Sv: Ni som klipper tidigt...
Min ponny sätter vinterpäls väldigt tidigt, redan någon gång i slutet av juli - början av augusti börjar hennes päls bli tjockare. Kan tänka mig att det beror på att hon dels är gammal och dels har nordsvensk i sig. Hon har satt tidig päls i tio år ungefär, alltså sedan hon var runt 15 (är 24 i dag). Fäler av sig fint och har sommarpäls maj-juli, men sedan börjar hon sätta tjockare hårrem igen.
Eftersom hon rids ganska rejält och blir jättesvettig helklipper jag i början av augusti. Om vädret är fint fortsätter hon gå naken och ute dygnet runt. Vid dåligt väder kommer hon in och torkar upp antingen dag- eller nattetid. Använder alltså inte regntäcke sommartid, men däremot insektstäcke vid behov när hon är nyklippt. Hon reagerar vanligtvis inte alls på insekter, men just efter sommarklippningen har hon varit irriterad av dem om det varit högt insektstryck. Två veckor ungefär efter den här "sommarklippningen" ser pälsen ut som vanlig sommarpäls.
Senare under hösten, till dem mer "normala" klippsäsongen klipper jag filtklippning på henne, och under vinterhalvåret täckas hon i förhållande till väderlek.