berätta mer!
Vad har ni för värden, vad tar ni etc.

//Hanna
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 363
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 882
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 722
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp