Ni som knaprar Panocod/Citodon

ameo

Trådstartare
Moderator
Vågar ni dricka ett glas vin eller ta en öl/cider när ni har tagit tabletterna?
Är jag onödigt försktig när jag tvekar?
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Jag tar citodon och har varit på krogen efteråt. Efter en tablett är jag inte särskilt orolig, men har jag tagit fler slår det tillbaka och jag blir jättedålig. Så en är fine, fler så avstår jag.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Du ska inte kombinera kodein som finns i Citodon/Panocod med alkohol. Kan bli farligt eftersom de förstärker varann.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Tack Cilla
Jag har för mig att jag sett något om att de inte bör kombineras (inte läst på nyligen dock) men till vissa läkemedel verkar vara "ganska okej" att dricka en cider eller två även om det finns varningar.

Turligt nog är jag ju ingen storkonsument av varken cider eller Panocod, så jag kan nog klara att separera dem. :)
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Jag kan dricka något/några glas vin om jag tagit en citodontablett, men jag skulle inte vare sig rekommendera det eller tycka att du är nojjig om du låter bli. Det känns som att det är var människas val och inte något man kan/ska övertalas till genom diskussion.

Känns det fel, så gör det.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Jag avhåller mig fullt ut från alkohol i de fall jag äter smärtstillande tabletter.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Jag avhåller mig fullt ut från alkohol i de fall jag äter smärtstillande tabletter.
riktigt så långt sträcker jag mig inte
jag går ju ständigt på panodil + NSAID (ffa diklofenak, men just nu provar jag en annan sort) och med dessa i kroppen tar jag mig friheten att dricka en cider då och då. Aldrig mer än en (33 cl, 4,5%) samma dag. När jag åt Dexofen (numera borttagen) drack jag inget alls...
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Nej aldrig.
Varken paracetamol eller codein skall kombineras med alkohol.

Det ena för levern och det andra för andningen.
Jag undviker också alkohol tillsammans med NSAID då jag är blödningsbenägen och egentligen borde låta bli NSAID helt.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Nej, jag ser ingen anledning till att göra det faktiskt.
Det är den ursprungliga anledningen till att jag blev nykterist, jag ville inte riskera att få en värktopp och inte kunna dämpa den bara för att jag druckit alkohol.
Med tiden har jag hittat fler och fler anledningar till att aldrig dricka alkohol, men det är ju en helt annan diskussion.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Eftersom det står klart och tydligt i Fass att citodon inte ska användas ihop med alkohol så skulle jag heller aldrig göra det. Nu äter jag inte citodon men annan medicin som man inte ska kombinera med alkohol och jag har inte druckit något med alkohol i sedan jag började med den medicinen för 3,5 år sedan. Jag drack visserligen alkohol väldigt sällan tidigare också eftersom smärtorna blev så mycket värre om jag gjorde det. Det kunde bli en cider eller två om året innan som högst. Jag är alltför rädd om mitt liv och det i min kropp som fortfarande fungerar för att riskera något bara för att få dricka alkohol. Så viktigt är inte alkoholen i mitt liv tack och lov.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

Jag äter Citodon vid behov och har druckit på det också. Men då pratar vi någon enstaka gång, och ingen fylla. Kodeinet i kombination med alkohol kan orsaka andningsdepression, och paracetamol i kombination med alkohol gör din lever väldigt ledsen.

Så visst, något glas vin på 1-2 Citodon någon enstaka gång kommer inte skicka dig till akuten, men det är verkligen inte snällt mot kroppen. För att inte tala om hur illamående man kan bli! Jag blir illamående som sjutton på Citodon.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

*KL*
De tillfällen jag dricker alkohol och behöver värktablett av någon anledning, väljer jag bort Paracetamol för att skona levern en aning. Oftast blir det Ibuprofen istället då.
 
Sv: Ni som knaprar Panocod/Citodon

svaren här visar mig i alla fall att jag har gjort rätt som valt bort en cider när jag tagit värktabletter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
263
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
Relationer Har nog egentligen mer eller mindre känt mig ganska ensam de senaste 6 åren, sen jag flyttade från den stad jag är uppvuxen i. Jag har...
Svar
1
· Visningar
802
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp