Ni som kan Stockholm

TallinkSilja trafikerar både Värtahamnen och Frihamnen. Men kollade nu på deras hemsida och fartygen (Romantika och Victoria)
som går till Tallin lägger till i Värtahamnen.

Alltså:

- Promenera till Gärdets tunnelbana (ca 10 min)
- Köp biljett antingen i tunnelbanespärren eller i automaten bredvid spärren
- Ta tunnelbanan till t-centralen (6 min)
Perfekt, tack så mycket!

Vad skulle man göra utan allsmäktige Buke. Nu gäller det bara att hitta vart man ska gå, är inte känd för att ha det bästa lokalsinnet och går fel fler gånger än jag går rätt, men det löser sig nog :p

Perfekt, tack så mycket!

Vad skulle man göra utan allsmäktige Buke. Nu gäller det bara att hitta vart man ska gå, är inte känd för att ha det bästa lokalsinnet och går fel fler gånger än jag går rätt, men det löser sig nog :p

Om du inte har bokat tåg än och ska åka snabbtåg: Det är trångt på den tågkupén med hund och det går inte att ha hund i gången. Ett tips är att boka en barnbiljett bredvid dig så att du får plats med hunden. Åker du snabbtåg kostar det 15 % av vuxenpriset. Du ska dock inte ange att du åker med hund, utan boka för barn. Du behöver ange ett namn dock, men jag brukar ange min hunds smeknamn och mitt efternamn.

Djurvagn måste det dock fortfarande vara förstås.

Om du inte har bokat tåg än och ska åka snabbtåg: Det är trångt på den tågkupén med hund och det går inte att ha hund i gången. Ett tips är att boka en barnbiljett bredvid dig så att du får plats med hunden. Åker du snabbtåg kostar det 15 % av vuxenpriset. Du ska dock inte ange att du åker med hund, utan boka för barn. Du behöver ange ett namn dock, men jag brukar ange min hunds smeknamn och mitt efternamn.

Djurvagn måste det dock fortfarande vara förstås.
Det har jag redan koll på. Kommer boka en ungdomsbiljett för hunden så vi har två säten i djurvagnen till vårt förfogande.

När jag pratade med deras kundtjänst så sa dem att jag måste köpa ungdomsbiljett, det går tydligen inte med barnbiljett.

Fast grejen är att du inte måste ha biljett till hunden på tåget. Genom att boka en barnbiljett så försäkrar du dig om att platsen bredvid din är ledig.

Fast grejen är att du inte måste ha biljett till hunden på tåget. Genom att boka en barnbiljett så försäkrar du dig om att platsen bredvid din är ledig.
Det var precis det jag snackade med dem om, att jag vill ha en extra plats till hunden. Först sa dem att jag kan boka en barnbiljett, sen en stund senare fick jag svar från en annan person på kundtjänsten som skrev att hon ber om ursäkt för att jag fått fel information och att det är en ungdomsbiljett jag måste köpa om jag vill ha en plats till hunden och inget annat :crazy:

Det var precis det jag snackade med dem om, att jag vill ha en extra plats till hunden. Först sa dem att jag kan boka en barnbiljett, sen en stund senare fick jag svar från en annan person på kundtjänsten som skrev att hon ber om ursäkt för att jag fått fel information och att det är en ungdomsbiljett jag måste köpa om jag vill ha en plats till hunden och inget annat :crazy:

Även enligt SJs hemsida så är det ungdomsbiljett som gäller då.

Även enligt SJs hemsida så är det ungdomsbiljett som gäller då.
Vet du hur det kommer sig att det inte funkar med en barnbiljett? Även ett barn (upp till 7 år har jag för mig att det är) får ju ett eget säte eller förväntas ett barn sitta i knä på den vuxna?

Det är ju inte meningen att man ska boka barnbiljetter till hundarna och det är därför du får det svaret från SJ. Men återigen, eftersom du inte måste ha biljett till hunden (upp till två hundar reser gratis) så kan du boka en barnbiljett. Inte till hunden, utan till ett icke-existerande barn . Barnbiljetten behöver du inte visa när du är på tåget eftersom du inte har något barn med dig. Du försäkrar dig dock om att ingen annan kan ha bokat platsen bredvid dig.

Har man däremot fler än två hundar på tåget så måste man boka en biljett till hund och DÅ ska man boka en ungdomsbiljett.

Jag har tågpendlat i över 10 år med hund så jag har lite koll på hur det fungerar.

Det är ju inte meningen att man ska boka barnbiljetter till hundarna och det är därför du får det svaret från SJ. Men återigen, eftersom du inte måste ha biljett till hunden (upp till två hundar reser gratis) så kan du boka en barnbiljett. Inte till hunden, utan till ett icke-existerande barn . Barnbiljetten behöver du inte visa när du är på tåget eftersom du inte har något barn med dig. Du försäkrar dig dock om att ingen annan kan ha bokat platsen bredvid dig.

Har man däremot fler än två hundar på tåget så måste man boka en biljett till hund och DÅ ska man boka en ungdomsbiljett.

Jag har tågpendlat i över 10 år med hund så jag har lite koll på hur det fungerar.
Tack. Det handlar om -en- hund, men en väldigt stor hund (75-80 cm). Skrev till dem att jag har en stor hund och behöver extra utrymme, och fick då svaret ovan, att det är ungdomsbiljett som gäller.

Men då kanske man vågar köpa bara en barnbiljett åt hunden då?

Men återigen, eftersom du inte måste ha biljett till hunden (upp till två hundar reser gratis) så kan du boka en barnbiljett. Inte till hunden, utan till ett icke-existerande barn . Barnbiljetten behöver du inte visa när du är på tåget eftersom du inte har något barn med dig. Du försäkrar dig dock om att ingen annan kan ha bokat platsen bredvid dig.

Hur de som jobbar på tågen gör är en sak, men informationen som SJ går ut med på sin hemsida är denna:
För större sällskapsdjur, eller om du vill ha större utrymme för ditt sällskapsdjur, tillkommer en kostnad (samma pris som en ungdomsbiljett på sträckan).

Börjar känna mig lite förvirrad hur jag ska göra faktiskt. Vill inte välja ett alternativ och sen kommer till tåget och mötas av problem...

Tack. Det handlar om -en- hund, men en väldigt stor hund (75-80 cm). Skrev till dem att jag har en stor hund och behöver extra utrymme, och fick då svaret ovan, att det är ungdomsbiljett som gäller.

Men då kanske man vågar köpa bara en barnbiljett åt hunden då?
Jag hade köpt barnbiljett. Räkna med att få gå in i fight där när du ska åka dock. Inte mot kondukt utan mot medpassagerare som anser sig ha rätt till din extraplats. Jag bokade nämligen platser i en djurvagn och då satt det en hel familj som prompt skulle sitta på våra platser för att de hade hund med och de hade inte ens bokat platsbiljetter. Vi skulle haft katt med men den fick av olika anledningar bli hemma ändå. Jag orkade inte så jag, sambo och barn blev runtfösta i tåget av andra passagerare när vi lånat deras platser. Hemsk resa :p

Jag hade köpt barnbiljett. Räkna med att få gå in i fight där när du ska åka dock. Inte mot kondukt utan mot medpassagerare som anser sig ha rätt till din extraplats. Jag bokade nämligen platser i en djurvagn och då satt det en hel familj som prompt skulle sitta på våra platser för att de hade hund med och de hade inte ens bokat platsbiljetter. Vi skulle haft katt med men den fick av olika anledningar bli hemma ändå. Jag orkade inte så jag, sambo och barn blev runtfösta i tåget av andra passagerare när vi lånat deras platser. Hemsk resa :p
Tro mig, det är ingen som kommer lyckas sitta på mina bokade platser, punkt slut. Har jag betalat för en plats så ska det mycket till innan jag ger upp den platsen.

nej, man måste ha ett svenkt abonnemang eller svenskt kontantkort (kontantkort måste dessutom aktiveras innan genom att man får nån kod tillsänt i posten, typ)
Tänkte det. Så då blir det biljettautomat som gäller för buss och tunnelbana.

Folk är fräcka, när min mamma med barnbarn och hund åkte tåg i våras var det en som försökte köra bort dem från sina bokade platser! Där skulle han sitta! Nu fick han hitta en annan plats för min mamma sätter man sig inte på. :laugh:

Hur de som jobbar på tågen gör är en sak, men informationen som SJ går ut med på sin hemsida är denna:
För större sällskapsdjur, eller om du vill ha större utrymme för ditt sällskapsdjur, tillkommer en kostnad (samma pris som en ungdomsbiljett på sträckan).

Du glömde citera meningen före, som den mening som du skriver bygger på: "På våra dagtåg kan du kostnadsfritt ta med dig två sällskapsdjur så länge de får plats på golvet vid din sittplats och inte inkräktar på dina medpassagerares utrymme."

Med andra ord, får inte hunden plats på det utrymme som du har bokat plats för så får man boka en ungdomsplats. Bokar TS även platsen bredvid sig så kommer inte hunden att inkräkta på medpassagerares utrymme.

@iNHALE Känner du dig osäker så boka en ungdomsplats. Det kan vara värt för att slippa känna sig stressad över resan.

Var dock noga med att se till att du inte får dina platser vid "Plats vid bord", dvs. där man kan sitta upp till 4 personer runt ett bord. Där kommer inte din hund att få rum även om du bokar en till plats.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka