Ni som klipper tidigt...

G

Gyllene

Ja, nu menar jag ni som redan har klippt eller tänka klippa nu snart- lägger ni täcke på era hästar direkt?

Funderar på om det behövs då hästarna har ju inte satt vinterpäls precis. Men vad lägger ni för täcke isf?

Sv: Ni som klipper tidigt...

Ja, nu menar jag ni som redan har klippt eller tänka klippa nu snart- lägger ni täcke på era hästar direkt?

Funderar på om det behövs då hästarna har ju inte satt vinterpäls precis. Men vad lägger ni för täcke isf?

Klippte vår ponny förra veckan.
Han har bara täcke om det regnar mycket.
Kan tilläggas att han står inne på nätterna.

Han svettas så mycket så man måste klippa honom flera gånger om året, han bara njuter när pälsen ryker.:bump:

Okej, vanligt regntäcke då?

Min står med inne på nätterna så det känns ju inte så himla nödvändigt med täcke- ifall det inte regnar då..

Tänkte med klippa min tidigt i år just pga att han svettas mycket :p

lite trådkap

brukar ni klippa när hästarna tappat all sommarpäls eller kan man klippa innan dess?

klippt päls är kortare än sommarpäls och har inte alls samma yta. tror inte den skyddar lika bra som sommarpäls.

Nu bor ju jag längst ner i söder så här är det ju oftast varma temperaturer långt in på hösten. Så de år som jag börjar klippa väldigt tidigt och det fortfarande är varmt ute så börjar jag inte täcka direkt enbart för att jag just klippt. Men är det regnigt så åker regntäcke på (om dessutom kyligt så blir det ett fodrat sådant).

lite trådkap

brukar ni klippa när hästarna tappat all sommarpäls eller kan man klippa innan dess?

Jag ska klippa min nu när han nästan tappat all sin sommarpäls, eller jag tror iaf att han har gjort det :D

Men det spelar nog ingen roll när man klipper, vissa klipper ju året om så.. har hört att man inte ska klippa när hästen fäller, ngn som vet ifall det stämmer?

klippt päls är kortare än sommarpäls och har inte alls samma yta. tror inte den skyddar lika bra som sommarpäls.

Nej, men det är ju ändå inte lika stor skillnad som på en häst som man klipper vinterpälsen på. Men det är ju klart att hästen blir mer känslig även med klippt sommarpäls.

Nu bor ju jag längst ner i söder så här är det ju oftast varma temperaturer långt in på hösten. Så de år som jag börjar klippa väldigt tidigt och det fortfarande är varmt ute så börjar jag inte täcka direkt enbart för att jag just klippt. Men är det regnigt så åker regntäcke på (om dessutom kyligt så blir det ett fodrat sådant).

Det låter vettigt, man får nog gå efter vädret istället för att titta på vilken årstid det är. För min del blir det väl ett regntäcke nu, det skyddar ju även mot vind.

Ponnyn är helklippt, och första veckan var det varmt ute så då fick hon gå naken i hagen.
Men nu när det har regnat och blåst så har hon täcke på.
I stallet så behövs inget täcke än så länge.

Jag helklipper inte, utan klipper hals/bog eller spårklippning. Jag täckar INTE, inte ens på vintern. En av anledningarna till att klippa är faktiskt att hästen (islandshäst) svettas både i hagen vid vackert väder och inne i stallet så här års! Han sätter päls tidigt, och det är framförallt den här tiden på året han behöver bli av med lite av den...

Om man helklipper så bör man väl iaf ha regntäcke vid blött väder - hästens "regnrock" försvinner ju över rygg och rumpa när man klipper, även om pälsen inte var så lång!

jag kommer klippa min om ngn vecka när de stallas in, klipper halva sen får han gå med regntäcke. Han är väldigt känslig för värme o går bara med regntäcke, kryper det ner under - 5 har han ett 200g termotäcke under.

Min ponny sätter vinterpäls väldigt tidigt, redan någon gång i slutet av juli - början av augusti börjar hennes päls bli tjockare. Kan tänka mig att det beror på att hon dels är gammal och dels har nordsvensk i sig. Hon har satt tidig päls i tio år ungefär, alltså sedan hon var runt 15 (är 24 i dag). Fäler av sig fint och har sommarpäls maj-juli, men sedan börjar hon sätta tjockare hårrem igen.

Eftersom hon rids ganska rejält och blir jättesvettig helklipper jag i början av augusti. Om vädret är fint fortsätter hon gå naken och ute dygnet runt. Vid dåligt väder kommer hon in och torkar upp antingen dag- eller nattetid. Använder alltså inte regntäcke sommartid, men däremot insektstäcke vid behov när hon är nyklippt. Hon reagerar vanligtvis inte alls på insekter, men just efter sommarklippningen har hon varit irriterad av dem om det varit högt insektstryck. Två veckor ungefär efter den här "sommarklippningen" ser pälsen ut som vanlig sommarpäls.

Senare under hösten, till dem mer "normala" klippsäsongen klipper jag filtklippning på henne, och under vinterhalvåret täckas hon i förhållande till väderlek.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 935
Senast: TeamLundVer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka